Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159233Bericht Bart-S »

Hallo iedereen,

Mijn linker voorstoel is nogal ingezakt, en er zit inmiddels een scheur in. Ik wil deze op termijn graag vervangen, en ik denk erover na om daarnaast alles maar te vervangen (die oudere, skai leren bekleding vind ik persoonlijk wat mooier).

Ik heb een R4 TL uit 1985, met stoelen met geblokt motief. Is er in al die jaren iets veranderd qua bevestiging/rails? Met andere woorden, kan ik in mijn R4 uit 1985 ook stoelen, banken en een hoedenplank plaatsen uit bijvoorbeeld begin jaren 70?

Ik heb geprobeerd hier antwoord op te vinden op dit forum, en aan de hand van foto's op internet, maar ik kom er niet uit.. Het formaat van de stoelen en bank lijkt overal hetzelfde.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159234Bericht Hanz »

- de schuifrails is vanaf 1975 anders
- vanaf 1983 zit de handrem tussen de voorstoelen (daarvoor onder tegen het schutbord)
- de hoedenplank was tot plm 1975 of daaromtrent los van de achterbank; daarna vast met een scharnier
- skai bekleding is vrij lang gevoerd, tot 1986 oid, in de goedkopere modellen
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159235Bericht Bart-S »

Dankjewel voor de uitgebreide info!
Mijn handrem zit vreemd genoeg wel tegen het schutbord. Ooit heeft iemand een GTL motor in mijn TL uit 1985 gelegd, misschien heeft men toen ook de handrem veranderd(?)

De schuifrails van stoelen voor 1975 is dus anders. Geldt dit ook voor de positie van de bevestiging van de rails op het chassis? Mocht ik ergens oude stoelen inclusief rails vinden, passen die oudere rails dan ook niet op mijn chassis?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159236Bericht Hanz »

Dat is wel apart. Kan je eens een foto van je auto plaatsen? Er zijn verschillende opties:
- je chassis is van 1985 en je carrosserie is een keer gewisseld voor een van 1982 of ouder. Zit je handrem links (t/m 1981) of rechts van het stuur (1982), en op de voor- of de achterwielen? Zitten de scharnieren van de deuren aan de buitenkant (t/m 1982) of aan de binnenkant?
- iemand heeft een keer het handremmechanisme veranderd - dat is echter vrij ingrijpend
- je hele auto is van voor 1983 maar de papieren zijn van 1985.

Ik zal vanavond eens een paar platen uit de PR plaatsen. Ik meen dat de bevestiging niet anders is, alleen de rails.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159238Bericht Bertje »

Volgens mij is het veel simpeler. Dit was een TL met de handrem op de voorwielen (trommelremmen), waar men een GTL motor in gelegd heeft. Een GTL heeft normaal schijfremmen voor en (dus) de handrem op de achterwielen (en de hendel tussen de stoelen).

Doorgezakte stoelen zijn trouwens vrij gemakkelijk te reviseren. En hoe ouder de stoel, hoe groter de kans dat ze doorgezakt zijn. Je kunt dus overwegen niet voor jaren 70 skai te gaan, maar skai uit eind 80/begin 90:

Afbeelding

Ik weet nog iemand die misschien een net setje over heeft (strakker dan bovenstaand voorbeeld en incl hoofdsteunen)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159240Bericht Bart-S »

Bedankt opnieuw voor de uitleg!
Ik heb inderdaad een TL uitvoering met schijfremmen, dus dat verklaart waarom de handrem tegen het schutbord zit.

Ik stel de aanschaf van een nieuw interieur nog even uit, het is wat prijziger dan ik dacht. Eerst maar eens wat oriënteren wat er in de loop der jaren is gebruikt in de 4. Maar op termijn wil ik zeker iets nieuws. Indien oude rails in mijn nieuwe 4 passen, dan is de keus wat groter. Dit ziet er bijvoorbeeld mooi uit, ongeveer de kleur die ik wil.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159241Bericht Hanz »

Bertje schreef:Volgens mij is het veel simpeler. Dit was een TL met de handrem op de voorwielen (trommelremmen), waar men een GTL motor in gelegd heeft. Een GTL heeft normaal schijfremmen voor en (dus) de handrem op de achterwielen (en de hendel tussen de stoelen).
Ik denk dat Bertje gelijk heeft. De modellen met kleine motor (782cc, later 845cc) hielden ook later de handrem op de voorwielen en dus LV. De modellen met grote motor (1104cc) hadden de handrem op de achterwielen(maar in modeljaar 1982 bediend door een handel onder het schutbord).

@Bart-S: inderdaad een mooie set stoelen / bank, maar ik vermoed dat die voor de vraagprijs niet van eigenaar zal veranderen.
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159242Bericht deutz »

Bertje, bedoel jij stoelen van een R4? ik heb wel interesse.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159243Bericht R4F6GTX Automaat »

is die wel van 1985? is het niet een "overjarig" model wat later op kenteken gezet is? of een ingevoerde? De RDW doet wel kentekens en zo maar weet bijster weinig over de verschillen... De eerste GTL's hadden ook (T)rommelremmen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159245Bericht Bart-S »

Het is een origineel Nederlandse auto (NL17HF). datum eerste toelating/afgifte is 27-09-1985. Het kan natuurlijk een overjarig model zijn. Ik weet zeker dat de GTL motor niet origineel is, daar het geen TL is terwijl alle andere details aan de auto daar wel op wijzen (TL typeplaatje op de achterklep, ontbreken van tonkers/kunststof spatborden).

Volgens deze site moet het kunnen kloppen (782 and 845cc keep brake in front after 82)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159252Bericht Tweety »

Ja nou is het zo dat vooral in de laatste productie maanden in de fabrieken ook gewoon onderdelen die ze nog hadden liggen zijn opgemaakt, maar uit nieuwsgierigheid, d'r zitten schijfremmen voor toch ? dus zit de handrem dan rechts van het stuur en dus met hefboom onder de auto, kabel bedient ? of zit 't anders ?
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159253Bericht Bart-S »

Ik heb trommelremmen op alle wielen van mijn R4 TL. De handrem remt op de voorwielen. De hendel van de handrem zit links van het stuur, zoals de hendel van deze. De rest van mijn dashboard ziet eruit als dit.

Misschien is dit inderdaad een ietwat ongewone combinatie van een oude handrem-hendel en een nieuwer dashboard? Tenzij men er ooit aan geknutseld heeft :wink:
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159254Bericht R4F6GTX Automaat »

wat is het chassisnummer?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159255Bericht Bart-S »

Dat is:
VF1112300G0502066

Ik heb ooit een keer de fabriek waar hij vandaan komt opgezocht, Le Havre geloof ik.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Bevestiging stoelen/bank, verschillen?

Bericht: # 159258Bericht R4F6GTX Automaat »

volgens dat nummer is het standaard een TL met de 845 motor, late '85er
gemaakt in 13-15 Quai Alphonse Le Gallo
Boulogne
92513 Billancourt Cedex
Niet Le Havre dus maar in Billancourt
ook een fransoos dus
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie