monteur gezocht DTN40

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

mauricejjj
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162342Bericht mauricejjj »

Ga ik doen Jan.
Ik hou je op de hoogte.
Bedankt voor de tips.

Groet.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162343Bericht deutz »

Oke, welterusten.
niet geschoten is altijd mis!
mauricejjj
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162380Bericht mauricejjj »

Beste Jan,

Vandaag je tip opgevolgd en een kannetje benzine direct naast de motor gezet, direct aangesloten op de brandstofpomp/opvoerpomp.

De motor heeft een half uurtje warm gedraaid en liep zonder grote problemen. Toerental schommelde nauwelijks. Na een half uur een keer flink gas gegeven en rond de 1500 toeren begon het toerental te schommelen.
(zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=BtaOnM8zUY0" onclick="window.open(this.href);return false;).

Motor uitgezet en nogmaals gestart. Stationair nauwelijks problemen, maar hoger in de toeren een deinend toerental. Shoke half open gezet en daardoor stabiliseert het toerental. Het toerental in het filmpje zakt 1 keer tot onder de 1000 toeren omdat ik toen de Shoke bijna volledig open had. Als de toeren stabiliseren staat de shoke half open.
(zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=FbWZ1Jr6UME" onclick="window.open(this.href);return false;)

Voor, na en tijdens het deinende toerental heb ik met remreiniger de carburateur, brandstofpomp en slangen vanaf brandstofpomp naar carburateur ingespoten. Tijdens het inspuiten was er geen schommeling in het toerental waar te nemen. Dus de carburateur, slangen en brandstofpomp lijken geen valse lucht aan te zuigen?

Het vreemde vind ik dat het deinende toerental meestal pas na een tijdje plaatsvindt, als de motor goed warm gedraaid is. Koud lijkt het probleem zich minder voor te doen.

Heb jij/ hebben jullie nog een idee waar het aan kan liggen?

Groet Maurice
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162385Bericht deutz »

Hallo Maurice,
Nu ga ik het idee krijgen dat je een flink vacuum lek hebt.
Ga eens remreiniger spuiten , als je weer toerenval hebt, op de afdichting van spruitstuk naar cil. kop,
de carburateurvoet pakking en ga ook eens kleppen stellen, is misschien al even geleden.
Ik verwacht niet dat er onder de carburateur op het inlaatspruitstuk nog een vacuum aansluiting zit, zowel
is er daar misschien een slang of slangaansluiting lek.
gr.J@n.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162395Bericht Bertje »

Een vervuilde sproeier zou ook nog steeds kunnen. Hoe zit het eigenlijk met choken? Bij koude motor moet je wat choke nodig hebben, en na 5 min of zo moet de choke er helemaal af kunnen. Dit is een indicatie voor hoe goed je carburateurafstelling is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
mauricejjj
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162397Bericht mauricejjj »

Ik ben een tijdje met vakantie en ga vanaf 1 augustus weer verder.
Wordt vervolgd!
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162406Bericht deutz »

Oke Maurice, fijne vakantie en ik lees wel hoe het verder gaat.
gr.J@n.
niet geschoten is altijd mis!
mauricejjj
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162599Bericht mauricejjj »

Gisteren is er een monteur langs geweest. Hij heeft nog enkele checks gedaan aanvullend op alle dingen die ik al gecheckt heb.

Het vreemde is dat de (warme) motor op een hoger toerental >1500 toeren beter loopt dan op laag toerental <1100 toeren.

Spanning doorgemeten van dynamo, stroomverdeler, bougies gecheckt, thermostaat gecheckt, bij warme motor de v-snaar gedemonteerd en zonder riem laten lopen.. Allemaal zonder resultaat.
Zijn conclusie was dat er ergens iets mis is in de ontsteking omdat het toerental heel abrupt schommelt. Alsof er onvolledige verbranding plaatsvindt. Omdat hij geen verstand heeft van 123 ignition heeft, verwees hij mij door.

Van de monteur kreeg ik een tip om contact op te nemen met een ander bedrijf. Na dit bedrijf gebeld te hebben zei de monteur dat de distributieketting waarschijnlijk aan vervanging toe is. Vanwege vakantie kan ik de boot pas over 3 weken langsbrengen.

Denken jullie dat het de distributieketting zou kunnen zijn? Bij warme motor hoor ik wel een heel ligt schurend/schrapend geluid in de buurt van de carterpan..
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162607Bericht deutz »

Hoi Maurice, distributie ketting, ik denk het niet! (nono) Ontsteking, m.n. de 123 is wel mogelijk, electronica is dus wel erg kwetsbaar en zeker in natte omgevingen.
Ik nog wel orginele ontstekingen liggen, maar ga eerst eens een nieuwe bobine proberen, of in ieder geval een die dus echt goed is, mag een gebruikte zijn.
Laat maar weer weten hoe het afloopt.
gr.J@n.
niet geschoten is altijd mis!
mauricejjj
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162623Bericht mauricejjj »

Gisteren een nieuwe bobine gekocht en uitgetest. Zonder resultaat. De motor liep nu bij koude start ook slecht.
Nadat ik het op wilde geven heb ik voor de laatste keer de verdelerkap gedemonteerd. Ik keek naar de koolstift en drukte het veertje een paar keer in. Het leek alsof het veertje "lam" was. Ik trok het veertje wat meer uit zodat de koolstift beter aansluit op de rotor en.... DE MOTOR WERKTE NORMAAL! :D

Het probleem lijkt dus veroorzaakt door een defect aan het veertje van de koolstift in de verdelerkap. Gister een nieuw kapje besteld en deze ontvang ik volgende week. Gister al wel 2 uur kunnen varen, en dat was voorheen onmogelijk.

Nog een laatste vraag..
Tijdens alle werkzaamheden heeft de monteur de thermostaat uitgebouwd zodat ik deze thuis kon testen. Echter weet ik niet precies hoe deze terug geplaatst moet worden.

Er zijn 2 opties. Optie 1 is de thermostaat volledig in de rubber kap te plaatsen met het smalle gedeelte van de thermostaat richting de bovenkant van de rubber kap. Zie foto met "optie 1". Hierdoor sluit het brede deel van de thermostaat aan op de pijp van het "brede rubber" (zie foto)
De andere optie, optie 2, is om het smalle gedeelte van de thermostaat uit te laten steken aan de kant van het brede rubber waardoor het smalle gedeelte van de thermostaat in de pijp met notatie "brede rubber" valt. (zie foto)

https://drive.google.com/file/d/0B4N5QM ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Weten jullie hoe de thermostaat geplaatst moet worden?
Bedankt voor alle hulp, en als ik de nieuwe verdelerkap gemonteerd heb zal ik nog even een bericht plaatsen of de motor het goed blijft doen.

Groet Maurice
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162625Bericht Tweety »

Tja die koolstofstiftjes van de verdeelkap zijn een bekent euvel, breken soms af, een nieuw verdeelkapje hoef je volgens mij nooit zo lang op te wachten, duurt bij de Brezan hoogstens 2 dagen. Betreffende de thermostaat, 't is een beetje uit 't hoofd als ik er voor sta kan ik 't haast niet fout doen, en jouw foto's zijn niet super duidelijk.
Afbeelding
Hopelijk is het zo duidelijk, de veer hoort aan de zijde van de koeling, zodat de thermostaat open gaat met de richting van de stroom mee (wel open is belangerijker dan niet dicht !)
mauricejjj
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162626Bericht mauricejjj »

Het moet inderdaad besteld worden. Maar vandaag op internet besteld met 2 dagen levertijd. Dan wordt het woensdag voordat ik het thuis heb ..

Als ik je goed begrijp bedoel je met blok (brede kant) de kant van de kleppendeksel en met smalle kant de kant van de koelvloeistof?..

Dit zou optie 1 van mijn foto zijn, waarbij de smalle kant van de thermostaat aan de kant van de smalle rubber aansluiting (koelvloeistofkant) zit..
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162629Bericht Tweety »

Doe jij 'm er andersom in dan ? want dat lijkt me een beetje dom ! Zo hoort ie namelijk, het randje op de buitenring net tegen de versmalling van de slang, en de rest in de versmalling. Het Massieve deel wat de koelvloestoftemperatuur doorgeeft aan de rest van de thermostaat zit dan aan de blok zijde, toch helemaal perfect, maar als jij een betere tekening kan maken ga ervoor !! en laat eens zien wat je in je mars hebt behalve het afkraken van anderen.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162630Bericht Tweety »

mauricejjj schreef:
Als ik je goed begrijp bedoel je met blok (brede kant) de kant van de kleppendeksel en met smalle kant de kant van de koelvloeistof?..

Dit zou optie 1 van mijn foto zijn, waarbij de smalle kant van de thermostaat aan de kant van de smalle rubber aansluiting (koelvloeistofkant) zit..
Volgens mij inderdaad optie 1, de Veer moet richting het koelvloeistof reservoir/radiateur. als je nog een foto hebt waar alleen het zij-aanzicht van de thermostaat op staat kan ik daar gewoon een pijl onder zetten, betreffende de stroomrichting van de koelvloeistof !
mauricejjj
Berichten: 13
Lid geworden op: zo apr 17, 2016 8:31 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 162634Bericht mauricejjj »

Optie 1:
https://drive.google.com/file/d/0B4N5QM ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Optie 2:
https://drive.google.com/file/d/0B4N5QM ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarbij je rechts op de foto's de koelvloeistoftank ziet..
Plaats reactie