Raar geluid motor (met filmpje)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167461Bericht RVIER »

Wat gebeurt er als je een beetje gas geeft?
gaat het geluid dan weg?

Het een soortgelijk geluid dat ik in de motor heb gehad dat verdween als je gas gaf. Meerde mensen dachten aan een lager (spanrol, dynamo, waterpomp). Toen ik wat preciser ging luisteren kwam het uit de inlaat. Bleek een luchtlekje. Na het aantrekken van het spruitstuk was het weg :-)

Een mogelijk aanpak is de frequentieanalyse:
Gaat het geluid gelijk met het toerental omhoog dan is het de motor;
Gaat het geluid met de helft mee omhoog, dan is het vanaf de nokkenas (die draait immers met de helft van het toerental van de krukas). Hier hangt ook overbrenging naar de ontsteking; de ontsteking (bronzen bus van Deutz) en de aandrijving van de oliepomp . Maar kijk ook eens naar het pertinaxblokje op de onderbrekerarm. Wellicht nokje even smeren, kan een vreselijk geluid geven als het droog loopt;
Gaat het geluid sneller dan de motor mee omhoog dan zit het bij de appendages (waterpomp, dynamo en spanrol (als ik ervanuit ga dat de airco en stuurbekrachtiging niet door de motor worden aangedreven).

Het is in ieder geval niet (een droog) bronzen busje op de prise as in het vliegwiel. In de vrij draait de prise as namelijk met gelijke snelheid als het vliegwiel. Dit lager kan eigenlijk alleen geluid maken als je de koppeling indrukt.

Als de oliedruk op orde is denk ik niet dat het een motorlager is en ook niet de oliepomp

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167500Bericht BartF7P »

Ziezo na erg hectische dagen heb ik vanavond nog eens tijd voor de R4 kunnen maken.

Op het eerste zicht ziet het er naar uit dat Dick Holtrop gelijk heeft, de krukaskeerring is een beetje beschadigd.

Afbeelding

Intussen heb ik ook alle drijfstanglagers even los gehad, en daar was geen schade te vinden. De hoofdlagers moet ik nog nakijken. Een klein beetje vijlsel was er wel in het carter te vinden, maar ik vermoed dat dit eerder komt van het inlopen van de nieuwe onderdelen. Klopt dit? Hetgeen je op deze foto ziet is ook het enige vijlsel dat erin zit.

Afbeelding

Nu het rare is wel dat ik weinig verandering in het geluid heb gemerkt bij het wisselen van toerental. Eventueel kan ik het spruitstuk nog eens aantrekken, maar ik had het idee dat het geluid meer onderaan de motor zit.

Mijn idee is dat ik nu best kan beginnen met de keerring te vervangen, alles weer in elkaar zetten, en kijken wat hij dan doet.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167505Bericht dick holtrop »

ik ben benieuwd naar de uitkomst, ik heb zelf de veer in de oliekeerring nog strakker gezet :oops:

denk dat dat bij mij het probleem is.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167508Bericht BartF7P »

Ik hoop dat het hiermee opgelost is.

Straks een nieuwe keerring bestellen, en even tijd zoeken om er aan te werken ;)

Nu enkel nog de vraag, de bak er zo uithalen, of ineens de motor samen met bak verwijderen?
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167509Bericht dick holtrop »

de eerste r4 is ontworpen voor een 700 cc motor oid,. toen kon het gemakkelijk. qua ruimte.

ik heb een poging gedaan met een 1100 en dit lukte niet ect, te weinig ruimte

snelste manier is de hele motor eruit

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167512Bericht Okido »

Van onder eraf is goed mogelijk. Toen ik jong was deed ik dat altijd op die manier. Nu meer op leeftijd, haal ik liever de motor eruit. Duurt iets langer.

Afbeelding
30 jaar geleden op een camping in de Algarve.

Smeer je de keerring wel in met olie voor de montage.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167514Bericht JelleP »

Wat een topfoto Ido (nw)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
SanderRenault4
Berichten: 362
Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167528Bericht SanderRenault4 »

ik heb het geluid ook gevonden het komt idd achter het vliegwiel vandaan dus eerst maar de motor er uit hallen dan zien we wel verder
mvg sander
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167535Bericht BartF7P »

@ Okido, topfoto!

Ik ben gisteren even een uurtje aan het proberen geweest om de bak eraf te halen, maar ik krijg de dwarse stang tussen de ophanging onderaan er niet tussenuit.

De motor gaat er dan maar uit, dat bespaart me ook een hoop gedoe om de carterpan er weer onder te krijgen.
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167543Bericht Jerome »

Okido schreef:Van onder eraf is goed mogelijk. Toen ik jong was deed ik dat altijd op die manier. Nu meer op leeftijd, haal ik liever de motor eruit. Duurt iets langer.

Afbeelding
30 jaar geleden op een camping in de Algarve.

Smeer je de keerring wel in met olie voor de montage.
En toen ook al een laptop (rechts van de auto) voor het uitlezen van de storingen (oioi). Een goed geoultieerde werkplaats is het halve werk. Al is het van onder af.
Mooie herinnering lijkt me.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167545Bericht harbourseal »

BartF7P schreef:@ Okido, topfoto!

Ik ben gisteren even een uurtje aan het proberen geweest om de bak eraf te halen, maar ik krijg de dwarse stang tussen de ophanging onderaan er niet tussenuit.

De motor gaat er dan maar uit, dat bespaart me ook een hoop gedoe om de carterpan er weer onder te krijgen.
Dat is inderdaad een beetje gedoe die dwarstraverse onder de motor. een flinke hamer en een drevel om de voorste bouten wat verder naar buiten te tikken. daarna de linkerkant omhoog slaan en dan komt hij netjes los.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BartF7P
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 04, 2014 11:46 am

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167588Bericht BartF7P »

Intussen ligt de motor eruit, en mijn keerring ziet er zo uit:

Afbeelding

Beschadigd dus, wel sterk dat dit zo een geluid kan veroorzaken.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167590Bericht Tweety »

Denk niet dat de beschadiging het geluid kan veroorzaken maar nav je andere post eerder dat het geluid en de beschadiging dezelfde oorzaak hebben.. :(
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167616Bericht dick holtrop »

ik heb de ultieme test gedaan,

bij motor warm met piepend geluid, motor uitgedaan, v-snaren doorgesneden.

daarna starten en het geluid was er gewoon nog.

toch een piepende keerring?
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
SanderRenault4
Berichten: 362
Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am

Re: Raar geluid motor (met filmpje)

Bericht: # 167799Bericht SanderRenault4 »

laat even weten wat het was ik heb het zelfde en het komt bij mij bij de koppeling vandaan of daar achter
mvg sander
Plaats reactie