Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Wil de de 4 voor zo laag bij de weg hebben?? volgens mij moet je voor echt nog een flink stuk omhoog want dit lijk mij erg laag.
Vergeet niet dat je er nog een motor met bak ik krijgt die samen je voorkant nog een heel eind naar beneden drukken.
Achter lijkt mij redelijk goed te staan want je tank met inhoud en reservewiel wegen ook wel wat.
Ik heb ergens wel een foto van mijn F4 zonder blok dan zal je zien hoeveel die hoger staat voor dan jou chassis nu.
Vergeet niet dat je er nog een motor met bak ik krijgt die samen je voorkant nog een heel eind naar beneden drukken.
Achter lijkt mij redelijk goed te staan want je tank met inhoud en reservewiel wegen ook wel wat.
Ik heb ergens wel een foto van mijn F4 zonder blok dan zal je zien hoeveel die hoger staat voor dan jou chassis nu.
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee Albertjan,
Ik heb voor mijn gevoel niets meer gedaan dan de boel terugmonteren zoals het er af komt, kan ik daar nog iets aan stellen dan? Zou ik de schokbrekers minder hard aan moeten snoeren of de torsiestaven meer op spanning zetten? Overigens heb ik die stangen die aan de koeienogen komen ook nog niet gemonteerd, doen die ook nog iets qua rijdhoogte? Ook zitten de stabilisatorstangen nog niet aan het chassis.
Ik heb voor mijn gevoel niets meer gedaan dan de boel terugmonteren zoals het er af komt, kan ik daar nog iets aan stellen dan? Zou ik de schokbrekers minder hard aan moeten snoeren of de torsiestaven meer op spanning zetten? Overigens heb ik die stangen die aan de koeienogen komen ook nog niet gemonteerd, doen die ook nog iets qua rijdhoogte? Ook zitten de stabilisatorstangen nog niet aan het chassis.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hoi Rutger,
Je kan de voorvering stellen gewoon de spiebanen aan de voor of achterkant van je torsiestaaf verstellen.
Even een voorbeeld foto van de gtl die ik zonder blok had staan kijk maar eens naar de stand van de stuurstangen.

Die koeiogen zorgen er hoofdzakelijk voor dat je onderste draagarm niet alle kanten op zwabbert als je rijdt.
En stabilisatorstangen de naam zegt het al houden de boel stabiel vooral in bochten zodat de auto niet te veel over gaat hellen.
Je kan de voorvering stellen gewoon de spiebanen aan de voor of achterkant van je torsiestaaf verstellen.
Even een voorbeeld foto van de gtl die ik zonder blok had staan kijk maar eens naar de stand van de stuurstangen.

Die koeiogen zorgen er hoofdzakelijk voor dat je onderste draagarm niet alle kanten op zwabbert als je rijdt.
En stabilisatorstangen de naam zegt het al houden de boel stabiel vooral in bochten zodat de auto niet te veel over gaat hellen.
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Dus het is gewoon een kwestie van de torsiestaven meer op spanning brengen tot ik een goede rijdhoogte heb? Dan zal ik iets met een moordenaar gaan doen ofzo, aangezien ik ze nu vanuit maximaal naar beneden stand omhoog heb gesjord.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Ja gewoon de staven meer op spanning zetten.
Neem een flinke tang en een zeker een meter buis mee.
Neem een flinke tang en een zeker een meter buis mee.
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Haha ok, vond onze oplossing nog wel zo mooi maar dan moet dat binnenkort nog maar even zijn. Weet je ook hoeveel slag ik ongeveer moet maken? Kwart slag ongeveer o.i.d.?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Be carefull how low can you goap schreef:Wil je de 4 voor zo laag bij de weg hebben?? volgens mij moet je voor echt nog een flink stuk omhoog want dit lijk mij erg laag.

Zeker geen drempels, zoals in NL !
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Torsiestaaf los en de schokbrekers er tussenuit dan krijg je dit.
De auto wou ook nauwelijks meer de brug af.
De auto wou ook nauwelijks meer de brug af.
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Waarom verbaast mij dat niet?ap schreef:Torsiestaaf los en de schokbrekers er tussenuit dan krijg je dit.
De auto wou ook nauwelijks meer de brug af.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Overigens,
Je kunt die auto naar mijn idee voor helemaal niet hoger op de wielen krijgen door de torsiestaven aan te draaien. Het is namelijk zo dat op dit moment mijn schokbrekers voor maximaal uitgetrokken worden door de torsiestaven. Ik kan dan de torsiestaven wel meer op spanning brengen maar dat verandert niets aan de rijdhoogte omdat de schokbrekers niet verder uit kunnen. Dus ik denk dat dit dan toch echt de rijdhoogte is die ik voor het demonteren ook had, aangezien dit dezelfde onderdelen zijn.
Of zie ik nou echt iets over het hoofd?
PS: het kan ook zo zijn dat het op de foto erger lijkt dan het in werkelijkheid is. Ik zal vanavond wel even proberen een wat duidelijkere foto te maken.
Je kunt die auto naar mijn idee voor helemaal niet hoger op de wielen krijgen door de torsiestaven aan te draaien. Het is namelijk zo dat op dit moment mijn schokbrekers voor maximaal uitgetrokken worden door de torsiestaven. Ik kan dan de torsiestaven wel meer op spanning brengen maar dat verandert niets aan de rijdhoogte omdat de schokbrekers niet verder uit kunnen. Dus ik denk dat dit dan toch echt de rijdhoogte is die ik voor het demonteren ook had, aangezien dit dezelfde onderdelen zijn.
Of zie ik nou echt iets over het hoofd?
PS: het kan ook zo zijn dat het op de foto erger lijkt dan het in werkelijkheid is. Ik zal vanavond wel even proberen een wat duidelijkere foto te maken.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Welke onderdelen heb je nu gebruikt dan?
Die onder je eigen chassis vandaan komen of die onder de gele weg komen.
Die onder je eigen chassis vandaan komen of die onder de gele weg komen.
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Ik heb alles gebruikt wat onder mijn eigen chassis vandaan komt, op de schokbrekers na maar ik heb mijn oude schokbrekers naast die die ik nu heb gemonteerd gehouden en die zijn even lang in uitgetrokken stand.
Ik denk dat de foto gewoon een wat vertekend beeld geeft. Morgen maak ik even een nieuwe foto bij daglicht, vanavond was het al te donker.
Ik denk dat de foto gewoon een wat vertekend beeld geeft. Morgen maak ik even een nieuwe foto bij daglicht, vanavond was het al te donker.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
@ rutger ik denk dat je gelijk hebt.
als je de schokbrekers zou demonteren gaat hij van voren omhoog.
Je moet er een keer voor op het chassis gaan staat en kijk of hij inveert en hoe ver. Zou best kunnen zijn dat dat hij maar een heel klein beetje inveert omdat de staven nu nog onder voorspanning staan. Als je er met zijn tweeen op gaat staan heb je denk ik het motorgewicht.
Alles komt goed
fons
als je de schokbrekers zou demonteren gaat hij van voren omhoog.
Je moet er een keer voor op het chassis gaan staat en kijk of hij inveert en hoe ver. Zou best kunnen zijn dat dat hij maar een heel klein beetje inveert omdat de staven nu nog onder voorspanning staan. Als je er met zijn tweeen op gaat staan heb je denk ik het motorgewicht.
Alles komt goed

fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)