Snelheidsmeter F4

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Snelheidsmeter F4

Bericht: # 179786Bericht Breght »

Goedemiddag!

Sinds kort staat mijn F4 eindelijk op NL kenteken!
Na de nodige reparaties voor de APK mag ik nu de weg en hij bevalt erg goed!
Maar nu mijn vraag: mijn snelheidsmeter loopt achter, en niet zo’n beetje ook.
Met GPS gemeten & een ander auto achter mij aan de telefoon:

120 km/h op het dashboard = 100 km/h
65 km/h op het dashboard = 50 km/h

Is hier een oplossing voor? Of moet ik dit maar gewoon beschouwen als “dat hoort erbij”?

Ik hoor graag (baai)


Afbeelding
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Snelheidsmeter F4

Bericht: # 179787Bericht Voormalig Steunpunt NO »

10 % afwijking in de tellerklok is normaal. Niet alleen bij de R4, maar eigenlijk ook bij de meeste auto's
Maar jouw teller heeft wel erg veel afwijking.
Hij is toch wel de originele of is er een tellerwerk van een ander type Renault in gefreubeld?
En is de bandenmaat wel wat die moet zijn? Normale bandenmaat voor een F4 is 145/80-13
Het lijkt er wel op dat iemand in het verleden een verkeerd tandwieltje voor de snelheidsmeter heeft gemonteerd voorin de bak.
Die dingen willen nog wel eens stuk gaan en dan is het wel zaak dat je een tandwieltje monteert met hetzelfde aantal tandjes als het origineel.

Een andere tellerklok erin proberen die wel van een R4F4 is geeft natuurlijk ook veel informatie

Succes en groet
Harry
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter F4

Bericht: # 179789Bericht Breght »

Het tellerwerk lijkt mij origineel. Foto is bijgevoegd!
Inmiddels zitten er iets andere banden onder
(145/70-13) maar bij de 145/80-13'ers was hetzelfde
probleem….

Zou natuurlijk zo kunnen dat er een verkeerd
tandwiel in is gemonteerd. Dan nu natuurlijk de
vraag: is dit makkelijk te vervangen? Of gewoon de
moeite besparen?

Bedankt voor de moeite!

Afbeelding
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Snelheidsmeter F4

Bericht: # 179790Bericht jandoe1000 »

Wat is het belang? Je kent nu immers de afwijking. Niks aan doen en lekker rijden!
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Snelheidsmeter F4

Bericht: # 179791Bericht walterg »

Als het een 850cc is, is jou setup de enige manier om 120 op je teller te krijgen :D :D
Gewoon blij mee zijn en genieten van elke rit. 👍👍
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Snelheidsmeter F4

Bericht: # 179792Bericht Bertje »

Ik zou toch eens een andere tellerklok proberen, dat is zo gebeurd. Ik weet niet precies hoe een snelheidsmeter werkt, maar stel het is met een veertje of anderzijds mechanisch, dan kan het slijten en dus gaan afwijken.

Wat overbrengverhouding van de tellerkabel betreft: die wordt bepaald door 2 (kunststof) tandwielen, 1 vertikale in lijn met de kabel zelf en 1 horizontale, die deel uit maakt van de borgmoer van de secundaire as. Vervang je maar eentje (de vertikale) door eentje van het verkeerde type, dan loopt het denk ik stuk omdat de tandjes niet matchen. En het vervangen van beide tandwielen is niet voor beginners, dus dan zou je verwachten dat het juiste setje (met de juiste overbrengverhouding) gebruikt is.

Lang verhaal kort: ik zou het in de teller zoeken: makkelijker te doen en wat mij betreft waarschijnlijker.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Snelheidsmeter F4

Bericht: # 179794Bericht deutz »

Ook bij mijn 4 wijkt de teller best wel af, vandaar dat ik op de langere ritten met mijn navigatie rij, is een zuivere snelheid aanduiding.
Met 165-70- 13" banden.
niet geschoten is altijd mis!
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter F4

Bericht: # 179799Bericht Breght »

Bertje schreef: za jan 15, 2022 11:09 am Ik zou toch eens een andere tellerklok proberen, dat is zo gebeurd. Ik weet niet precies hoe een snelheidsmeter werkt, maar stel het is met een veertje of anderzijds mechanisch, dan kan het slijten en dus gaan afwijken.

Wat overbrengverhouding van de tellerkabel betreft: die wordt bepaald door 2 (kunststof) tandwielen, 1 vertikale in lijn met de kabel zelf en 1 horizontale, die deel uit maakt van de borgmoer van de secundaire as. Vervang je maar eentje (de vertikale) door eentje van het verkeerde type, dan loopt het denk ik stuk omdat de tandjes niet matchen. En het vervangen van beide tandwielen is niet voor beginners, dus dan zou je verwachten dat het juiste setje (met de juiste overbrengverhouding) gebruikt is.

Lang verhaal kort: ik zou het in de teller zoeken: makkelijker te doen en wat mij betreft waarschijnlijker.
Lijkt me inderdaad sterk dat dat dan vervangen zou zijn (en dan ook nog met verkeerde onderdelen). Ik ga op verder teller onderzoek uit. Bedankt!
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Breght
Berichten: 118
Lid geworden op: wo mar 17, 2021 12:21 am
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter F4

Bericht: # 179800Bericht Breght »

walterg schreef: za jan 15, 2022 2:56 am Als het een 850cc is, is jou setup de enige manier om 120 op je teller te krijgen :D :D
Gewoon blij mee zijn en genieten van elke rit. 👍👍
Haha dat is natuurlijk een goede! Het is een 1108cc, maar eerlijk gezegd niet uitgeprobeerd wat daarvan dan de max is! Ik moet toegeven, hij bevalt me fantastisch (misschien helemaal omdat dit m’n eerste auto is!). Ik ben inmiddels al 2x op en neer van Maastricht naar Steenderen/Arnhem gereden (gezien ik in Maastricht woon/studeer). De teller staat nu op de telefoon, wat prima gaat, maar ga toch nog eens op onderzoek uit!
VNL-58-L R4F4 1986 1108cc uit Frankrijk (baai)
Plaats reactie