Motor loopt superhoog in zijn toeren.

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: Rik H., Mark4GTL, R4F6GTX Automaat, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1812
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Motor loopt superhoog in zijn toeren.

Bericht: # 162194Bericht harbourseal
ma jul 04, 2016 6:42 pm

Hoi allemaal,

Vandaag mijn 845 motor voor het eerst laten lopen.
Starten geen probleem, maar niet stationair te krijgen op een leuk toerental.
het laagste is rond de 1000 met volledig ingedraaide stationairschroef.
Hij liep nog hoger maar dat heb ik naar beneden gekregen met de gasklep aanslag die stond te ver open.

Het gaat om een solex SEIA 32mm carburateur

heeft iemand een idee?

op Facebook staat een filmpje.
F6 1985 (project), Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Giant XXXL
Almond green Citroën C3 2019 voor mijn vrouw

Tweety
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Motor loopt superhoog in zijn toeren.

Bericht: # 162199Bericht Tweety
ma jul 04, 2016 8:21 pm

't zal toch valse lucht zijn ergens..?

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4159
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motor loopt superhoog in zijn toeren.

Bericht: # 162200Bericht Bertje
ma jul 04, 2016 8:50 pm

Ik heb ook een Solex SEIA 32mm... Maar dan op een 1400cc blok. Zaten die SEIA's origineel ook op 850cc blokken?

Denk trouwens ook dat het valse lucht is, de motor zweeft ook wat qua toerental meen ik te horen/zien. De restricties in de carterontluchtingsslangetjes zullen jouw kennende wel in orde zijn, was de kop goed schoon toen het spruitstuk (met nieuwe pakking) werd geplaatst? Niet te veel speling op de gasklepas? Carbvoet recht en voorzien van alle pakkingen (thermopakking maar daarboven én daaronder een papieren pakking)?

Gasklepas lijkt mij het meest waarschijnlijk, dan sluit de boel bij stationair niet meer goed genoeg af.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1812
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Motor loopt superhoog in zijn toeren.

Bericht: # 162213Bericht harbourseal
di jul 05, 2016 7:42 pm

Vandaag nog even alles nagelopen. De gasklep aanslag stond nog steeds te hoog. Die een eind verlaagd.
Even gecheckt of idd alle pakkingen op hun plek zitten. Die zitten er dus.

Er zit wel wat speling op het asje van de gasklep. Maar al met al loopt de motor nu netjes 800 RPM stationair

Het grootste probleem zat hem dus in de gasklep aanslag. Misschien met een beetje valse lucht via de gasklepas.

Probleem voor nu opgelost.

Nee Bertje de Solex SEIA zit niet standaard op een 845 cc motor.
Maar aangezien de kleine motor in sommige gevallen wel geleverd is met een 32 mm carburateur is de keuze voor deze carburateur niet zo heel gek.
F6 1985 (project), Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Giant XXXL
Almond green Citroën C3 2019 voor mijn vrouw

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4159
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motor loopt superhoog in zijn toeren.

Bericht: # 162239Bericht Bertje
do jul 07, 2016 9:20 am

Bij de meeste 850cc viertjes die nu nog rond rijden (jaren 80 TL) zit een 32mm carb gemonteerd. Op GTLs zit juist meestal een 28mm carb. Op zich maf dat de kleinere motor de grotere carb heeft, maar de 850cc moet flink werken, hoewel de 1100cc het een stuk makkelijker heeft. Vroege GTLs hadden overigens ook een 32mm carb, maar met het oog op zuinig rijden is men overgestapt naar een kleinere maat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Plaats reactie