welke trekhaak moet ik hebben?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 25655Bericht R4F6GTX Automaat »

dan zal ik daluk ff kijke
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178479Bericht Boalder1972 »

Ben bezig met het plaatsen van een trekhaak en zoek nog 2 rubber kapjes voor de knipperlichten in de zijschermpjes. Wie heeft deze nog liggen?
Afbeelding
Trekhaken zijn nog origineel (nieuw) te verkrijgen voor de R4 (dacht zoiets van 116,- Euro en verzendkosten 17,50 Euro)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt gemonteerd aan de bouten achterbumper (binnenzijde balken)Je moet wel 4 gaatjes 8,5mm boren in de bodemplaat.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178481Bericht Bertje »

Heb je de knipperlichten al gemonteerd en zo ja, van welk type zijn ze (foto)? Je zult rubbers nodig hebben die bij het type knipperlicht passen, het lijkt me het handigste als je dit meteen als setje bestelt. Bij de "wybertjes" zoals die in Italië gangbaar waren is er sprake van 1 en hetzelfde rubber dat zowel tussen de glaasjes en het spatbord zit, als doorloopt aan de achterzijde van het spatbord.

Overigens ben ik niet zeker dat zijknipperlichten verplicht zijn i.c.m. een trekhaak. Ik heb verschillende viertjes met trekhaak en zonder zijknipperlichten en ben er (bij de APK) nog nooit op aangesproken.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178482Bericht Boalder1972 »

Afbeelding

Bertje, bovenstaande lampjes heb ik in het verleden gedemonteerd van een oud R4-tje, passen (maar smaken verschillen) mijn inziens beter bij een R4-tje uit 1972. Heb van een oud schermpje de positie van het gat bepaald maar nog niet geboord.
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178483Bericht Boalder1972 »

Afbeelding

Dit R4-tje heeft de iets kleinere uitvoering lampjes, misschien dat ik die monteer.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178484Bericht Bertje »

Boalder1972 schreef: do mei 06, 2021 5:15 pm Afbeelding

Bertje, bovenstaande lampjes heb ik in het verleden gedemonteerd van een oud R4-tje, passen (maar smaken verschillen) mijn inziens beter bij een R4-tje uit 1972. Heb van een oud schermpje de positie van het gat bepaald maar nog niet geboord.
Dit zijn parkeerlichtjes en geen knipperlichtjes. Als ik het goed lees kun je er wel mee wegkomen dat ze niet amergeel/oranje zijn (https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... htelichten), maar persoonlijk vind ik het wat verwarrend.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178485Bericht Boalder1972 »

Afbeelding
Heb ook nog een setje oranje (amber geel?) liggen. Maar zal eerst eens kijken of ik kan ontdekken of bij een trekhaak het verplicht is om zijknipperlichten te hebben?
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178486Bericht Boalder1972 »

PS. het knipperlicht bij de Spaanse R4 van mij heeft een glazen(transparant) kapje, lijkt me verwarrend als het zijknipperlichten dan oranje(amber geel) is?
Afbeelding
Maar je wilt toch voor de veiligheid omdat de trekhaak er nu pas op is gekomen een en ander optimaal uitvoeren.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178489Bericht Bertje »

Dat argument geldt andersom voor de achterzijde: dan is een rood zijknipperlicht verwarrend in combinatie met een oranje achterknipperlicht...!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178490Bericht Hanz »

Nederlandse viertjes hadden gedurende een deel van de jaren 60 ook witte voorknippers en oranje zijknippers
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: welke trekhaak moet ik hebben?

Bericht: # 178501Bericht Hengel »

Voertuigreglement (ergens in hoofdstuk 5) zegt dat knipperlichten naar voren wit of ambergeel mogen uitstralen en naar achteren ambergeel of rood. Voor de trekhaak horen auto’s van ergens 1997 tot heden wel zijknipprlichten te hebben. Auto’s van latere datum is dus niet verplicht. Is zelfde met gordels op achterbank verplicht vanaf 1-1-1990. Heb je het niet mag het wel naar eigen smaak of idee van extra veiligheid.
Plaats reactie