Na in een korte, doch hevige chassis-crissis gezeten te hebben zijn de (donder)wolken opgeklaard. Ik heb van Han Kleinjan een chassis gekocht, evenals wat andere onderdelen.
Woensdag ging ik met mijn ouders en trailer achter de auto naar Rijssen om plusminus 8 uur. Om half 10 waren we gearriveerd bij huize Kleinjan. Samen met Han en onze hulp Ruben, de kleine Kleinjan, zijn we tot zo'n 6 á 7 uur aan het sleutelen geweest om de Spaanse R4 te slopen. Het chassis bleek in verrassend goede staat te zijn (al zeg ik tegenwoordig niets meer over een R4 chassis tot alle lak en bitumen er af is

Aan het chassis zaten nog bruikbare F6-draagarmen. Deze zijn verstevigd t.o.v. normale R4 draagarmen. Een van mijn eigen draagarmen had uitgelubberde gaatjes dus dat komt goed uit. Mijn R4 krijgt dus extra sterke draagarmen!

Ook het blok van de auto heb ik meegenomen (pluskminus 150.000 km), het leek met niet verkeerd om een extra blokje te hebben. Ook kunnen we nu op ons dooie gemakje dit blok opknappen/reviseren/opschonen terwijl ik toch mooi rond kan rijden met mijn oude blok er in.
Daarnaast heb ik eindelijk het borstel- en slijpwerk voor de ophanging (en wat andere onderdelen) klaar. Vandaag hebben we al die onderdelen in de primer gezet (let op, het is zwarte primer, dus het spul is nog niet afgelakt). Ik hoop dat ik die onderdelen morgen de eerste aflaklaag kan geven. Daarna komt er nog een laatste aflaklaag overheen.
De Foto’s:
Demonteren van de Spaanse R4 in Rijssen:

Han en de kleine Kleinjan

Bedrijvigheid

Ik probeer de auto uit elkaar te trekken, zonder gevolg.

Onze grote hulp.
Han kijkt of deze R4 iets terug zegt.
Ik plaats een springlading, Ruben houdt toezicht.
Convoi exceptionnel
Bezweet en bevuild in mijn te grote overall.
Terug “thuis†…
Het chassis inclusief stukje opbouw en ophanging
Helaas was de passagierskant achterbalk verbogen bij het transport. Maar aangezien we daar toch nog mee bezig moeten komt dat wel weer goed denk ik.
Bijna 100% gave rand!
F6 draagarmpjes met geklonken fuseekogels (die nog goed lijken te zijn).
Iets wat mij opviel is dat dit chassis een andere methode heeft van monteren van de torsiestaven. Hieronder een foto van de bevestiging op dit chassis en daaronder eentje van hoe het was bij mijn oude chassis. Daarnaast blijkt dit chassis een curve te hebben in het bovenoppervlak van de achterbalken, waar de balken van mijn oude chassis recht waren van boven. Ook is de traverse onder het blok bij dit chassis anders en zit de dynamo van dit blok op een andere plek. Heeft iemand een idee waarom ditsoort kleine verschilletjes er zijn?
Dit chassis
Oude chassis
De werkplek nu…
Andere kant
Schoongemaakte onderdelen
Nog wat
Gespoten onderdelen (in het donker, binnenkort betere foto’s).
Het reserveblok
De twee motorkappen. De voorste lijkt een verbogen “kentekenplaats†te hebben, deze komt meer naar voren dan bij mijn oude motorkap.
Tot zover,
Rutger