snelheidsmeter maakt het bont

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
walterGTL/2cv6
Berichten: 65
Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161452Bericht walterGTL/2cv6 »

Hoi! ff een vraagje. Ben aan het proefrijden met de GTL. De snelheidsmeter komt niet boven de 50 km/h en het telwerk van de kilometers is al over de 800.000 km gegaan vanavond. Begin van de avond stond ie nog op 53.000. is nu mijn metertje kapot of kan het nog aan de aansluiting in de versnellingsbak liggen? Ik heb het deksel van de bak enige tijd geleden moeten vervangen i.v.m scheurtje. zit er verschil in overbrenging op de kabelaandrijving in de bak? :roll:

groeten, walter
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161454Bericht JelleP »

Ik heb van de week een tellerklok uit elkaar gehaald en de kilometerteller gerepareerd (was blijven hangen) dus ik heb er een soort van klein beetje verstand van nu (blunt)
De kabel is alleen een draaiende kern met een mantel eromheen. Het enige dat die moet doen is de draaiende beweging binnenin de tellerklok omzetten in de snelheid en de gereden kilometers. Het lijkt erop dat jouw kabel doet wat hij moet doen, aangezien de klokjes wel iets aanwijzen. Ik denk dat je het probleem in de tellerbehuizing moet zoeken. Hoe de snelheidsmeter precies werkt weet ik niet helemaal, maar de wijzer zat op een heel teer opgerold veertje van koper o.i.d. De kilometerteller wordt langzaam opgedraaid door de draaiing van de kabel, vertraagd door 3 wormwieltjes.

Wat ik zou doen: tellerklok uitbouwen (zwarte plastic omlijsting voorzichtig loshalen, dan kun je de witte broodtrommel met het instrumentenpaneel eruit klikken door de twee metalen plaatjes aan weerszijden in te duwen), kabel trek je er gewoon af en de twee stekerverbindingen voor de elektra wrik je voorzichtig los.
De behuizing kun je eenvoudig openmaken en het tellermechanisme eruit halen. De getallenschijfjes voor de kilometerteller worden steeds op de juiste positie gehouden door tussenliggende schijfjes met nokjes eraan: één rechthoekige en twee rondvormige per schijfje. Normaal gesproken de rechthoekige nokjes netjes in lijn naar achteren te wijzen, ingeklemd door een metalen staafje. Het klinkt zo wat abstract maar als je het ziet snap je wat ik bedoel. Je kunt het klokje er met enige kracht maar met beleid uit wippen en eventueel de schijfjes weer goed draaien.

Wat ook kan: nieuwe tellerklok overnemen van iemand, ik geloof dat je ze tussen 10 - 20 euro wel kan krijgen. Wel even letten op de kilometerstand, geen idee of jouw APK station het bijhoudt, je kunt de teller eventueel wel verzetten a.d.v. bovenstaand verhaal maar het is allemaal enigszins kwetsbaar. Succes!!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161455Bericht R4F6GTX Automaat »

JelleP schreef:Ik heb van de week een tellerklok uit elkaar gehaald en de kilometerteller gerepareerd (was blijven hangen) dus ik heb er een soort van klein beetje verstand van nu (blunt)
De kabel is alleen een draaiende kern met een mantel eromheen. Het enige dat die moet doen is de draaiende beweging binnenin de tellerklok omzetten in de snelheid en de gereden kilometers. Het lijkt erop dat jouw kabel doet wat hij moet doen, aangezien de klokjes wel iets aanwijzen. Ik denk dat je het probleem in de tellerbehuizing moet zoeken. Hoe de snelheidsmeter precies werkt weet ik niet helemaal, maar de wijzer zat op een heel teer opgerold veertje van koper o.i.d. De kilometerteller wordt langzaam opgedraaid door de draaiing van de kabel, vertraagd door 3 wormwieltjes.

Wat ik zou doen: tellerklok uitbouwen (zwarte plastic omlijsting voorzichtig loshalen, dan kun je de witte broodtrommel met het instrumentenpaneel eruit klikken door de twee metalen plaatjes aan weerszijden in te duwen), kabel trek je er gewoon af en de twee stekerverbindingen voor de elektra wrik je voorzichtig los.
De behuizing kun je eenvoudig openmaken en het tellermechanisme eruit halen. De getallenschijfjes voor de kilometerteller worden steeds op de juiste positie gehouden door tussenliggende schijfjes met nokjes eraan: één rechthoekige en twee rondvormige per schijfje. Normaal gesproken de rechthoekige nokjes netjes in lijn naar achteren te wijzen, ingeklemd door een metalen staafje. Het klinkt zo wat abstract maar als je het ziet snap je wat ik bedoel. Je kunt het klokje er met enige kracht maar met beleid uit wippen en eventueel de schijfjes weer goed draaien.

Wat ook kan: nieuwe tellerklok overnemen van iemand, ik geloof dat je ze tussen 10 - 20 euro wel kan krijgen. Wel even letten op de kilometerstand, geen idee of jouw APK station het bijhoudt, je kunt de teller eventueel wel verzetten a.d.v. bovenstaand verhaal maar het is allemaal enigszins kwetsbaar. Succes!!

???
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
walterGTL/2cv6
Berichten: 65
Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161456Bericht walterGTL/2cv6 »

proberen dan maar. Niet geschoten, altijd mis. Magazijn is morgen toch open mocht het niets worden. :lol:
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161457Bericht Bertje »

Soms is de buitenkabel opgerekt als iemand in het verleden met te weinig beleid de kabel uit de bak heeft proberen te trekken. Het kan dan zijn dat de binnenkabel net wel/net niet aangrijpt op het mechaniek. Reageert je snelheidsmeter schokkerig? Dan zou ik de (relatieve) lengte van de binnenkabel eens controleren.

Wisselen van de versellingsbakdeksel staat los van het aandrijfmechaniek van de tellerkabel; dat zit dieper in de bak en heeft niks met de deksel te maken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161462Bericht JelleP »

R4F6GTX Automaat schreef: ???
Zeg het 'ns

EDIT: je doelt dus op de broodtrommel. Ik vond de witte behuizing van de tellerklok op een broodtrommel lijken, vandaar. Ik raad verder niet aan het als zodanig te gebruiken of uit te wisselen. :wink:
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
walterGTL/2cv6
Berichten: 65
Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161472Bericht walterGTL/2cv6 »

ik heb de kabel uit de bak getrokken en de boormachine erop gezet. Snelheidsmeter reageert eigenlijk hetzelfde als tijdens het rijden, niet boven de 50 km/h en teller loopt op de duizenden op. Beter om morgen ff te kijken naar een goede gebruikte in Loenen. Wellicht ligt er eentje met minder als 800.000 km. (uhh)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161473Bericht Tweety »

ja goed plan, maar kan ook zijn dat er iets losgeschoten is natuurlijk dat de naald blokkeert ofzo, KMstand is redelijk eenvoudig te verzetten (leuk puzzeltje, je moet 'm voorruit draaien, maar niet te ver uitdaging is precie de stand die je wil hebben, een echt familie spel, wel makkelijker dan Rubic kubus gelukkig)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161478Bericht JelleP »

Als je de boormachine op de kabel hebt gezet en geen verschil merkt heb je inderdaad redelijk uitgesloten dat het defect in je versnellingsbak zit maar het kan dan nog steeds aan je kabel liggen zoals Bertje beschreef.
Ik zou het kastje toch eens uitbouwen en openmaken, goede kans dat je kan zien waar het defect zit. Kun je daarna altijd nog een vervangende kopen, volgens mij heb je er voor maximaal twee tientjes wel eentje.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
walterGTL/2cv6
Berichten: 65
Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161488Bericht walterGTL/2cv6 »

Gister in het magazijn een goede gebruikte gekocht. Helaas wel een verkeerd type meegenomen. bij de r4 GTL is het plexiglas gebogen en dit was een rechte uitvoering. Denk van een ander soort renaultje. Paste wel, maar oogde niet mooi. Toch mijn oude tellertje maar even uit elkaar gehaald. Het blijven steken op de 50 km/h was snel opgelost. Op de wijzerplaat zit een klein bolletje ( van de bevestiging ). Daar liep de wijzer tegenaan. Zit net onder de 50km/h. Wijzer was verbogen door de tijd. Ff terugbuigen was de oplossing. De km teller blijft nog wel vreemd doen, deze blijft alle standen tellen, behalve de juiste. komt later. (omg)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161489Bericht Tweety »

Kijk even of de rvs pen aan de achterkant tussen de nokjes van het telmechaniek zit. (of dat deze pen losgekomen is ofzo..)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161491Bericht JelleP »

Maak anders even wat goede scherpe foto's van het blootliggende tellermechanisme?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
walterGTL/2cv6
Berichten: 65
Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
Locatie: Driebergen
Contacteer:

Re: snelheidsmeter maakt het bont

Bericht: # 161500Bericht walterGTL/2cv6 »

ik zal in het weekend de meter wel uitbouwen en wat foto's maken.
Plaats reactie