Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
lp8124
Berichten: 5
Lid geworden op: di jan 03, 2017 3:47 pm

Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164133Bericht lp8124 »

hallo,

ik heb na lang het beestje niet meer te gebruiken vandaag eindleijk tijd geha dom hem weer aan de praat te krijgen.
het probleem is dat er harde knallen uit de uitlaat komen en vlammen uit de luchtfilter.

ook heb ik een wit-paars kabeltje wat los zit wat ik omdat het zo lang geleden is; niet meer weet waar die gaat.

weet iemand hoe die vlammen en hele harde knallen komen?

heel erg bedankt alvast, ik ga kijken of het me lukt om een filmpkje of fotoos te uploaden
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164135Bericht Tweety »

ontstekingsvolgorde ?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164144Bericht Bertje »

Vasthangende uitlaatklep?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lp8124
Berichten: 5
Lid geworden op: di jan 03, 2017 3:47 pm

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164152Bericht lp8124 »

Hallo,

vandaag lukt het weer niet, ik heb een andere onstekingsvolgorde geprobeert en daarmee blijft hetzelfde probleem.

ook heb ik gekeken of de kontactpuntjes blijven kleven om het zo maar te zeggen, en dat is ook niet het geval, ik zie duidelijk dat er een afstand ontstaat tussen de contactpuntjes.

heeft iemand een foto van zijn R4 zodat ik het kan nadoen?

en ik ben er ook nog niet achter hoe ik de fotoos die ik gemaakt heb op het forum kan uploaden.
dat gaat nogal ingewikkeld in dit forum.... (omg)

alvast bedankt (blunt)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164154Bericht harbourseal »

Ik denk ook ontstekingsvolgorde.
die moet zijn 1-3-4-2 tellend vanaf de waterpomp
op het verdelerhuis (verdelerkap) tel je de aansluiting die naar het rechter binnenscherm staat over het algemeen als 1 en daarna ook 3-4-2
succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
lp8124
Berichten: 5
Lid geworden op: di jan 03, 2017 3:47 pm

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164155Bericht lp8124 »

op deze manier?

https://postimg.cc/image/5w8odiv0f/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164157Bericht Hanz »

Zo moeilijk is het plaatsen van plaatjes nou ook weer niet, dit forum is niets anders dan de andere fora

Afbeelding

Heb je de auto eigenlijk rijdend weggezet? Dan zou de ontstekingsvolgorde goed moeten zijn.
Plaats eens een foto van het geheel, inclusief dat mysterieuze kabeltje?
lp8124
Berichten: 5
Lid geworden op: di jan 03, 2017 3:47 pm

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164161Bericht lp8124 »

maargoed, is de manier die ik in die paint afbeelding ff geschetst heb juist? :D

en nee, ik heb de auto niet rijdend weg gezet, we hebben er nogal wat problemen mee gehad. :roll:

om je de situatie een beetje te vertellen:
het is een R4 die gefabriceerd is in spanje. het was de auto van de vader van mijn vrouw. (love)
en omdat het dus de auto is van haar vader willen we er niet zomaar afschijd van nemen.

in spanje heb ik de wiellager aan 1 kant vervangen, de remschijven aan allebij, en de remcilinders gerestaureerd en later heeft mijn vrouw omdat ik al aan het werk was in frankrijk de andere kant in een werkplaats laten doen.

op het moment werken we in frankrijk en zijn we afgelopen zomer hier naartoe gereden vanuit spanje.
toen we aan kwamen, deed de ventilator het niet en daardoor is ie oververhit geraakt en is de koppakking kapot gegaan.
dus toen hebben we de koppakking vervangen. omdat de kop er toch af was hebben we hem compleet schoon gemaakt en de Ölabstreifringen ook maar meteen vervangen. ding weer in elkaar gezet, kleppen afgesteld en toen liep die weer als een zonnetje.

tot we een raar geluid kregen wat steeds harder werd en alle lagers vervangen waren zijn we naar een andere garage gegaan in frankrijk, die zijden dat de aandrijfassen en de versnellingsbak kapot waren.

dus ik een andere R4 zoeken hier in frankrijk, heb ik een F6 gevonden voor 100E met lopend blok, aandrijfassen en versnellingsbak.

mooi, ik dus die motor van de gekochte franse F6 dr uit gehaald, overgezet in de R4 kom ik dr achter dat de motorsteunen niet hetzelfde zijn, ik die dus aangepast, blokje dr goed in, alles aansluiten en dan kom ik dr achter dat de bakabeling niet hetzelfde is en de dynamo ook niet.

blokje er weer uit, versnellingsbak van franse F6 op het blok van de Spaanse R4 en de startmotor ook omdat die beter liep.

blokje er weer in, alles op zn plek , wil ik starten en kom ik dr achter dat de startmotor niet evenveel tandjes heeft.

ik dus proberen om die startmotor dr uit te halen zonder het blok dr uit te halen, lukt niet.

dus, blokje we weer uit, kom ik er achter dat de wiellager die in de werkplaats vervangen zou nmoeten zijn niet vervangen is nog maar 2 kogels had en alleen ingevet was. dus oude versnellingsbak van het originel blok weer terug op zn blokje,wiellager vervangen en de oude startmotor er in en blokje weer terug.

zo veel moeite voor een kapotte wiellager...... en een garage die je zoals altijd oplicht (moon)

ondertussen weer verhuisd en dus de wagen naar het nieuwe huis gesleept.

nu heb ik tot maandag vakantie, de vrouw is al weer aan het werk en moet ik hem voor maandag klaar hebben anders word het fietsen naar mn werk. en hier in frankrijk zijn de heuvels groter dan in Nederland...... (joow)

dus nee, hij is niet echt rijdend weg gezet.... (nono)


ik zal zo nog meer fotoos maken.....
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164163Bericht lordje »

Is de aandrijving van de ontsteking wel goed getimed? Er zoveel gebeurd aan het blokje dat dit eerst maar nagekeken moet worden. Suc6 Lordje.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164164Bericht Hanz »

Ha, een Spaanse 4... mijn favorieten... maar goed, aan Spaanse viertjes is bijna alles anders dan Franse. Hoe oud is het ding, dan kan ik wel uitzoeken wat er allemaal op hoort te zitten. Foto's van de motorruimte helpen ook, ik kan ze wel plaatsen als je wilt.
SanderRenault4
Berichten: 362
Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164262Bericht SanderRenault4 »

ik denk dat de bougie kabels niet goed zitten ik heb het zelfde gehad
en keek er steeds overheen maar je kan ook kijken of dat als je de 1e zuiger in het bovenste dooie punt zet
of dan de roter naar de 1e bougie kabel wijst op de verdeler kap
succes
lp8124
Berichten: 5
Lid geworden op: di jan 03, 2017 3:47 pm

Re: Knallen uit de uitlaat en vlammen uit de luchtfilter

Bericht: # 164369Bericht lp8124 »

Hallo, mensen!

het heef teven geduurt maar ik ben er eindelijk achter wat er aan de hand was...

zoals al vaker gezegd is: De onstekingsvolgorde!

eerst dacht ik misschien dat het de bougiekabels waren, dus ik heb de delco dr weer eens af gehaald en naar de onderdelenboer gegaan. daar wouden ze 40E voor 5 kabeltjes .
dat vond ik nogal veel geld voor een paar kabeltjes dus ben ik naar de sloop gegaan in het dorp naast ons.

toen ik daar binnenkwam net voor sluitingstijd trof ik gelukkig meteen de eigenaar van de sloop aan die op dat moment net een R4 aan het restaureren was voor een wat ouder stelletje om er een rondje mee om de wereld te doen. Dus die man was gelukkig net zo´n R4 fanaat als ik en heeft toen gratis de delco voor me nagekeken.
De delco was perfect in orde, hij heeft de kabels ook even bekeken, en die hebben we toen nog een keer schoon gemaakt. Uiteindelijk heeft hij voor me met een zwarte marker de volgorde voor me genoteerd op de verdelerkap.

De eigenaar van de sloop moest veel om mn met smeer bedekte kop laggen en heeft me uiteindelijk niets gerekend voor zn hulp!

Beter dat zulke mensen ook nog bestaan....

Maargoed, thuis aangekomen; delco dr in kabels op zn plek, beetje benzine in de carb. en hij starte meteen!

Als ik een deze dagen een beetje meer zon heb zal ik fotoos maken van de verdelerkap zodat iedereen met hetzelfde probleem het in de toekomst snel opgelost heeft!

Owja, dat misterieuse kabeltje zit nogsteeds los..... maargoed daar maken we nog ff een fotootje van en wie weet is er iemand die weet waar die gaat. Zo niet dan ga ik met koffie en gebak maar weer eens op bezoek bij de sloop in het dorp hiernaast!

Nogmaals bedankt voor alle reacties! (beer)
Plaats reactie