Kachelunit inbouwen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159198Bericht JelleP »

Daar is 'ie weer 8)

Vandaag een poging gedaan de defecte kachelventilator te vervangen, aangezien deze was doorgebrand. Als vervanging heb ik een hele nieuwe middenconsole, dus in theorie geen heel ingewikkelde ingreep. Het uitbouwen ging met een hoop gedoe wel: dashboard losmaken zonder deze helemaal te verwijderen (ik weet niet hoe de tellerkabel los moet). Helaas moest de oude unit rondom de stang van het kachelkraantje opengebroken worden om hem eruit te krijgen, maar uiteraard lukt het dan dus ook niet om de nieuwe er op dezelfde manier in te zetten. Er loopt een soort plastic afdakje vanaf de console dat over de radiator moet hangen en daarachter vasthaakt. Maar dat is onmogelijk zo te positioneren doordat de stang van het kraantje in de weg zit.

Ik denk zelf dat het hele kachelradiatortje los moet door de twee slangen bovenop het motorblok los te halen, zodat de radiator in de middenconsole geklikt kan worden en dat geheel daarna weer kan worden ingebouwd. Of kan dat simpeler? Het is een TL uit 1992, dus het laatste model dashboard.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159199Bericht jeffr4 »

Ik heb bij het weer terugplaatsen van de kachelunit ( na de inbouw en aanpassing van het schutbord) de radiateur eerst los teruggeplaatst, zodat de slangen weer door de openingen de motorruimte in konden en
toen de radiateur een stuk naar voren gehaald zodat deze onder de klep in de houder met het stangetje op de goede plaats zat en daarna het geheel gemonteerd.
Heb trouwens het dashboard niet los gehad...en ja de slangen moeten op deze manier los gemaakt worden van het blok.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159206Bericht Bertje »

JelleP schreef: (ik weet niet hoe de tellerkabel los moet).
Dat is een klikverbinding. Dus gewoon lostrekken van de achterkant van de tellerunit.

Zelf is het mij nooit gelukt de kachel te vervangen zonder het dashboard te verwijderen, dus die haal ik er altijd uit. Om de kachelunit als geheel eruit te halen moeten inderdaad de waterslangen losgehaald worden van de waterpomp.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159210Bericht Tweety »

Ik heb de kachelradiato nog niet los van de kachelunit gehad, maar wel de ventilator motor gedemonteerd, de radiator eruit is bij mij zoieso erg wringen omdat de slangen wat korter zijn ivm met een aansluiting op de gasverdamper.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159221Bericht JelleP »

Helaas krijg ik het radiatortje ook in uitgebouwde toestand niet in de plastic console geklikt. Het asje van de kachelkraan wil niet onder de juiste hoek door de tunnel in de console, omdat het plastic 'afdakje' in de weg zit. Is er een speciale draai voor nodig of moet de radiator nog meer uit elkaar?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159224Bericht Bertje »

Heb je de kap waar het motortje in zit eraf, zoals in de foto's hierboven? En waarom ben je überhaupt de radiator aan het vervangen, dacht dat het motortje stuk was?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159230Bericht JelleP »

Bertje schreef:Heb je de kap waar het motortje in zit eraf, zoals in de foto's hierboven? En waarom ben je überhaupt de radiator aan het vervangen, dacht dat het motortje stuk was?
Ik heb de plastic ventilatorbehuizing inderdaad niet doormidden zoals op de foto, misschien dat dat het inderdaad wat vergemakkelijkt omdat dan het kraantje niet zo'n gekke hoek hoeft te maken. Ik vind wel dat ze erg stijf op elkaar zitten, helaas heb ik ook al een van de hoeken afgebroken bij het losmaken terwijl ik voor mijn doen best subtiel was. Daarom daar maar mee gestopt. Nu moet ik het dus doen met een schroefgat minder en moet de boel alsnog weer uit elkaar..

En ik ben de radiator niet aan het vervangen hoor, ik had hem alleen in z'n geheel uit de auto gehaald omdat ik hem anders met geen mogelijkheid tegen de console aan kreeg. Het lukt nu dus zelfs al niet.. En zo kon ik hem gelijk doorspoelen en schoonmaken.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159231Bericht Tweety »

Je bent op de goeie weg, ik mis ook al een hoekje aan de onderzijde, maar met beleid is het toch bet goed te doen hoor als je de hele unit eerst uitbouwt en dan pas demonteerd. Helaas zijn bepaalde delen inderdaad erg kwetsbaar.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159244Bericht JelleP »

Het gaat niet echt snel in het ene uurtje daglicht dat ik dagelijks over heb om te klussen (en dan moet het nog droog zijn ook....), maar met het uit elkaar halen van de twee helften van de plastic console is het gelukt! Dank weer voor de digitale hulp (nw)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159346Bericht JelleP »

Nog een hele snelle en hele domme vraag:
Als ik de schuifhendel van het luchtrooster naar binnen trek, gaat het rooster dan open of juist dicht?
M.a.w. Moet ik de hendel bij parkeren weer richting voorruit duwen om te voorkomen dat er al teveel regenwater door naar binnen komt?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159347Bericht Tweety »

Als je 'm induwt sluit ie enigzins af, maar volgens mij komt het meeste water via die kant binnen onder het rijden. Bij stilstand kan dat nooit veel wezen. Wel langs de bovennaad van het rooster. dit is overigens eenvoudig te verwijderen door dde torq-schroefjes eruit te draaien en dan het geheel los te klikken (de schroefjes drukken 2 vleugeltjes naar buiten dus als ze allemaal los zijn is het een kwestie van kracht en beleid) dan kan je dat mooi dicht kitten. ik neem aan dat je toen de unit eraf was ook de afwatering gereinigd/doorgeprikt hebt, zo ja dan zal er niet zo heel veel de cabine binnen komen.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159348Bericht JelleP »

Tweety schreef:ik neem aan dat je toen de unit eraf was ook de afwatering gereinigd/doorgeprikt hebt
Ik vrees van niet, waar zit dat?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159357Bericht Bertje »

Dat is die slang die uit het schutbord komt, je kunt deze vanuit de motorruimte net zien, tussen motor en schutbord. Inregenen zal het bij die klep inderdaad alleen als je rijdt, dit water wordt vervolgens door die slang afgevoerd de straat op. Het kunststof rooster onder de voorruit heeft een "dakgootje", dit dakgootje was in de eerste jaren overigens een cm korter of zo, later heeft men dit verlengd om het inregenen bij stilstand tegen te gaan. De overgang van rooster naar koetswerk afkitten is inderdaad verstandig.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159359Bericht Bertje »

Hier zie je t slangetje lopen, vanaf de motorkapvergrendeling recht naar beneden kijken, je ziet dan uiteindelijk een slangetje dat links naar beneden loopt.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Kachelunit inbouwen

Bericht: # 159360Bericht Tweety »

aan de binnenzijde achter de kachelradiator zit als het goed is een klein roostertje wat voorkomt dat al te grote dingen in het slangetje terecht komen, als dat redelijk schoon is dan zal dat slangetje ook wel OK zijn.
Plaats reactie