Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
misschien wil je juist erg veel lassen, maar is een donorchassis wat iets beter is geen optie?
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee,
@ Goof: je bedoelt dat ik een balk tussen de twee "benen" bout of las? Had dat ook bij andere reparaties gezien en lijkt me een goed idee inderdaad. Sowieso omdat er straks waarschijnlijk nog maar 1 zijde van die balk echt overblijft. De andere balk is wel vrij goed nog dus dat valt mee, daar zit wel een gaatje maar dat blijft hoogstwaarschijnlijk bij 1 zijde.
Daarnaast zal ik rekening moeten houden met waar de gaten moeten komen maar denk dat ik dat hetzelfde ga doen als op de site van Otogazzi, zoals hier.
@ Rik: Ja, een donorchassis zou niet gek zijn, ik kon een goed chassis kopen voor 300 euro. Maar aan de andere kant zou het voor mezelf dan wel een beetje gelijk staan aan opgeven. Daarnaast heb ik nu echt het idee dat dit mijn auto is en dat ik die dan weer op de weg ga krijgen, een donorchassis kopen zou een dus een beetje opgeven zijn voor mij. Daarnaast kan ik dan in wezen de hele auto wel gaan vervangen
.
Maar goed, het is wel erg veel werk ja. Alle tips en trucs zijn welkom!
@ Goof: je bedoelt dat ik een balk tussen de twee "benen" bout of las? Had dat ook bij andere reparaties gezien en lijkt me een goed idee inderdaad. Sowieso omdat er straks waarschijnlijk nog maar 1 zijde van die balk echt overblijft. De andere balk is wel vrij goed nog dus dat valt mee, daar zit wel een gaatje maar dat blijft hoogstwaarschijnlijk bij 1 zijde.
Daarnaast zal ik rekening moeten houden met waar de gaten moeten komen maar denk dat ik dat hetzelfde ga doen als op de site van Otogazzi, zoals hier.
@ Rik: Ja, een donorchassis zou niet gek zijn, ik kon een goed chassis kopen voor 300 euro. Maar aan de andere kant zou het voor mezelf dan wel een beetje gelijk staan aan opgeven. Daarnaast heb ik nu echt het idee dat dit mijn auto is en dat ik die dan weer op de weg ga krijgen, een donorchassis kopen zou een dus een beetje opgeven zijn voor mij. Daarnaast kan ik dan in wezen de hele auto wel gaan vervangen

Maar goed, het is wel erg veel werk ja. Alle tips en trucs zijn welkom!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
op mp staat nu zelfs een nieuwe bodemplaat.....
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
--------------------------------------------------------------------------------
Dit was toch een goed advies van David!
Hi Rutger-Peer,
I can almost feel your disappointment watching the last pictures.
I went through the same road with my F6. In the end it all will be good!
For the welding, take a look at this side...
http://renault4.weebly.com/achterbalk-slecht.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maybe you could e-Mail Roberto for some more tips or help.
He's from the Netherlands as well!
In general...
Try to do your work in little steps.
Don't open up too many "construction sites" at a time.
Do one thing/step after another.
Keep a journal of what to do next and in what order to do the restoration.
Finish one step before starting with the next one.
Otherwise the chances of getting frustrated are pretty high and it's getting pretty hard to bring that restoration to an end.
With the engine...
I wouldn't touch it until the chassis & the body has been finished.
And even then just do a little clean up, replace necessary seals, maybe a bit of fresh paint and that's it. To replace sparks, ignition cables, points, rotator cap & -finger and to adjust the ignition timing and the valve clearance do wonders!
As you may have seen it in my restoration thread I did not much with my engine. It is running now for about 2k Kilometers with NO problem so far.
And to swap the engine some day is not that big of a problem!
(At least after you got very familiar with the whole car by doing a complete restoration.)
Good Luck!
David
Dit was toch een goed advies van David!
Hi Rutger-Peer,
I can almost feel your disappointment watching the last pictures.
I went through the same road with my F6. In the end it all will be good!
For the welding, take a look at this side...
http://renault4.weebly.com/achterbalk-slecht.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maybe you could e-Mail Roberto for some more tips or help.
He's from the Netherlands as well!
In general...
Try to do your work in little steps.
Don't open up too many "construction sites" at a time.
Do one thing/step after another.
Keep a journal of what to do next and in what order to do the restoration.
Finish one step before starting with the next one.
Otherwise the chances of getting frustrated are pretty high and it's getting pretty hard to bring that restoration to an end.
With the engine...
I wouldn't touch it until the chassis & the body has been finished.
And even then just do a little clean up, replace necessary seals, maybe a bit of fresh paint and that's it. To replace sparks, ignition cables, points, rotator cap & -finger and to adjust the ignition timing and the valve clearance do wonders!
As you may have seen it in my restoration thread I did not much with my engine. It is running now for about 2k Kilometers with NO problem so far.
And to swap the engine some day is not that big of a problem!
(At least after you got very familiar with the whole car by doing a complete restoration.)
Good Luck!
David
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Haha dat klopt, ik heb de foto's ook uitgebreid bekeken en heb daar ook weer lering uit getrokken. Straks eerst zo'n mal maken net als Malcolm (rear suspension jig) voor mijn chassis zodat de uitlijning in ieder geval goed wordt. Ik wil namelijk ook de ophangpunten gaan vervangen, althans één kant sowieso en dan heb ik zo'n ding nodig. En als ik hem dan toch ga maken kan ik die ook mooi gebruiken bij het repareren van de achterbalken dacht ik
.

Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Okee, ik heb gister, na het ontdekken van nog meer gaten in mijn chassis, besloten om toch een nieuw chassis aan te schaffen want dit is niet te doen.
Ik kon een goed chassis van Albertjan kopen maar die is nu op vakantie dus ik moet even wachten.
Vandaar ben ik bezig geweest met een staalborstel op de boormachine om dingen als de draagarmen en andere onderdelen van de ophanging schoon te krijgen. Stralen was handiger geweest maar ik heb geen straalcabine dus helaas.
Hoe maken jullie zo'n ophanging weer mooi? Ik kan nooit in alle kleine hoekjes komen van die onderdelen. Is het voldoende om de roest in ieder geval weg te borstelen, de boel schoon te maken en het geheel dan over te spuiten?
En daarnaast: kan ik dit met een spuitbus doen? En moet er ook een primer onder?
Hoop dat iemand me dat kan vertellen.
Groeten,
Rutger.
Ik kon een goed chassis van Albertjan kopen maar die is nu op vakantie dus ik moet even wachten.
Vandaar ben ik bezig geweest met een staalborstel op de boormachine om dingen als de draagarmen en andere onderdelen van de ophanging schoon te krijgen. Stralen was handiger geweest maar ik heb geen straalcabine dus helaas.
Hoe maken jullie zo'n ophanging weer mooi? Ik kan nooit in alle kleine hoekjes komen van die onderdelen. Is het voldoende om de roest in ieder geval weg te borstelen, de boel schoon te maken en het geheel dan over te spuiten?
En daarnaast: kan ik dit met een spuitbus doen? En moet er ook een primer onder?
Hoop dat iemand me dat kan vertellen.
Groeten,
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Vandaag en gister ben ik aan het borstelen geweest en vanmiddag heb ik wat dingen gespoten met spuitbussen. De ophangingsonderdelen worden wel met een compressor gespoten waarschijnlijk maar dit kon ook prima zo en het resultaat is best mooi vind ik.

Kapjes voor de torsiestaven met staalborsten ontdaan van roest en opgeschuurd.

Eerste laag primer

Eerste laag zwart

Na twee lagen primer, twee lagen zwart en drie lagen bitumen.

Voor

Na (2 lagen primer, 2 lagen zwart).

Kaalmaken van het achterspatbord, is nu helemaal kaal.

Verrotte remdrukverdeler.
Kan iemand zeggen of die remdrukverdeler er normaal uitziet? Want ik als ik hem indruk zie ik een staafje naar binnen gaan maar dat drukt nergens op.
Goed, morgen meer.
Rutger.
Kapjes voor de torsiestaven met staalborsten ontdaan van roest en opgeschuurd.
Eerste laag primer
Eerste laag zwart
Na twee lagen primer, twee lagen zwart en drie lagen bitumen.
Voor
Na (2 lagen primer, 2 lagen zwart).
Kaalmaken van het achterspatbord, is nu helemaal kaal.
Verrotte remdrukverdeler.
Kan iemand zeggen of die remdrukverdeler er normaal uitziet? Want ik als ik hem indruk zie ik een staafje naar binnen gaan maar dat drukt nergens op.
Goed, morgen meer.
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Deze zag er ook zo uit, alles los halen schoonmaken en gangbaar maken in vetten met remmen vet, volgens mij mis je de afdekplaat


- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee Roberto, dankjewel!
Ik heb de afdekplaat ook nog maar die was enorm verbogen, heb hem ondertussen weer mooi recht en passend. Ik zal de verdeler zo eens uit elkaar halen, kijken hoe het er uit ziet verder.
Rutger.
Ik heb de afdekplaat ook nog maar die was enorm verbogen, heb hem ondertussen weer mooi recht en passend. Ik zal de verdeler zo eens uit elkaar halen, kijken hoe het er uit ziet verder.
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Wees voorzichtig met het los halen van de twee boutjes aan de achterkant zet deze eerst een tijdeje in de kruipolie de kans is dat ze afbreken als je ze los draai 1 slag los dan 1/2 slag weer vast enz. enz.
als je bang bent dat je later niet meer weet hoe het in elkaar zat (het kan bijna niet missen!) maak eerst een foto van elke handeling die je wil doen.
succes!
als je bang bent dat je later niet meer weet hoe het in elkaar zat (het kan bijna niet missen!) maak eerst een foto van elke handeling die je wil doen.
succes!
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee Roberto, bedankt voor de tips!
Ik ben de laatste tijd onderdelen aan het schoonborstelen geweest. Ik hoop één dezer dagen alle ophangingsonderdelen in één keer in de primer te kunnen zetten (dinsdag hopelijk). Ook heb ik contact gehad met Albertjan en het chassis wordt hoogstwaarschijnlijk deze week ook opgehaald. Daarnaast zal ik nieuwe onderdelen halen, wiellagers etc.
Ik ben nu bezig met de achteras. Heeft iemand goede tips hoe ik die uit elkaar kan halen? En zit er nu spanning op de torsiestaven?

Deze draagarm heeft uitgelubberde gaten. Dit heeft een vorige eigenaar verholpen door er een ring met de juiste gaten in te doen (maar dan weer niet vastgelast). Dit gaat wij oplossen door de ring vast te pikken, dan de gaten dicht te lassen en dan de gaten opnieuw boren. Dan de ring weer verwijderen.

Verrot ophangpunt

Heb hem er maar af geslepen, zie ook de verrotte binnenbus.

Kan ik deze gewoon nog gebruiken? Er kwam wel heel veel roest uit.

Soort van kit op de wiellagers, hoort dat daar?
Ik ga de wiellagers ook vervangen omdat er ruimte op verschillende wielen zat. Nu kan ik natuurlijk bij "speciale" R4 lagers kopen maar zijn die lagers niet gewone standaard industriële lagers? Ik heb wel gezien dat er om die grote een rubber o-ringetje zit.

Zouden jullie dit deel (waar de remschijf aan zit) ook spuiten?
Ik had ook een tegenvaller, ik had een stuk of wat onderdelen schoongemaakt met staalborstel op de boormachine en de haakse slijper. Ik had deze onderdelen in de schuur gelegd in een doos. Een paar dagen later zaten ze weer onder de vliegroest. Heb ze nog een keer schoon gemaakt en nu liggen ze in huis, tot ik ze kan spuiten. Dat leverde me veel extra werk op.
Nou, dat was het weer even voor nu.
Rutger.
Ik ben de laatste tijd onderdelen aan het schoonborstelen geweest. Ik hoop één dezer dagen alle ophangingsonderdelen in één keer in de primer te kunnen zetten (dinsdag hopelijk). Ook heb ik contact gehad met Albertjan en het chassis wordt hoogstwaarschijnlijk deze week ook opgehaald. Daarnaast zal ik nieuwe onderdelen halen, wiellagers etc.
Ik ben nu bezig met de achteras. Heeft iemand goede tips hoe ik die uit elkaar kan halen? En zit er nu spanning op de torsiestaven?
Deze draagarm heeft uitgelubberde gaten. Dit heeft een vorige eigenaar verholpen door er een ring met de juiste gaten in te doen (maar dan weer niet vastgelast). Dit gaat wij oplossen door de ring vast te pikken, dan de gaten dicht te lassen en dan de gaten opnieuw boren. Dan de ring weer verwijderen.
Verrot ophangpunt
Heb hem er maar af geslepen, zie ook de verrotte binnenbus.
Kan ik deze gewoon nog gebruiken? Er kwam wel heel veel roest uit.
Soort van kit op de wiellagers, hoort dat daar?
Ik ga de wiellagers ook vervangen omdat er ruimte op verschillende wielen zat. Nu kan ik natuurlijk bij "speciale" R4 lagers kopen maar zijn die lagers niet gewone standaard industriële lagers? Ik heb wel gezien dat er om die grote een rubber o-ringetje zit.
Zouden jullie dit deel (waar de remschijf aan zit) ook spuiten?
Ik had ook een tegenvaller, ik had een stuk of wat onderdelen schoongemaakt met staalborstel op de boormachine en de haakse slijper. Ik had deze onderdelen in de schuur gelegd in een doos. Een paar dagen later zaten ze weer onder de vliegroest. Heb ze nog een keer schoon gemaakt en nu liggen ze in huis, tot ik ze kan spuiten. Dat leverde me veel extra werk op.
Nou, dat was het weer even voor nu.
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee Rutger, lekker bezig zie ik! De ring waar je het over hebt wat betreft de fuseekogels, die hoort er wel los op te zitten. Het is gewoon een ring om de kracht van de moertjes wat te verdelen over de draagarm. De ring hoort er dus zeker wel op te zitten. Let erop dat je de juiste boutjes en moertjes gebruikt (m7 geloof ik).
Gaten dichtlassen en weer opnieuw boren lijkt me een lastig en precies klusje maar goed, je houdt van uitdagingen als ik zo je werk zie. Hulde en succes!
Gaten dichtlassen en weer opnieuw boren lijkt me een lastig en precies klusje maar goed, je houdt van uitdagingen als ik zo je werk zie. Hulde en succes!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Je bent goed bezig! als je het schoon heb zet het dan dik in de zinkspray later kun je het weer zwart spuiten.
De achteras is gietijzer die is nog prima kijk alleen goed uit hoe je de zwingarmbevestiging er op zet (de hoek ten opzichte van de arm A x B) je heb maar een kans anders moet je deze weer doorslijpen, de lagers kun je bv bij Brezan kopen.
succes!!


De achteras is gietijzer die is nog prima kijk alleen goed uit hoe je de zwingarmbevestiging er op zet (de hoek ten opzichte van de arm A x B) je heb maar een kans anders moet je deze weer doorslijpen, de lagers kun je bv bij Brezan kopen.
succes!!


- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee bedankt voor de nuttige tips, dat van die swingarmhoek wist ik niet dus zeker goed om te weten.
Wat betreft die spullen, was handig geweest om ze meteen in de primer te zetten. Het probleem is alleen dat die vriend van mij, waar ik de auto opknap, mij nog even moet uitleggen hoe de hele spuitinstallatie werkt (en waar alles ligt, waar ik het kan doen etc.). Daarnaast leek het ons handig alle onderdelen in 1 keer te spuiten. Ik heb nu alle onderdelen, op de achteras na, schoon dus dat spuiten kan over een paar dagen. Ik heb al speciale primer (van Avis), die is ook goed voor gecorrodeerde oppervlakken dus dat moet lukken. De geborstelde delen liggen nu warm en droog binnen en ze zien er nog goed uit dus ben er gerust op dat ze nog wel een paar dagen kunnen wachten.
@ Rik H: ook goed dat je dat zegt van die ring, die ring zit er namelijk niet bij bij de andere draagarm! Mijn verklaring leek me vrij kloppend maar beide draagarmen horen dus zo'n ring te hebben ...
Wat betreft die spullen, was handig geweest om ze meteen in de primer te zetten. Het probleem is alleen dat die vriend van mij, waar ik de auto opknap, mij nog even moet uitleggen hoe de hele spuitinstallatie werkt (en waar alles ligt, waar ik het kan doen etc.). Daarnaast leek het ons handig alle onderdelen in 1 keer te spuiten. Ik heb nu alle onderdelen, op de achteras na, schoon dus dat spuiten kan over een paar dagen. Ik heb al speciale primer (van Avis), die is ook goed voor gecorrodeerde oppervlakken dus dat moet lukken. De geborstelde delen liggen nu warm en droog binnen en ze zien er nog goed uit dus ben er gerust op dat ze nog wel een paar dagen kunnen wachten.
@ Rik H: ook goed dat je dat zegt van die ring, die ring zit er namelijk niet bij bij de andere draagarm! Mijn verklaring leek me vrij kloppend maar beide draagarmen horen dus zo'n ring te hebben ...
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee Rutger,
Toen ik nieuwe fusseekogels kocht zaten die ringen erbij... dus mocht je van plan zijn nieuwe te kopen dan hoef je die ringen niet schoon te maken.
Onbehandeld ijzer roest binnen 8uur... Dus schuren/stralen/schoon borstelen en meteen in een primer spuiten (zinkspray/owatrol/epoxyprimer etc.) Ik geef de voorkeur aan stralen/schuren als je roest weg wilt halen omdat je met een staalborstel het zaakje eerder polijst dan echt de roest eruit haalt. Om een oppervlak vrij te maken van verf e.d. zou ik een staalborstel gebruiken.
Die zwingarm stukken, waar je het over die losse ring hebt, zou ik gewoon nieuw kopen.. net zo makkelijk.
Remschijven zou ik even de dikte van meten, weet alleen niet hoe dun ze mogen zijn bij een r4, en ik zou ze vooral niet spuiten..
En je hebt een hele verstandige beslissing genomen wat betreft het chassis! Veel opknap plezier!
Toen ik nieuwe fusseekogels kocht zaten die ringen erbij... dus mocht je van plan zijn nieuwe te kopen dan hoef je die ringen niet schoon te maken.
Onbehandeld ijzer roest binnen 8uur... Dus schuren/stralen/schoon borstelen en meteen in een primer spuiten (zinkspray/owatrol/epoxyprimer etc.) Ik geef de voorkeur aan stralen/schuren als je roest weg wilt halen omdat je met een staalborstel het zaakje eerder polijst dan echt de roest eruit haalt. Om een oppervlak vrij te maken van verf e.d. zou ik een staalborstel gebruiken.
Die zwingarm stukken, waar je het over die losse ring hebt, zou ik gewoon nieuw kopen.. net zo makkelijk.
Remschijven zou ik even de dikte van meten, weet alleen niet hoe dun ze mogen zijn bij een r4, en ik zou ze vooral niet spuiten..
En je hebt een hele verstandige beslissing genomen wat betreft het chassis! Veel opknap plezier!
Savane 1993 =D