Ventilatiesysteem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159755Bericht dick holtrop »

belangrijk is om de aansluiting van het dashboard op de klepjes goed dicht te maken met tochtband.

dan sluit je de koude lucht af zelfs met de voorklep open, die kun je beter maar open laten ivm vocht in de cabine

ook ik heb een stukje rubber voor de radiator met een gat daarin. tevens heb ik een leren handschoen

onder in het gat van de kachel gepropt zodat de onderste klep goed dicht blijft, dan heb je perfecte raamontwasseming in de winter.

Met de klep open, en de rijwind, en de handschoen heb ik plenty warme lucht op het voorraam
tijdens het rijden hoeft de ventilator niet eens aan

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159759Bericht Rudolf2 »

Ik heb in mijn GTL zelfs in de standaard configuratie meer warmte dan ik aankan, dus ga ik niet modificeren...

Rudolf
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159767Bericht RVIER »

@ Bertje
De oplossing is veel simpeler. Een stuk karton voor 1/3 voor de gril zetten als het echt flink begint te vriezen en de kachel het niet meer trekt. Als de kachel namelijk niet op temperatuur komt, komt ook de motor niet op bedrijfstemperatuur.
Ik zou ook even kijken of de thermostaat het goed doet of defect is en open staat.
De interieur verwarming staat voor de thermostaat en de temperatuur is die van de motor. Zelfs bij ernstige koude is deze radiator te klein om de motor te koelen.

Termostaat diagnose voor dummies:
Als de bovenste slang(naar de radiator) gelijk opwarmt met de motor staat de thermostaat open (en is kapot)
Als de bovenste slang na enkele minuten warm wordt is de thermometer ok.
Als de onderste slang sneller heet wordt dan de bovenste slag blijft de thermostaat dichtstaan (en is kapot)

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159771Bericht Tweety »

Bertje schreef:De oplossing is veel simpeler. Een stuk karton voor 1/3 voor de gril zetten als het echt flink begint te vriezen en de kachel het niet meer trekt. Als de kachel namelijk niet op temperatuur komt, komt ook de motor niet op bedrijfstemperatuur.
het weer van vandaag zal 't nadeel van karton wel duidelijk maken, je wil die troep eigenlijk niet in natte vorm in de buurt van de radiator. Ik heb de gril half afgesloten (aan de linker kant) met een stuk aluminium, motor wordt zo gewoon wat sneller warm (minder luchtkoeling) en de radiator koelt wat minder en dus de bestuurder ook, comfortabeler en zuiniger.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159787Bericht Bertje »

@RVIER en Tweety: ik heb een thermometer in de bovenste radiatorslang zitten om de temperatuur van de uitgaande koelvloeistof te meten. Onder normale omstandigheden is dit 80 graden, dit is bij mijn weten de juiste bedrijfstemperatuur voor de motor. Als het flink vriest blijft dit hangen op 60 graden, vandaar dat ik dan de radiator voor 1/3 afdek, om het warmteverlies te verminderen. Het genoemde stuk karton gaat bij mij trouwens een seizoen lang mee (zo veel regen waait er niet naar binnen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159794Bericht RVIER »

@RVIER en Tweety: ik heb een thermometer in de bovenste radiatorslang zitten om de temperatuur van de uitgaande koelvloeistof te meten. Onder normale omstandigheden is dit 80 graden, dit is bij mijn weten de juiste bedrijfstemperatuur voor de motor. Als het flink vriest blijft dit hangen op 60 graden, vandaar dat ik dan de radiator voor 1/3 afdek, om het warmteverlies te verminderen. Het genoemde stuk karton gaat bij mij trouwens een seizoen lang mee (zo veel regen waait er niet naar binnen).
@ Bertje,
je kunt de thermometer beter in de korte lus van het koelstysteem hangen, dus voor de thermostaat. Dan zul je zien dat de motor (en de verwarming) opwarmen totdat de thermostaat opent. Daarna blijft de temperatuur constant omdat de thermostaat regelt en alleen water naar de bovenste slang doorlaat als de motor boven de openingstemperatuur van de thermostaat komt. Het is dus geen aan/uit regeling maar een subtile constante temperatuur regeling.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159803Bericht Bertje »

Goed punt, Fons! Mijn insteek was dat ik op deze manier de thermostaat kan zien openen (de thermometer schiet dan opeens omhoog), maar voor jouw redenering is ook wat te zeggen. Da's iets voor de volgende R4 (i m'n F6 zit nog geen thermometer ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159813Bericht RVIER »

Mijn insteek was dat ik op deze manier de thermostaat kan zien openen (de thermometer schiet dan opeens omhoog), maar voor jouw redenering is ook wat te zeggen. Da's iets voor de volgende R4 (i m'n F6 zit nog geen thermometer ;-)
@ Bertje,
Laat de thermometer maar zitten waar hij zit. Het ging mij erom dat je als je hem in de korte lus zet zult zien dat die temperatuur na het opwarmen groter dan of gelijk is aan de openingstemperatuur van de thermostaat en blijft door het regelgedrag van de thermostaat. De motor kan uiteraard wel (veel) warmer worden dan de thermostaat openingtemperatuur en in dat geval zie je de werkelijke temperatuur op je meter.
Kortom, elke aanwijzing op je thermometer boven de omgevingstemperatuur is een teken dat de motor op temperatuur is!
De korte lus (voor de thermostaat) is snel op temperatuur. De restwarmte gaat naar de grote lus (radiator) en de temperatuur daarin kan erg wisselend zijn van omgevingstemp tot 104 graden (ventilator schakelt aan)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4-gezocht

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159814Bericht R4-gezocht »

Bij flinke kou kan ook bij een goed werkende thermostaat de gewenste motortemperatuur niet bereikt worden a.g.v. koeling door de rijwind.

Volgens het instructieboekje tot 5-8 graden buitentemperatuur de (standaard?) 'afschermplaat' aan de binnenzijde van de grill ophangen. Daar wordt vooral de carburatie als reden opgevoerd.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159826Bericht Tweety »

Is ook zo, de temperatuur van de lucht die bij het luchtfilter naar binnen komt beinvloed het mengsel. @ bertje . Ik meet liever de temperatuur in de korte lus, misschien een kwestie van gewenning, maar als de thermostaat niet goed open gaat zie je de temperatuur goed stijgen, ook is dan didelijk boven welke temperatuur er geen kans is op afkoeling bij draaiende motor. (als er zich dus een luchtbel vormt ergens, want dan is de circulatie ook onvoldoende)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159827Bericht deutz »

Ik heb bij mijn vorige blokje (1100cc) de temp.voeler in het dekseltje achter op de kop gemaakt, daar is
de minste rijwind koeling, werkte goed.
Nu in de waterpomp bij dit 1400cc blok, maar er is iets niet pluis, de meter komt niet boven de 80 graden.
Komt de meter wel iets boven de 80 dan gaat de fan aan.
Al eens een andere meter geprobeerd, geen verbetering, ik zal het gevertje eens vervangen/schoonmaken.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ventilatiesysteem

Bericht: # 159847Bericht Tweety »

Na 10 jaar was mijn voeler ook defect, gaf heel soms even correct tegen de 90 aan, en daarna rond de 60, uiteindelijk maar vervangen.
Plaats reactie