Advies gevraagd aankoop R4

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeterR4
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jun 13, 2016 9:36 pm
Locatie: Tilburg

Advies gevraagd aankoop R4

Bericht: # 166624Bericht PeterR4 »

Hoi
Vandaag een R4 GTL uit 1990 bekeken die ik misschien wil kopen (km stand 120.000 km).
Er waren 2 dingen die mij opvielen
1. De rechter wielophanging kraakte tijdens het rijden en bij het indrukken met de hand van de auto rechtsvoor. 2. Onderaan de motor was een olievlek te zien en hingen verse oliedruppels.

Zijn dit ernstige punten bij een R4? Met welke kosten moet ik rekening houden voor reparatie door een garage?

Het chassis en carrosserie waren roestvrij evenals de bodem en verder niets aan gelast.
SanderRenault4
Berichten: 362
Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166808Bericht SanderRenault4 »

het lijken mij geen erge dingen het kraken kan een rubber of schokdemper zijn
en de olie een kleppendeksel pakking of alle boutjes aandraaien waar een pakking tussen zit
succes mvg sander
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166811Bericht dick holtrop »

Hij is van 1990 dus nooit oldtimer regeling. Piepen en kraken zijn vaak de silent blocks. Olielekken komen van de krukas en nokkenas keerkringen als je gelukt hebt van het kleppendeksel. Allemaal niet duur of ernstig. Je kunt er jaren mee rijden. Als je het toch wil repareren dan kost dat vooral veel tijd
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166814Bericht JelleP »

Verklaar een R4 niet te snel roestvrij! De grootste ellende zit vaak wat verder verstopt. Controleer heel goed de aanhechting van de achteras aan de scharnierblokken vlak vóór de achterwielen. Als dit er roestig uitziet is er vaak ook meer aan de hand. Alles is te maken hoor, maar het zijn misschien niet de kosten waar je op zit te wachten.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166823Bericht marcGTL.BE »

PeterR4 schreef:Met welke kosten moet ik rekening houden voor reparatie door een garage?
Een R4 is vrij eenvoudig om er zelf aan te werken, maar als de werkuren moet betalen kan het wel een dure wagen worden.
De meest voorkomende olielek is aan de krukas, daar moet heel de motor er vooruit. met een beetje pech ben je zo 8 uur kwijt. (uhm)
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166826Bericht R4F6GTX Automaat »

marcGTL.BE schreef: De meest voorkomende olielek is aan de krukas, daar moet heel de motor er vooruit. (uhm)
een wagen die pas 120.000 km gelopen heeft zal dat nog niet hebben; lijkt me eerder dat de (koperen) pakking aan de olieplug niet goed afdicht of een ander klein ding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166831Bericht Bertje »

Zal wel kleppendeksel zijn. Of de druppels hangen feitelijk niet aan de motor, maar aan de versnellingsbak, dan zijn het de aandrijfaskeerringen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166834Bericht Hanz »

En roestvrije vier heb ik zelden gezien. De bodemplaat ziet er vaak best ok uit, dat is het probleem niet. Het zijn ALTIJD de langsbalken (en vaak meer). Ik zou eens flink met een schroevendraaier in de balken bij de achterwielophanging prikken, en bij de voorste kriksteunen.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166835Bericht marcGTL.BE »

R4F6GTX Automaat schreef:
marcGTL.BE schreef: De meest voorkomende olielek is aan de krukas, daar moet heel de motor er vooruit. (uhm)
een wagen die pas 120.000 km gelopen heeft zal dat nog niet hebben
De pakking is al wel 27 jaar oud en heeft misschien een hele tijd stil en/of droog gestaan, van de 5 blokjes waar ik al mee gereden heb waren er 4 daar aan het lekken.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166841Bericht G12 »

een echt roestvrij viertje is echt wel mogelijk hoor, heb er net een van 92 uit frankrijk opgehaald.
4 GTL 1992, 5 L 1984
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166842Bericht jandoe1000 »

Precies. Frans kan roestvrij zijn. Nederlands meestal niet. De Nederlandse winters zijn dodelijk!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166843Bericht Hanz »

Juist! Maar bedenk wel dat roestarme of zelfs roestvrije import aan een inhaalslag begint wanneer die in Nederland is, wanneer directe adequate maatregelen achterwege worden gelaten. Als een suikerklontje in de koffie, zoals ik wel eens iemand heb horen zeggen.
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Re: Advies gevraagd

Bericht: # 166844Bericht G12 »

uiteraard, of goed beschermen of met dit pokke weer niet rijden. Maar in het zuidfranse kun je echt nog pareltjes treffen, vond een oer 5 van 84 met 50.000km, zit zelf geen vlekje roest op.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Plaats reactie