Pagina 1 van 2

Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: di apr 13, 2021 11:54 pm
door Knoert
Dag iedereen,

Ik ben Lander uit België, 27 jaren oud, en verzot op de R4tjes.
Heb al enkele R4's in mijn handen gehad (en een heleboel andere oude Franse wagens), maar hier zit ik echt met mijn handen in het haar.
Ik ga in december doorheen West-Afrika met mijn R4 F4tje. Maar ik krijg hem niet gestart..
Ik heb er een 1300TS blok in, met de Webercarb.
Al maandenlang probeerde ik het blok aan de praat te krijgen, geen succes. De motor er terug uitgehaald, volledig open gedaan en ALLES vernieuwd. Van krukaslagers tem distributietandwielen en ketting. Alles is nieuw. Kop is gereviseerd door een bedrijf in de buurt, nieuwe contactpunten, condensator, verdelerkap... Carb is gereviseerd en afgesteld volgens de vraagbaak voor dit blokje.
Daarbovenop heb ik een mooie vonk (dikke centimer, blauw/oranje) als ik de kabel die vanuit de bobine komt tegen de massa houdt.

Starten deed hij 1 keer, met gigantisch veel (witte) rook en toen heb ik een beetje kunnen rijden (max 500meter). Kreeg volgens mij (veel) te veel benzine..
Daarna terug niets. Bougies stonden nat en zwart door het vele proberen starten. Bij wisselen bougies wou hij aanslaan, maar kwam er niet door. Dus stond ik weer op 0.

Vanavond heb ik mijn spruitstukken gewisseld, samen met carb en daarbij horend kleppendeksel van het originele 1100-blok, en de stroomverdeler van de 1100. Ik was zeker dat het hiermee wel zou lukken om op z'n minst te starten. WEER geen succes..
Ik snap er niets meer van. Compressie zit goed, timing staat goed.. Heb 3 bobines geprobeerd,.. Ik weet niet meer wat ik over het hoofd zie, en begin de moed te verliezen..

Iemand hier enig idee?

Dankjewel alvast :)

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: wo apr 14, 2021 9:37 am
door dick holtrop
spuit eens remreiniger in de carburateur en start de auto. wat gebeurt er?

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: wo apr 14, 2021 1:17 pm
door Crelesy
Start even zonder pomp en carburateur. Als je (met een beetje gezond verstand gedoseerd!) de motor kan laten lopen op deodorant of remmen reiniger dan weet je dat het niet aan de compressie of ontsteking ligt. Let wel op, de motor zal tekens kortstondig volgas lopen. Niet van schrikken maar ook niet te lang zo hoog laten lopen uiteraard.
Zorg wel voor droge bougies voor je begint.

Als i dan "leeft" dan zou ik de carb er op zetten. De vlotter kamer vol laten lopen middels een fles of iets en dan nog steeds zonder de brandstof pomp laten lopen. Kan je dan spelen met je gas enz dan ben je weer wat wijzer.

Volgens mij lijkt het er op dat je carburateur bijna meteen overstroomd. Of in ieder geval dat de motor verzuipt. Check ook even je olie. Als daar veel benzine bij zit is de pomp ook inwendig lek.

Ik denk niet dat er bij jouw een retour is naar de tank of om de pomp heen. Die zou natuurlijk ook verstopt kunnen zitten. Dan is de druk ook hoger dan die Weber misschien wil.

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: wo apr 14, 2021 10:42 pm
door Knoert
Op remmenreiniger start ier even, als de bougies dus droog (nieuw) zijn.
Benzinepomp is nieuw dus zou me verwonderen als ie lek was.. Er zit een retour op, die heb ik eerst afgesloten, daarna in een fles laten lopen omdat ik inderdaad ook dacht dat er teveel wordt doorgepompt..

Ik probeer morgen nog eens met nieuwe bougies. Dankjewel!

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: do apr 15, 2021 7:04 am
door ervaar.R4
Ik heb ooit een R4 met 1400-blok gekocht van een garagebedrijf.
De auto had een jaar of 15 stilgestaan.
Ze hadden, voordat ik 'm op kwam halen, een paar uur geprobeerd om 'm aan de praat te krijgen... Dat lukte dus niet...

Bij controle thuis (zonder luchtfilterhuis op de carburateur) kwam ik erachter dat het 'tuitje' dat de benzine in de carburateur spuit, de verkeerde kant op wees...
Als je van bovenaf in de carburateur keek, spoot 'ie de benzine in de richting van de klep die als tweede opengaat...
Ik heb het tuitje losgehaald en omgezet naar de klep die als eerste opengaat...

- 'Starten en lopen... :lol:

Heb je daar al eens naar gekeken ?

Ik heb ook carburateurs met 'dubbele' tuitjes (waarbij richting elke klep benzine wordt gespoten...)
Als jouw carburateur een 'dubbel' tuitje heeft, dan zul je het startprobleem misschien toch ergens anders moeten zoeken...

(Hmmm... Na het herlezen van jouw verhaal , zie ik dat je ook al een 1100-spruitstuk + carburateur hebt geprobeerd
en dat gaf ook geen resultaat...) :roll:

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: do apr 15, 2021 9:35 am
door Bertje
Zit de ketting misschien een tandje verkeerd? Heb je een foto aan de hand waarvan we dat kunnen controleren?
Welke ontstekingsvolgorde houd je aan? Mogelijk heb je 2 cilinders verwisseld en liep je dus maar op 2 cilinders.
Hoe heb je het ontstekingstijdstip gecontroleerd?

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: do apr 15, 2021 11:24 pm
door deutz
Denk ik ook, distributie 180 graden verkeerd.
Of je hebt de eerste cilinder niet aan de distributie zijde gehouden.
Dus de kabels vanaf de vierde cilinder geteld.

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: vr apr 16, 2021 11:01 am
door Bertje
Foto's gaan hier echt helpen om mee te denken. Nu moet alleen Knoert nog gaan reageren...

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: vr apr 16, 2021 12:39 pm
door Fransoos
Of tandwieltje verkeerd voor ontsteking op de nokkenas?

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: za apr 24, 2021 10:50 am
door Knoert
Dag iedereen,

Sorry voor het late antwoord. Ik lag 10 dagen met corona in mijn bed, maar ben er heelhuids uitgekomen.

Ik heb na erg veel proberen dan uiteindelijk de motor gestart gekregen. Nogmaals 4 nieuwe bougies, nieuwe rotor en nieuwe condensator bleken te werken. Draaide als een zonnetje! Maar ondertussen start ie al niet meer, maar denk dat het aan de carburator ligt die wat vuil is. Ik heb hier nog een NOS Zenith liggen, dus zal die er even opsteken.

Bedankt voor het meedenken! Distributie stond dus op tijd, maar het probleem lag in de combinatie van ontsteking en carb. Geen succes met die dubbele Weber. Ik rijd met deze R4 tot in Ivoorkust (West-Afrika) volgende winter, dus het verbruik zal pakken beter zijn met de Zenith 28IF. Misschien ga ik wel nog op zoek naar een setje 32.

EDIT: Nieuwe carb: Start maar draait op 3 cilinders.. Hoe komt het dat mijn bougies constant sneuvelen en vettig aanlopen?

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: za apr 24, 2021 11:37 pm
door JelleP
Misschien een hele gekke suggestie, maar aangezien je verder alles al geprobeerd hebt: is er niet iets mis met de brandstof? Te oud, verkeerde samenstelling, vervuild?

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: zo apr 25, 2021 11:22 am
door Knoert
Is vers gehaald uit de pomp.. superplus 98..
Kan de brandstofpomp te veel doorgeven? Komt wel een aardige straal uit als ik die loskoppel..

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: zo apr 25, 2021 11:39 am
door Hanz
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Als de vlotterkamer vol is dan moet de vlotter het ventiel naar de rest van de carburateur afsluiten. Is je vlotter misschien lek?

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: zo apr 25, 2021 11:48 am
door Knoert
Neen, heb dit getest en heb ondertussen 2 Carb's geïnstalleerd, waarvan eentje nieuw was..

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Geplaatst: zo apr 25, 2021 1:57 pm
door Bertje
Welke maat hoofdsproeier heb je? Moet rond de 90 zijn. En is de restrictie in de carterontluchtingsslang richting je spruistuk aanwezig en vrij? Deze bepaalt bij de Zenith IF28 mede het stationairmengsel.