Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Rutger-peer

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 120099Bericht Rutger-peer »

Voor wie denkt dat deze jongen stil heeft gezeten: dit is een misvatting, niets is minder waar, niets van dat alles etc. etc. etc.

Na in een korte, doch hevige chassis-crissis gezeten te hebben zijn de (donder)wolken opgeklaard. Ik heb van Han Kleinjan een chassis gekocht, evenals wat andere onderdelen.

Woensdag ging ik met mijn ouders en trailer achter de auto naar Rijssen om plusminus 8 uur. Om half 10 waren we gearriveerd bij huize Kleinjan. Samen met Han en onze hulp Ruben, de kleine Kleinjan, zijn we tot zo'n 6 á 7 uur aan het sleutelen geweest om de Spaanse R4 te slopen. Het chassis bleek in verrassend goede staat te zijn (al zeg ik tegenwoordig niets meer over een R4 chassis tot alle lak en bitumen er af is ;)). Het chassis heeft slechts enkele aandachtspuntjes voor zover ik het nu zie: de achterbalken moeten afgelast worden en de vloer voor heeft wat aandacht nodig, alsmede de driehoekjes. Dat is een enorme verbetering t.o.v. mijn eigen chassis. Daar ben ik dus erg blij mee.

Aan het chassis zaten nog bruikbare F6-draagarmen. Deze zijn verstevigd t.o.v. normale R4 draagarmen. Een van mijn eigen draagarmen had uitgelubberde gaatjes dus dat komt goed uit. Mijn R4 krijgt dus extra sterke draagarmen! ;) Er zit nog een deel carrosserie aan het chassis, waaronder de binnenschermen. Het binnenscherm aan passagierszijde is nog erg goed, de hele rand is eigenlijk intact. De andere kant is ook beter dan mijn eigen. Dat is dus ook erg mooi, dat scheelt laswerk aan de oude.

Ook het blok van de auto heb ik meegenomen (pluskminus 150.000 km), het leek met niet verkeerd om een extra blokje te hebben. Ook kunnen we nu op ons dooie gemakje dit blok opknappen/reviseren/opschonen terwijl ik toch mooi rond kan rijden met mijn oude blok er in.

Daarnaast heb ik eindelijk het borstel- en slijpwerk voor de ophanging (en wat andere onderdelen) klaar. Vandaag hebben we al die onderdelen in de primer gezet (let op, het is zwarte primer, dus het spul is nog niet afgelakt). Ik hoop dat ik die onderdelen morgen de eerste aflaklaag kan geven. Daarna komt er nog een laatste aflaklaag overheen.

De Foto’s:

Demonteren van de Spaanse R4 in Rijssen:

Afbeelding

Afbeelding
Han en de kleine Kleinjan ;), Ruben.

Afbeelding
Bedrijvigheid

Afbeelding
Ik probeer de auto uit elkaar te trekken, zonder gevolg.

Afbeelding
Onze grote hulp.

Afbeelding
Han kijkt of deze R4 iets terug zegt.

Afbeelding
Ik plaats een springlading, Ruben houdt toezicht.

Afbeelding
Convoi exceptionnel

Afbeelding
Bezweet en bevuild in mijn te grote overall.

Terug “thuis” …

Afbeelding
Het chassis inclusief stukje opbouw en ophanging

Afbeelding
Helaas was de passagierskant achterbalk verbogen bij het transport. Maar aangezien we daar toch nog mee bezig moeten komt dat wel weer goed denk ik.

Afbeelding
Bijna 100% gave rand!

Afbeelding
F6 draagarmpjes met geklonken fuseekogels (die nog goed lijken te zijn).

Iets wat mij opviel is dat dit chassis een andere methode heeft van monteren van de torsiestaven. Hieronder een foto van de bevestiging op dit chassis en daaronder eentje van hoe het was bij mijn oude chassis. Daarnaast blijkt dit chassis een curve te hebben in het bovenoppervlak van de achterbalken, waar de balken van mijn oude chassis recht waren van boven. Ook is de traverse onder het blok bij dit chassis anders en zit de dynamo van dit blok op een andere plek. Heeft iemand een idee waarom ditsoort kleine verschilletjes er zijn?

Afbeelding
Dit chassis

Afbeelding
Oude chassis

Afbeelding
De werkplek nu…

Afbeelding
Andere kant

Afbeelding
Schoongemaakte onderdelen

Afbeelding
Nog wat

Afbeelding
Gespoten onderdelen (in het donker, binnenkort betere foto’s).

Afbeelding
Het reserveblok

Afbeelding
De twee motorkappen. De voorste lijkt een verbogen “kentekenplaats” te hebben, deze komt meer naar voren dan bij mijn oude motorkap.

Tot zover,

Rutger
Laatst gewijzigd door Rutger-peer op za jul 31, 2010 1:32 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Rik

Bericht: # 120100Bericht Rik »

als je zo doorgaat is die stal zo vol met r4tjes of delen ervan!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Rutger-peer

Bericht: # 120101Bericht Rutger-peer »

Haha, dan moet er nog wel wat meer spul komen ;). Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling haha.
Rudolf2

Bericht: # 120104Bericht Rudolf2 »

Hoi Rutger,

Nog meer spullen of niet.... in ieder geval heel goed bezig!!!

Rudolf
kpr
Contacteer:

Bericht: # 120115Bericht kpr »

Rutger-peer schreef: Daarnaast blijkt dit chassis een curve te hebben in het bovenoppervlak van de achterbalken, waar de balken van mijn oude chassis recht waren van boven.
Het kan zijn dat het Chassis van een R6 afkomstig is, die schijnen dat te hebben: http://renault6.forumactif.com/chassis- ... e-t205.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zal morgen als het weer licht is eens kijken of de mijnen dat ook hebben.
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63
schoapke

Bericht: # 120118Bericht schoapke »

mijn chassie heeft dat ook [ook spaans geloof ik]

maar zit op de jouwe misschien een handrem onder het dashboard en toch op de achterwielen waar je niks mee doet? Anders zou ik die graag overnemen

voorbeeldje http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=10487" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety

Bericht: # 120126Bericht Tweety »

schoapke schreef:maar zit op de jouwe misschien een handrem onder het dashboard en toch op de achterwielen waar je niks mee doet? Anders zou ik die graag overnemen

voorbeeldje http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=10487" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben je daar nog steeds naar op zoek ??
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 120136Bericht jeffr4 »

schoapke schreef:mijn chassie heeft dat ook [ook spaans geloof ik]
Inderdaad lijkt het standaard te zijn bij de spaanse R4, hieronder de FASA Renault, waarbij ook duidelijk de curve is te zien en het lijkt wel of er iets tussen is geplaatst tussen de koets en de achterbalk?
Afbeelding
Afbeelding

Ik begrijp wel, dat bij dit chassis de nieuwere type torsiestaven zit en een andere traverse onder het blok enz, maar begrijp niet zo goed, waarvoor die curve bedoeld is??? .........Hanz??

En kun je dan gewoon je eigen koets op dit chassis monteren met die curve?? Is de spaanse koets hiervoor aangepast?
(ben niets nieuwsgiering, maar weet gewoon graag alles)
Rutger-peer

Bericht: # 120148Bericht Rutger-peer »

Hee Jeffr4,

De koetsen op auto's die zo'n curve in het chassis hebben, hebben op die plek een "verdikking". Ter illustratie een foto van Malcolm van het Engelse forum:

Afbeelding

Duidelijk zichtbaar. Ik had nog in gedachten om die twee stukken ook van die koets van Han te slopen maar ben dat vergeten, anders zelf maar iets maken.

En overigens:
Ik begrijp wel, dat bij dit chassis de nieuwere type torsiestaven zit en een andere traverse onder het blok enz, maar begrijp niet zo goed, waarvoor die curve bedoeld is??? .........Hanz??
Ik begrijp dat niet (althans niet de reden ervoor), kun je daar iets over zeggen? Is die nieuwe methode gemakkelijker, beter, steviger o.i.d.?
Sake

Bericht: # 120151Bericht Sake »

Rutger-peer schreef: Ik begrijp dat niet (althans niet de reden ervoor), kun je daar iets over zeggen? Is die nieuwe methode
gemakkelijker, beter, steviger o.i.d.?
Dat is de franse logica van auto's bouwen :lol:

Ik heb hier op dit moment 2x een chassis staan, beide met de curve in de achterbalken en met verschillende torsie stangen. Wat ik nu wel weet is dat als je de bodemplaat vervangt je de gaten waar de torsiestangen door heen gaan iets moet aanpassen, deze zijn te klein voor het dit type.
Afbeelding
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 120155Bericht jeffr4 »

Rutger-peer schreef: Ik had nog in gedachten om die twee stukken ook van die koets van Han te slopen maar ben dat vergeten, anders zelf maar iets maken.
Ik zou Han toch nog vragen om die twee stukken, al was het voor de exacte maten, want ja de koets moet toch goed aansluiten op de balken.
En dan nog begrijp ik niet helemaal de bedoeling van de curve,ik zie geen technisch verscihil ,als met een chassis, die een geheel rechte balk heeft???
Het enige wat ik me kan bedenken, omdat deze curve ook zit bij de R6 en het daar wellicht wel een functie heeft, dat men de chassis door de curve universeel maakten???

Bij de torsiestaven weet ik alleen, dat door een verbeterde fabricagetechniek de staaf met stelnokken vervangen is door een met een vaste bevestiging en niet of deze beter of steviger zijn.
De staven met stelnokken kent geloof ik ook 2 typen.Zelf vind ik het jammer, dat ik niet de uitvoering met stelnokken heb, want met de vaste bevestiging is het niet eenvoudig om de wagenhoogte te stellen.

Trouwens was je van plan de spaanse torsiestaven te gebruiken, gezien het gebruik van de chassis?
Rutger-peer

Bericht: # 120157Bericht Rutger-peer »

Dat het chassis hierdoor universeel wordt voor zowel R4 als R6 is misschien nog wel de meest logische verklaring ja, want structureel wordt zo’n achterbalk er niet steviger van natuurlijk.

Wat betreft de torsiestaven, ik dacht dat ik mijn oude torsiestaven met stelnokken niet in dit chassis kan stoppen? Als dat wel kan prefereer ik dat natuurlijk, als dat niet kan gaan die Spaanse dingen er in. Heb er nog niet goed naar gekeken eigenlijk dus weet niet hoe het precies zit.

Ik zal eens kijken of ik nog van die stukken op de kop kan tikken! Maar het zijn in principe gewoon 2 gevouwen plaatjes.

@ Sake:

Ik hoef zoals het nu staat geloof ik geen bodemplaten te vervangen dus dat is een voordeel maar bedankt voor de tip, altijd bruikbaar!
Sake

Bericht: # 120160Bericht Sake »

Rutger-peer schreef:Ik zal eens kijken of ik nog van die stukken op de kop kan tikken! Maar het zijn in principe gewoon 2 gevouwen plaatjes.
Als je die stukjes wilt hebben, kun je wel eens langs komen op de fiets.
Is wel te doen vanuit Grunn.
Ik heb ze nog onder een stuk kofferplaat zitten. Kun je gelijk de maat opnemen.
Sake

Bericht: # 120161Bericht Sake »

Rutger-peer schreef:Wat betreft de torsiestaven, ik dacht dat ik mijn oude torsiestaven met stelnokken niet in dit chassis kan stoppen? Als dat wel kan prefereer ik dat natuurlijk, als dat niet kan gaan die Spaanse dingen er in. Heb er nog niet goed naar gekeken eigenlijk dus weet niet hoe het precies zit.
Dat past niet, die spaanse dingen zitten net onder je vloer vast, aan de balk in het midden zie je alleen het plaatje op /aan de vloer.
Met de verstelbare zie je ook de bouten aan de achterkant van je middenbalk.
Rutger-peer

Bericht: # 120162Bericht Rutger-peer »

Hee Sake, dat zou ideaal zijn. Ik zal je even een PM sturen.

En wat betreft die torsiestaven, ik had al wel zoiets gezien ja. Nouja goed, dan moet ik maar met de Spaanse verder, lijkt me verder opzich ook geen probleem, de auto stellen zal ik sowieso toch wel niet gaan doen.
Plaats reactie