'Must have" gereedschap om aan 4-tje te sleutelen

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

'Must have" gereedschap om aan 4-tje te sleutelen

Bericht: # 177678Bericht JohanE »

Hoi,
Mijn gereedschapskist is beperkt gevuld. Als jullie vandaag een set gereedschap voor je sleutelwerk zouden kopen welke merken zouden zijn en welke gereedschappen?
Heb 30 jaar gelden een paar goede Wera schroevendraaiers gekocht en daar heb ik ook al 30 jaar veel plezier van. De investering is wat hoger dan een 'gamma setje' maar het werkgenot ook een stuk hoger.
Ik kom zelf niet uit de autowereld ... hier zitten veel kennis verzameld. Tips dus welkom.
Wellicht heeft iemand een 'standaard lijstje' Met zoekfunctie kwam ik niet direct wat tegen...
Dank al vast!
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: 'Must have" gereedschap om aan 4-tje te sleutelen

Bericht: # 177679Bericht JelleP »

Een goede set dop/ring/steeksleutels en schroevendraaiers met verschillende bits is wel de basis hoor, niks is zo k*t als met het verkeerde gereedschap moeten sleutelen en je beschadigt ook nog eens de bouten/moeren/schroeven zodat het ook nooit meer los kan.
Je verzamelt in de loop van de tijd wat meer zodra je tegen bepaalde klussen aanloopt.

Waar ik verder veel aan heb gehad:
- setje assteunen (vanaf €30), nooit onder een auto kruipen die alleen op een krik staat!
- stroboscooplamp met Dwell-functie (vanaf €60) t.b.v. afstellen ontsteking
- voelermaatjes t.b.v. stellen kleppen (paar euro bij de bouwmarkt)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: 'Must have" gereedschap om aan 4-tje te sleutelen

Bericht: # 177691Bericht JohanE »

JelleP schreef: di feb 16, 2021 6:36 pm Een goede set dop/ring/steeksleutels en schroevendraaiers met verschillende bits is wel de basis hoor, niks is zo k*t als met het verkeerde gereedschap moeten sleutelen en je beschadigt ook nog eens de bouten/moeren/schroeven zodat het ook nooit meer los kan.....
Dank goede tips die voelermaatjes heb ik nog van m'n brommer begin jaren tachtig ;-)
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: 'Must have" gereedschap om aan 4-tje te sleutelen

Bericht: # 177699Bericht walterg »

Veel hangt natuurlijk af van de werkzaamheden die je zelf denkt te gaan uitvoeren...
Als het de gewone dagelijkse werkjes zijn kan je beginnen met bijvoorbeeld de setjes die regelmatig aangeboden worden bij de Lidl. Die zijn op zich zo slecht nog niet. Geen vakmankwaliteit maar zeker voldoende voor de hobbyist. Als je dan merkt dat bepaalde tools toch meer gebruikt worden dan andere kan je die alsnog vervangen door kwalitatief betere. Daar hebben ze trouwens verjaardagen voor uitgevonden :D
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 'Must have" gereedschap om aan 4-tje te sleutelen

Bericht: # 177707Bericht Hanz »

WD40
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 'Must have" gereedschap om aan 4-tje te sleutelen

Bericht: # 177709Bericht Crelesy »

Goed voor de schuur of 3cht goed voor dagelijks gebruik? Daar zit wel wat verschil tussen hoor.
Mijn baas voerde eerst standaard Gedore. Maar sinds de lijn ergens vanaf 2015 braken ik en collega's vaak ratels inwendig, doppen en inbus spul af. Sindsdien is alles wat vervangen word nu stahlwille (duur!). Of Facom (nog te betalen). Pijp op een ratel is geen probleem meer.

Ik bestel zelf veel bij HBM in Moordrecht. Ze leveren traag maar t gereedschap is vaak wel goed. Sommige speciale dingen zoals een remleiding felsset moet je even bekijken van te voren. En dan niet die van een 10tje pakken bijvoorbeeld.
Leuk om na de lockdown eens naar de winkel te gaan. Is echt een snoepwinkel (love)

PS, ik heb geen band met hun hoor., Ze hebben gewoon veel en goedkoop.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: 'Must have" gereedschap om aan 4-tje te sleutelen

Bericht: # 177710Bericht JohanE »

walterg schreef: wo feb 17, 2021 2:54 pm Veel hangt natuurlijk af van de werkzaamheden die je zelf denkt te gaan uitvoeren...
..
Daar hebben ze trouwens verjaardagen voor uitgevonden
Dank voor de tips. M'n plan is dat hij 'helemaal uit elkaar' en weer 'helemaal in elkaar' gaat. Dat is dus breed. Hou de Lidl in de gaten... en ja dat van die verjaardagen is zeker waar!
Hanz schreef: wo feb 17, 2021 10:53 pmWD40
Ha Ha check!
Crelesy schreef: do feb 18, 2021 9:02 am Goed voor de schuur of 3cht goed voor dagelijks gebruik?
Snap ik ... heb nu een doppensetje van datona maar die maatvoering is mij wat duister... de doppen passen gewoon niet lekker, plastic handgreep van ratel laat los enz.
Crelesy schreef: do feb 18, 2021 9:02 am Ik bestel zelf veel bij HBM in Moordrecht.
Ja ik ken ze, nu alleen nog van 'het web'. Goede tip om er eens heen te gaan. Kan me voorstellen dat het een snoepwinkel is ;-)
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Plaats reactie