zoemend geluid

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

zoemend geluid

Bericht: # 167846Bericht R4F6GTX Automaat »

als ik rij maakt de auto een zacht zoemend geluid. net alsof er iets aan loopt maar het is niet snelheid gevoelig. als ik stilsta hoor ik niks maar als ik rij hoor ik het heel zachtjes, het wordt dus ook niet harder of sneller. boven een bepaalde snelheid is het niet meer te horen want dan maakt de auto zelf meer geluid; geen radio aan, geen aanjager aan, ik denk niet dat er meer in een R4 zit, wat kan die zijn?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167847Bericht JelleP »

Je hebt het over tempo en volume maar wat doet de frequentie? Varieert de toonhoogte nog met snelheid en/of toerental of is het steeds dezelfde toon?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167848Bericht R4F6GTX Automaat »

`steeds dezelfde toon
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167849Bericht deutz »

Spanrol of dynamo lagertje?
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167850Bericht R4F6GTX Automaat »

dat gaat toch sneller draaien naarmate je snelheid maakt en dus veranderd het geluid ook?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167851Bericht dick holtrop »

kan ook komen van de ventilate klepjes op het dashboard. deze kunnen piepen als ze dicht zijn.door ouderdom sluiten ze net niet meer en gaan ze fluiten
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167852Bericht dick holtrop »

kan ook komen van de ventilate klepjes op het dashboard. deze kunnen piepen als ze dicht zijn.door ouderdom sluiten ze net niet meer en gaan ze fluiten
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167853Bericht R4F6GTX Automaat »

die gaan dan toch harder piepen naarmate je harder rijdt? ik zal ze dalijk es dichtzetten, kijken of dat verschil maakt; de linker heb ik al eerder afgeplekt met plakband want ik vind het niet fijn dat er altijd kouwe lucht in mijn snuit blaast... links op het dashboard heb ik een gat gemaakt en met een soort stofzuigerslang (dunnere) in de kachelruimte gelijmd zodat de ruit nooit meer in de linkerhoek beslaat; en een ventilatortje uit een computer daar gezet...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167855Bericht RVIER »

andere banden erop gelegd?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167856Bericht R4F6GTX Automaat »

nee
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167857Bericht R4F6GTX Automaat »

gister met rijden die klep open en dicht gereden (luchtdinges) maar geen verschil. . toerenteller doet het trouwens ook weer (vanzelf) na niet meer oplichten en nu weer wel maar de waardes kloppen niet meer, hij zwabbert enorm op en neer, bij nog geen 50 km/h gaf ie aan dat ie ongeveer 8000 toeren maakte dus dat zal het niet lang meer doen, geen idee waar ik dat nou weer moet gaan zoeken, maar zo belangrijk is dat metertje nou ook niet.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167859Bericht JelleP »

Toerenteller? Ik heb het idee dat jij je R4 met iets meer gadgets hebt uitgerust dan waar wij aan gewend zijn, dus misschien handig om even op te schrijven waar jouw auto afwijkt zodat we mee kunnen denken :)

Maarre.. zoemend geluid... computerventilatortjes.. heeft het één niet met het ander te maken? Of is het niet gewoon je radiatorfan die om een of andere reden aanslaat tijdens het rijden?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167862Bericht R4F6GTX Automaat »

"even" opschrijven wat anders is aan mijn R4 dan aan een gewone... dan ben ik wel even bezig, het is eenvoudiger om op te schrijven wat origineel is... de trekhaak bijvoorbeeld, denk ik...
toerenteller is niet origineel, weet ik... computerventilatortjes zitten op t moment niet aangesloten; ik heb een slang in het kachelhuis gemaakt dat links op het dashboard wat warme lucht op de voorruit blaast en dat is eigenlijk wel genoeg, de ruit beslaat nooit meer. ikzelf ben "dubbel geïsoleerd" dus ik heb het eigenlijk vrijwel nooit koud dus de kachel aanjager gebruik ik zelden

er zitten wel verschillende dingen niet-origineel in mijn 4 dan welke dan ook...
motor uit een R19 1400 cc, 5-bak, LPG (ik rij 1 op 23 gemiddeld) bestuurdersstoel uit een Chevrolet bus, toerenteller (maar die doet gek dus), voltmetertje, computerventilatortjes, extra dashboard (console, boven de voorruit, met allerlei knopjes en zo, electrische ruitensproeier, fietsbel, (zat eerst op mn vorige R4, dus nog wel bekend bij sommigen... zij-raampje gemaakt wat ook nog open kan, gemaakt van 2 bovendelen van achterdeuren van een gewone R4.. nieuwe onderdelen zoals alternator, 2x bobine en dergelijke onderdelen, zwaailamp midden op het dak (nog niet helemaal aangesloten dus werkt nog niet), Alpine velgen eronder, radiatorfan van binnen uit extra te bedienen, (is ook niet het euvel nu want dat ding maakt meer geluid dan wat er nu te horen is...) inmiddels de 2 dikke mistlampen op de snuit die eerder op mijn GTL zaten en grappige legerantenne achterop, (lang zwiep-ding)
steeds stukje bij beetje, zie ook andere topic's van dit ding, alle remmen vernieuwd, nog veel te doen, elke keer als ik zin heb ga ik er aan verder... binnenkort de radio maar es inbouwen, (CD speler, ligt al een paar jaar klaar...) en een achteruitrijlamp erop maken....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167868Bericht Tweety »

Betreffende de toerenteller is waarschjinlijk niet veel meer dan een slecht contactje, -of de aarde -of de draad naar de bobine (of misschien de spanning) .. die van mij doet ook soms wat vreemd :D .. Bij een zoemend geluid denk ik aan het Gas-membraam, hoewel dat eigenlijk wel enigzins snelheidbepaalt zou moeten zijn, maar kwa toonhoogte vrij constant.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: zoemend geluid

Bericht: # 167870Bericht R4F6GTX Automaat »

gas membraam, in de gasverdamper? dat heb ik nog nooit gehoord. geen idee, en kun je dat binnen horen, tis wel zachtjes maar dit lijkt niet mogelijk... wat moet er dan zoemen? ik zal es wat op benzine rijden, dan doet de verdamper niks... volgens jaar dan en eerst wat tanken want ik rij eigenlijk nooit op dat ontvetter spul...
toerenteller zal ik eens open maken; viel me ook al op dat de verlichting minder scherp is als t andere metertje, los contactje is goed mogelijk...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie