R4 Alpine

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

R4 Alpine

Bericht: # 169949Bericht R4F6GTX Automaat »

zoals enkele weten, ik ben (af en toe) bezig aan 'onze' F6 met Alpine motor (is van iemand die geen sleutelervaring heeft maar staat bij mij). Hij wil 'm niet kwijt maar hij loopt nog steeds niet. Op benzine wel maar als je op gas kan rijden waarom zou je op die dure ontvetter willen rijden... de wagen is 19 jaar geleden ooit APK gekeurd geweest maar is toen stopgezet vanwege wat schade. toen heeft ie een aantal jaren bij de eigenaar in opslag gestaan, daarna bij de nu vorige eigenaar ruim 10 jaar en nu staat het al veels te lang bij ons. hij is wel helemaal opgeknapt, veel nieuwe dingen erop en keuringsklaar alleen hij loopt niet lekker op gas. eerst werd gezegd dat de verdamper niet genoeg zou leveren. de originele verdamper zat leeg van vloeistof voor vele jaren dus dat die kapot gegaan was is niet verwonderlijk; die heb ik nu een van een Chevrolet V8 erop zitten; die lijkt mij groot genoeg dus daar kan het niet aan liggen. het ding is ook vrij nieuw dus het is volgens mij niet de verdamper. Misschien dan het gasstuk? raar, het heeft altijd op gas gelopen en nu zouden de niet vervangbare delen niet werken? Misschien dat een vorige eigenaar er "iets" afgehaald heeft zonder te vertellen maar dat lijkt me sterk. maar we krijgen 'm nog steeds niet lekker aan het lopen. Ik weet ook niet meer waar ik het moet zoeken. het lijkt nu dat het gasstuk te klein is maar omdat het er altijd op gewerkt heeft vin ik dat raar. de maker van de Alpine motor in de F6 heeft er toch jaren mee rondgereden... (ik ben zijn naam kwijt maar oudere forum leden kennen 'm geloof ik ook) de wagen zelf is al lang in deze staat; was een blauwe, dichte F6, ergens uit het noorden, Friesland of Groningen of daar ergens (alles ten noorden van de riolen (rivieren) is het noorden...). Misschien eens een ander gasstuk erop zetten? ik heb geen ander... de carburateur is geloof ik een 32 DIR (ik zal dat wel nakijken)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169953Bericht Tweety »

Ok het is een lang verhaal zonder veel details over hoe die niet loopt op gas, maar hoj loopt wel goed op benzine, das een goed begin. En jouw vermoeden is dat ie op gas te weinig brandstof krijgt als ik het goed begrepen heb. Loopt ie stationair wel enigzins ? Klopt de electronica ? (even voor de zekerheid, sluit de benzine kraan als je 'm op gas zet.) Het lijkt mij ook sterk dat het gasstuk de oorzaak is, het heeft er altijd op gezeten, en echt te klein ? ken dat wel ? het zou een beetje verstopt kunnen zitten met sludge, of na verloop van tijd door corrosie zo'n, ding is van aluminium toch ? Dan de verdamper, ik zou voor nieuwe membranen in de originele gegaan ziij, maar als je er 1-tje hebt liggen die het deed moet dat ook werken. Wat voor 'n verdamper is dat ? hoe moet ie worden afgesteld, dat kan knap lastig zijn zonder gasmeter ? je doet 't namelijk aan de hand van de CO.. als het goed is heb je de hoofdkraan, de stationair schroef en de CO schroef. met een CO gas meter kan je ook echt zien of het mengsel te arm is. De mogelijkheid bestaat ook dat 1 van de veiligheidskraantjes verstopt zit natuurlijk, met sludge of zo, of dat die sludge nu in je verdamper zit. Vandaar dat ik voor verse membranen zou zijn gegaan, dan kan je 'm mooi even goed schoon maken. Het blijft een beetje vreemd, gas doet het echt bijna altijd ook als het niet goed staat afgesteld.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169956Bericht Tweety »

Ik heb mijn membramen een keer vervangen, (bleek uieindelijk niet echt nodig, maar de reiniging van de verdamper zorgde er wel voor dat de automatische choke het nu wel doet, wat de startmotor erg spaart) en na een hoop zoeken vond ik deze handleiding voor het afstellen
http://www.autogasinfo.nl/downloads/Gas ... _R90_E.pdf
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169960Bericht R4F6GTX Automaat »

enen een nieuwe verdamper geprobeerd, misschien dat het toch aan de verdamper zou liggen maar neen, hetzelfde resultaat; OVML verdamper, nummers weet ik niet uit mn kop; als op gas staat is de benzinetoevoer dicht. zit trouwens een electr. benzinepomp op.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169967Bericht Tweety »

en d'r komt wel echt gas naar de verdamper als die op gas staat ? je kan 't wel ruiken ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169969Bericht R4F6GTX Automaat »

ja, er komt gas. Hij rijdt ook maar loopt niet harder dan 40 km/h en zeker een Alpine moet wel sneller kunnen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169973Bericht deutz »

Krijgt duidelijk niet genoeg gas, hoofd gasslang naar carb. verdeelstuk niet geknikt?
Kraan in de slang goed werkend?
Tank niet te leeg?
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169976Bericht R4F6GTX Automaat »

alles ziet er prima uit... tank is niet leeg, ook niet meer vol maar alles hij elkaar tot zeker meer dan halfvol (heb 2 tanks, een 40 liter en een 30 liter)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169993Bericht deutz »

Lijkt erop dat je niet genoeg gasdruk hebt.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169994Bericht RVIER »

@ Paul,

Heb je genoeg vacuum voor de aansturing?
Als je aan het slangetje van het vacuurm zuigt moet er iets gebeuren

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: R4 Alpine

Bericht: # 169999Bericht Tweety »

Dat 't mengstuk de verkeerde maat heeft lijkt me sterk, nergens wordt gerept over verschillende maten voor verschillende motoren, de heoveelheid gas wordt volgens mij ook beperkt door de hoofdkraan (daar schijnen wel verschillende maten in te zijn trouwens) het mengstuk is er volgens mij alleen voor om het gas te verdelen over de aangezogen lucht, het ding kan natuurlijk wel enigzins verstopt zitten, dus uitblazen met lucht kan vast geen kwaad. Ergens anders een verstopping kan natuurlijk ook b.v. de electriche gaskraan. dat kan je testen door de veiligheidskraantjes handmatig open te zetten zonder dat en een verdamper op zit... dan is er geen tegendruk op de gasleiding en dan moet het er dus echt uitspuiten ! :D Hoofdkraan kan natuurlijk ook verstop zitten, minder waarschijnlijk maar ook die kan je door blazen. Dan zou 't nog kunnen dat er niet alleen gas in de tank zit maar ook lucht ofzo, in theorie is dat een mogelijke reden voor een te arm mengsel. Dankan het ook zijn dat ie ergens valse lucht trekt, tussen het lcuhtfilterhuis (als het mengstuk daar op zit) en de carb, of een lekke gasslang (tussen verdamper en mengstuk) Maar ik gok op de electrische veiligheidskraan vlak voor de verdamper, dat deze niet helemaal goed open gaat.. ook de hoofdkraan is een mogelijkheid ('t is echt maar een heel klein gaatje geloof ik) hoewel daar eigenlijk geen vuil in kan komen.
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: R4 Alpine

Bericht: # 170008Bericht Erik »

Denk dat ik de auto wel ken was dacht ik van Martijn Lagerwij uit Groningen.
Scheurde in die periode ook op gas door Groningen.

Zelf vergelijkbaar probleem gehad op gas. Bij mij werkte het alleen goed met choke volledig open. Klinkt raar werkte wel! Had er een 1400 ts blok in met 32 mm carb.
Project rodeo6b schiet op.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: R4 Alpine

Bericht: # 170014Bericht R4F6GTX Automaat »

RVIER schreef: wo jul 18, 2018 9:50 pm @ Paul,

Heb je genoeg vacuum voor de aansturing?
Als je aan het slangetje van het vacuurm zuigt moet er iets gebeuren

vr gr Fons
welke eeuw leef jij? vaccuum gestuurde verdampers is al zo'n 40 jaar niet meer...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: R4 Alpine

Bericht: # 170053Bericht RVIER »

@ Paul.

Je gaat me toch niet vertellen dat je een lamda geregelde gasinstallatie hebt gemonteerd (die zijn toch al 20 jaar jonger) :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: R4 Alpine

Bericht: # 170100Bericht R4F6GTX Automaat »

wettelijke eigenaar is op vakantie dus project ligt effe stop. ik laat wel weten als er weer aan verder gegaan wordt; zo ook met zijn R4GTL (en GMC CCKW)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie