Een boek? Schema's?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Een boek? Schema's?

Bericht: # 150466Bericht Ardéchoise »

Ik ben nu een kleine maand in het bezit van mijn R4, maar er moet natuurlijk direct aan geklust worden :D
Nu ben ik een n00b op dat gebied, en wil ik heel graag een (goed) boek hebben, zodat ik zelf aan de slag kan. Welke raden jullie me aan voor een tl uit 1984? Verder zit ik nu met electraprobleempjes (niet werkende claxon n benzinemeter) en zou het fijn zijn als er ergens een schema te vinden was. Heeft iemand dat toevallig?

edit: benzinemeter doet t wel, er moest gewoon getankt worden :D
Laatst gewijzigd door Ardéchoise op di jun 10, 2014 2:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150467Bericht schoapke »

claxon en benzine meter hebben alle twee de aarde op het chassis. Misschien slecht contact of anders de zekeringen langsgaan
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150469Bericht Ardéchoise »

Net nog even gekeken: mistlamp achter en claxon werken niet. Contacten mistlamp lijken in orde, zekeringen zijn doorgemeten, ook in orde. Ik ga dadelijk nog even kijken of de claxon zelf kapot is of dat het toch aan de stroom ligt.

met de multimeter nog eens gekeken aan de kant de (het?) claxon: gevalletje corrossie. Ik ga de boel eens goed schoonmaken een dezer dagen. De claxon doet het op 12 volt namelijk prima, ben ik achter gekomen (uhm)

Ik ben nog steeds benieuwd naar goede handboeken. Moet ik een Haynes bestellen? Of Kluwer?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
tonmeppel
Berichten: 49
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 8:41 pm
Locatie: meppel

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150477Bericht tonmeppel »

Ik zou Haynes én Kluwer nemen. Het één vult het ander prima aan. Over 't algemeen niet moeilijk te verkrijgen. Marktplaats / eBay of (oldtimer-)beurs bijvoorbeeld.
achteraf....tsja, achteraf is mooi wonen.

renault 6 luxe, '71
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150484Bericht Hanz »

tonmeppel schreef:Ik zou Haynes én Kluwer nemen. Het één vult het ander prima aan.
Ze zullen elkaar in ieder geval niet tegenspreken - de Kluwer is namelijk de nederlandse vertaling van de Haynes ;-) Hier een gratis af te halen exemplaar
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150712Bericht Ardéchoise »

Ah kijk, ik dacht dat het echt twee verschillende boeken waren! Fijn om te weten, want dan ga ik denk ik toch liever voor kluwer. De MP-vondst is helaas alweer weg.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150715Bericht Hanz »

deze dan: http://link.marktplaats.nl/m818827604" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150718Bericht Tweety »

bij electrische problemen in eerste instatie altijd uitgaan van afzonderlijke problemen. Mistlamp krijgt spanning van het (linker-) achterlicht en maakt dan aarde via de schakelaar. je zal iet van een testlampje of een heuse testpen moeten hebben anders is het echt giswerk. zet de lichten aan en de mistamp en kijk of er spanning of aarde is.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150719Bericht Ardéchoise »

hanz, ja die had ik gespot! Merci :)

Tweety: dankjewel voor je toelichting! Mijn achterlichten doen het allebei maar bij de mistlamp gaat het mis. Ik geloof dat ik nu snap wat ik met een multimeter kan doen, dus dit moet goed komen. kwam er vandaag ook achter dat het linker stadslichtje voor ook niet werkte. Het houdt je wel bezig zo'n auto :lol:
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150732Bericht Bertje »

Ardéchoise schreef:hanz, ja die had ik gespot! Merci :)
Kwam er vandaag ook achter dat het linker stadslichtje voor ook niet werkte. Het houdt je wel bezig zo'n auto :lol:
Als het daarbij blijft komt je er heel goed vanaf... :D
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150748Bericht Ardéchoise »

helaas... ontstekingsprobleempje of brandstoftoevoer... maar dat staat in mijn andere topic. Meteen zoiets waar ik als beginner niet zie waar ik beginnen moet, al helemaal niet zonder boek. :(
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150762Bericht Tweety »

Je andere probleem is misschien wat lastiger, maar de bedradingsschema's staan hier,

plus een testpan schema (je kan 470 Ohm weerstandjes gebruiken) helaas de oude versie van het schema...
wacht ff de nieuwe versie er ook bij nu... hoop ik :D
https://www.sendspace.com/file/u7rg2r" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sendspace.com/filegroup/yJ9Y ... 0%2B808e0q" onclick="window.open(this.href);return false;

kan je de lampjes vast doen.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150771Bericht Ardéchoise »

O, dankjewel! Dit is heel handig om erbij te hebben. Maar een testpen? Is dat hetzelfde als een spanningszoeker? Ik heb voor mijn claxonprobleempje de multimeter gebruik.. heeft een testpen voordelen?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150777Bericht Rudolf2 »

Voor mijn gevoel is de multimeter altijd de betere oplossing: je kan er meer verschillende dingen mee meten, maar je moet iets meer van elektriciteit weten.

Rudolf
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Een boek? Schema's?

Bericht: # 150794Bericht Tweety »

Ach een multimeter heb ik 't jaren mee gedaan, totdat ik een keer een richtingaanwijzer probleem had en iemand met een testpen aan kwam zetten, toen heb ik er zelf 1-tje gemaakt, en ik kan problemen er sneller mee oplossen, staat ergens spanning op ? maak ik goeie aarde ? en als ik het 1 of het ander erop zet, doet 't 't dan wel ? :D
Plaats reactie