Pagina 2 van 3

Re: Even voorstellen

Geplaatst: vr sep 10, 2021 7:07 pm
door Hanz
Ik vroeg me ook al af of bestelletjes ooit origineel met vaste lange ruit zijn geleverd - ik denk het niet. En inderdaad, de zijkant wordt best slap als je geen versteviging hebt

Re: Even voorstellen

Geplaatst: vr sep 10, 2021 7:19 pm
door hbs
dat slappe valt mee omdat er rondom het ruit niet veel metaal meer overblijft

Re: Even voorstellen

Geplaatst: vr sep 10, 2021 8:28 pm
door Bertje
Die kan ik niet volgen, hoe minder carrosserie er overblijft, hoe minder stevigheid.

Druk maar eens tegen zo'n zijruit aan, uit ervaring weet ik dat die enkele cm's kan inveren. Dat is de ruit die beweegt tov het rubber, maar ook de volledige zijwand die wat inveert door het ontbreken van genoemde verstevigingsspijl. Er is prima mee te rijden, hoor, maar het is toch echt minder vormvast dan mét spijl.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: vr sep 10, 2021 9:33 pm
door dick holtrop
Ik heb 2 X f4 1 met schuiframen de andere met dichte ramen. Beide zijn origineel

Re: Even voorstellen

Geplaatst: vr sep 10, 2021 10:04 pm
door dick holtrop
Ik bedoel vaste ramen. Zaten oorspronkelijk in een f4 zonder girafon

Re: Even voorstellen

Geplaatst: za sep 11, 2021 6:16 am
door hbs
ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel met hoe minder metaal : ik bedoel het metaal wat overblijft voordat het bijvoorbeeld een bocht maakt ( voor /achter ) het raam , of het stuk tussen de boven kant van het ruit en de dakrand.
op de 2 foto's kan je goed zien wat ik bedoel
Afbeelding

Afbeelding

Re: Even voorstellen

Geplaatst: za sep 11, 2021 6:22 am
door hbs
bij die lichte kleur zie je dat er meer metaal zit voor dat er van vorm wordt veranderd. dat zal een stuk slapper zijn ( zonder versteviging ) dan bij die donkeren.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: za sep 11, 2021 10:16 am
door Hanz
Ik ben het met Bertje eens. Uit constructie-technisch oogpunt is het geheel veel stijver met spijl of frame. Dat een plaat glas misschien stijver is dan een plaat dun metaal doet daar niets aan af, de rubber verbinding maakt dat het vrij slap is.

Bestelletjes met een lange vaste ruit stonden nooit in de folders, maar net als de halve dodemansruitjes waren die een optie. Ik heb wel eens geteld in mijn verzameling Spaanse ansichtkaarten: een ruime meerderheid van de bestelletjes had zo'n half ruitje.

Re: Even voorstellen

Geplaatst: za sep 11, 2021 6:05 pm
door hbs
oke dus als de auto een optie heeft is hij niet origineel zeg jij. en natuurlijk ben ik het met bert eens dat hij met spijl stijver is ,ik zei alleen dat het best mee valt

Re: Even voorstellen

Geplaatst: za sep 11, 2021 8:11 pm
door Hanz
Tsja, dat is een beetje een definitiekwestie. Wat ik bedoel te zeggen is dat ze niet met een vaste ruit de Billancourt-fabriek uit kwamen rollen, en er is denk ik iets voor te zeggen om 'origineel' te noemen wat toen in de folders stond - en die heb ik allemaal :-) Maar dan zou je Plein Airs en Sinpars ook niet origineel mogen noemen. Ik weet niet of Renault zelf die lange ruiten leverde, maar je kon ze in ieder geval via derden aanschaffen ('2 vitrages très grand modèle'). Het was dus in ieder geval een 'accessoire d'époque' en als zodanig interessant.
Afbeelding

Re: Even voorstellen

Geplaatst: zo okt 24, 2021 9:36 am
door hbs
vraagje : ik heb 2 motorkappen liggen 1 met een rooster onder de grill en de ander zonder rooster waarom dat verschil is dat het bouwjaar of het model ? g (beer) roetjes henk

Re: Even voorstellen

Geplaatst: wo nov 24, 2021 11:38 pm
door hbs
is er toevallig iemand met een f4 die in de buurt van amsterdam of haarlem woont

Re: Even voorstellen

Geplaatst: do nov 25, 2021 12:03 pm
door Hanz
Hoezo?

Re: Even voorstellen

Geplaatst: do nov 25, 2021 7:43 pm
door hbs
ik wil ff onder de motorkap gluren om te kijken hoe het bij een ander zit

Re: Even voorstellen

Geplaatst: za nov 27, 2021 7:04 pm
door hbs
was dat hoezo? alleen uit nieuwsgierigheid of woon je in de buurt ?