Motoren en bakken

Maten, inhouden, veelgestelde vragen, aankoopadvies, kleurcodes, motorcodes, versnellingsbakcodes, links naar nuttige info

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Motoren en bakken

Bericht: # 124773Bericht zwergje »

Verder vind ik de GTL bak een stuk fijner daar het meeste toch door plat-Nederland gereden wordt...
Dank je, prettig, van die directe info!

Misschien mag ik nog een vraag stellen, betreffende de 1100 uit de oer 5, waarvan ik begrepen heb dat ie goed verkrijgbaar is en 45 pk heeft.
Ik heb van Michiel van steunpunt noord holland begrepen, dat die zonder enige aanpassing in de 4 kan.

Dan zou een gtl bak ( of de bak die voor diezelfde 1100 hangt, heeft tenslotte dezelfde overbrengingsverhoudingen als de gtl r4 bak)probleemloos rollen met die f6, en zou ik ook toch wat vermogen over houden als ik nou eindelijk eens lpg in dat karretje zet!

Ik begrijp niet goed waarom er zoveel over 1400 in de 4 is geschreven, maar niets over deze toch nogal voor de hand liggende swap?

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124774Bericht jeffr4 »

Volgens mij zijn de C1E en dan nog de 688 oude type 1100 uit een oerR5,vanaf 1979 dezelfde als
de C1E 714 type 4 GTL met de nodige aanpassingen.
De 5 heeft bv de Solex 32 DIS en de 4 de kleiner Zenith 28 IF, dus daar zit al een verschil in, maar
dan kun je ook gewoon je 1100 tje aanpassen, waardoor deze meer vermogen krijgt.
Vraag eens aan Fons voor meer vermogen,
En als je toch een motorwissel doet, een 1400 tje uit de oer5 R TS past er toch ook zo in? en
alles op elkaar afgestemt, soepel , nog meer vermogen.

TS/TX met motorcode C2j-P- 713 met 63 pk, past er ook zo in, dit in tegenstelling tot mijn
Super5 Injectie :D
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124792Bericht Tweety »

zat er alleen een andere carburateur op of was het een zelfde als uit de 6 met andere nokkenas bovendien ? want dan km je wel aan die 45pk.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124810Bericht ap »

Even van de R6 tl motor uitgaande wat trouwens ook de 1100 uit de oer 5 is, staat daar een 32mm carb op zit er een scherpere nokkenas in en de kop is dunner.

Ik heb in mijn F4 al en tijdje zo'n motor liggen en daar hangt een GTL bak achter.
Zonder problemen sleep ik menig aanhangertje van A naar B en zonder dat aanhangertje haal je een heel mooi verbruik. En een topsnelheid ergens buiten bereik van de teller.

Het past er zonder enige aanpassing in maar dat geldt ook voor een 1300 uit een 5 automaat en een 1400 uit een 5ts.
Beide rond de 63PK
Zelfs een Alpine blok leg je zonder veel aanpassingen in je vier.
Die heeft dan weer een PKtje of 93 voor zover ik weet.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124812Bericht schoapke »

hoef jij bij een 1300 ook niet je motorsteunen te verhogen dan?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124822Bericht zwergje »

Dus als ik Ap goed begrijp, zitten er in de r6TL(welke bouwjaren?) en de oer 5 met 11oocc dezelfde motor,
en maakt het dus niet uit of je de 1100 uit die r6 of de 1100 uit een oer vijf heb, en passen ze beide zonder verhogen van de motorsteunen in de 4, en is bovendien de bak die voor die motor hangt, in elk geval die uit de r5, dezelfde als die van de r4gtl?

Waar vindt je van zuks?
Shop geregeld op marktplaats, maar daar ben ik zo'n motortje nog niet tegengekomen.
Dat van aanhangertjes, topsnelheden buiten de teller en goed verbruik, daar heb ik wel oren naar! (joow)
M'n vriendin zou zeggen: ben je nou weer met je Renault bezig? :lol:

Een 1400 uit een r5 tx of ts is ook leuk, maar die zijn op de plekken waar ik zoek zeldzaam (tips welkom!), heb begrepen dat het verbruik ongeveer hetzelfde blijft.
Een alpine lijkt mij voor practisch gebruik minder geschikt (misschien denken de ervaringsdeskundigen daar echter anders over?), bovendien weet ik niet of je dan geen rdw-perikelen mag verwachten, of verzekeringsprobs bij ongevallen.
Zo'n project als van Jeffr4 vindt ik eigenlijk het mooist, maar dat verkeerd nog in experimentele fase, en is daarom voor mij echt nog te hoog gegrepen.
Ben wel benieuwd of ap ook aan kan geven wat zijn verbruik is met r6/r5gtl motor a 45 pk.

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124823Bericht zwergje »

En waar ik ook benieuwd naar ben, is, of Ap nog een grotere radiator/ extra ventilator heeft moeten plaatsen, zoals Willem De Zwijger, om de boel niet te heet te laten worden!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124830Bericht ap »

schoapke schreef:hoef jij bij een 1300 ook niet je motorsteunen te verhogen dan?
Zijn 2 ringen onder de steun een aanpassing??
zwergje schreef:Dus als ik Ap goed begrijp, zitten er in de r6TL(welke bouwjaren?) en de oer 5 met 11oocc dezelfde motor,
en maakt het dus niet uit of je de 1100 uit die r6 of de 1100 uit een oer vijf heb, en passen ze beide zonder verhogen van de motorsteunen in de 4, en is bovendien de bak die voor die motor hangt, in elk geval die uit de r5, dezelfde als die van de r4gtl?
Klopt alleen had ik het over een 4GTL bak.
Hoe de R4 en R5 bak zich onderling verhouden weet ik niet zeker maar die zijn volgens mij ook gelijk.

Je moet een beetje geluk hebben. Misschien dat ze bij Artvo nog wat hebben liggen en anders kan je Holtrop in Oudehaske proberen.
Deze motor ligt trouwens ook in een Rodeo 6!
zwergje schreef: M'n vriendin zou zeggen: ben je nou weer met je Renault bezig? :lol:
HMMMM Die opmerking ken ik :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Eigenlijk moet je bij elke ombouw naar de rdw want 40% vermogenstoename is niet erg veel vrijheid.

Met de 1300 haalde ik ongeveer 1:14.
Met de R6 motor 1:17 en dat was met volle bepakking Assen --> Limburg --> Assen plus nog een beetje stadswerk.

Het project van Jeff is inderdaad erg interesant ik heb gezien dat het goed wil want de friese R4crossers rijden ook met die motoren in hun 4tjes alleen zijn die een beetje lomper met hun sleutelkunsten.

Ik heb er nog gewoon de Gtl radiateur voor staan met 1 koelvin en geen problemen met te heet worden van de motor.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124831Bericht R4F6GTX Automaat »

Als de radiator goed is hoef je geen grotere te plaatsen. Ik had de originele (koperen) radiateur op mijn R4F6 Alpine; nooit koelproblemen gehad.

Het spruitstuk van de 1400 is wat groter waardoor de stuurstang van de 4 er niet mee langs kan maar wel als je de motorsteun zo'n anderhalve centimeter verhoogt, vooral de linker. Kleppendeksel moet ook vervangen worden door een van de 4 want voor de schakelpook zit de R5 olievuldop in de weg. Dan moet je het middelste draadeind van de tuimelaar-as vervangen door een bout omdat de R4 deksel maar 2 bevestigingsgaten heeft, dat zie je wel.

De Alpine setup is totaal anders, het onderblok is net als een 'gewone' 1400 dus dat is niet moeilijk maar de cross-flow kop, uitlaat etc is totaal anders, vergt wat inzicht en creativiteit.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124833Bericht Willem de Zwijger »

zwergje schreef:En waar ik ook benieuwd naar ben, is, of Ap nog een grotere radiator/ extra ventilator heeft moeten plaatsen, zoals Willem De Zwijger, om de boel niet te heet te laten worden!
Ter toelichting: die grotere radiateur + extra fan heb ik erin gezet vanwege problemen met de gewone radiator in extreme omstandigheden, zijnde de optelsom van:
- zomer in warme landen,
- een beladen auto,
- een beladen aanhanger,
- steile hellingen.
RichardM
Berichten: 130
Lid geworden op: di apr 29, 2003 2:00 am

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124842Bericht RichardM »

Ik heb ook een 1400 in de F6 en dat loopt heerlijk. Oververhitting heb ik geen problemen mee, maar om het in de gaten te houden heb ik er een temperatuurmeter tussen gezet. Deze blijft mooi rond de 90-95 graden staan. Het grootste voordeel van een 1400 vind ik het koppel, je zet 'm in z'n 4 en je hoeft echt bijna niet meer terug te schakelen. En een aanhangertje trekt ie ook makkelijk nu.

En als er iemand is die echt graag een 1400 in zijn autootje wil hebben, heb ik nog wel een goed 1400 blok uit een oer5 liggen. Die moet wel iets aangepast worden omdat het een automaatblokje is (dus geen ts of tx), maar dat kan geregeld worden want ik heb de onderdelen er al voor liggen, ook is begeleiding bij het inbouwen mogelijk.

Groeten,

Richard
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124843Bericht R4F6GTX Automaat »

RichardM schreef:
En als er iemand is die echt graag een 1400 in zijn autootje wil hebben, heb ik nog wel een goed 1400 blok uit een oer5 liggen. Die moet wel iets aangepast worden omdat het een automaatblokje is (dus geen ts of tx), maar dat kan geregeld worden want ik heb de onderdelen er al voor liggen, ook is begeleiding bij het inbouwen mogelijk.

Groeten,

Richard
Heb je de automaat er ook nog bij?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RichardM
Berichten: 130
Lid geworden op: di apr 29, 2003 2:00 am

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124844Bericht RichardM »

nee, die is al weg naar een oer5 rijder.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124868Bericht zwergje »

Hoi Richard, daar heb ik wel oren (love) (joow) :o naar (als Paul het blokje niet nodig heeft tenminste)!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Motoren en bakken

Bericht: # 124876Bericht R4F6GTX Automaat »

zwergje schreef:Hoi Richard, daar heb ik wel oren (love) (joow) :o naar (als Paul het blokje niet nodig heeft tenminste)!
Succes, ik pas. (ik heb al teveel projecten)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie