R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161827Bericht Elleirim »

Beste liefhebbers,

Sinds een week of 3-4 maakt mijn vrouw in onze zwarte R4 GTL uit 1985 mèt R5 Alpine velgen en twingo dakje de weg onveilig in het Gooi.
Soms rijdt ze vanuit Huizen naar haar werk in Laren over de snelweg.....jawel..., maar dat wil ze eigenlijk niet meer omdat het echt een eeuwigheid duurt voordat de R4 de 100 haalt, is dat nou normaal?
Zelf kan ik geen auto meer rijden door wat reumatisch gezeur, maar wij hebben er vroeger ook 1'tje gehad die naar mijn idee een stuk minder moeite had....
Bougies en filters zijn nieuw en de ontsteking is standaard en heb ik afgesteld op het streepje wat het dichtst bij het midden van de auto zit....
Misschien kleppen stellen? Hoe stel ik die af? Ik hoor ze wel lichtjes tikken...Heeft of kan dat zoveel invloed hebben?

Heeft er iemand nog andere ideeën?

Ik hoor graag!
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161828Bericht kneul0 »

Stel hem maar af net voorbij het andere streepje richting de bestuurderszijde
Hij moet met gemak 130 halen
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161829Bericht Elleirim »

Wat een snelke reactie :D

Ik heb het ondertussen even gecheckt, hij zit nu zeg maar tussen het streepje (waar er 2 staan) meest naar het midden en het ene streepje bovenaan, jij zegt dus dat hij nog meer naar de linkerkant moet? Dat is dan vroeger, toch?
Oh ja, wat hij nu vooral doet is 'na'ploffen bij gas los, is dat ook een kenmerk van een ietsjes te late ontsteking?

De punten gaan 0,4 open, da's goed, toch?
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161831Bericht JelleP »

Ploffen bij gas los kan liggen aan een defecte vacuumvervroeger. Die werkt samen met de centrifugaalvervroeging en trekt de ontsteking net nog een eindje verder terug als de luchtdruk vlak onder de gasklep in de carburateur zakt (ga maar na: bij uitrollen laat je gas los en staat de gasklep volledig dicht, maar draait de motor wel hoge toeren en wil dus flink wat lucht aanzuigen, onderdruk in het spruitstuk is het gevolg).

Er loopt een rubberen slangetje (5 mm dikte, zoiets) vanaf de voet van de carburateur naar een schoteltje aan de zijkant van de ontstekingsmodule. Neem dat slangetje eens los aan de carburateurkant en zuig eraan (wel even schoonvegen als het viezig is :D ). Als het slangetje de punt van je tong een zuigzoen kan geven is het membraan goed, als je een beetje lucht mee aan blijft zuigen zit er ergens een lek.
Ik rij momenteel ook zonder vacuumvervroeger maar heb samen met Bertje de ontsteking wat vroeger gezet. Werkt opzich wel want geen plofplof bij gas los, maar het is niet ideaal.

Kleppen stellen gaf bij mij een duidelijk effect op de prestaties, ik haal op een invoegstrook makkelijk de 100 en daarvoor lukte dat niet. Met de hulp van de goede mensen is het in een halfuurtje gedaan. Je moet het mij niet in m'n eentje laten doen maar op een R4club sleuteldag heeft men me supergoed geholpen!!

Wat voor carburateur zit erop? Foto? De één is wat scheutiger qua benzine dan de ander en de GTL is met meerdere typen uitgevoerd geloof ik.

groetjes Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161847Bericht Bertje »

Inderdaad sowieso eens kleppen stellen. Ik doe dat ek jaar/elke 10.000 km, en je merkt echt verschil. De klepspeling bepaalt hoe makkelijk de motor aan brandstof komt, en hoe goed de uitlaatgassen weg kunnen; uiteraard heeft dit effect op de prestaties. 130km/h moet haalbaar zijn met een GTL.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161849Bericht Elleirim »

Dank jullie wel voor de info (nw)
Hij lijkt nu de ontsteking op het meest linkse streepje staat(vanuit berijder gezien) al sneller te gaan, alleen wil hij nu wat instabieler zijn, slaat af bij stoplichten, maar niet altijd.
Punten (nieuw) staan op 0,4mm opening, da's ok toch?
Wat betreft de vacuumvervroeger....zodra ik hem lostrek kan ik bijna geen gas meer geven, dan 'pakt' hij niet lekker meer op zeg maar...die is dan toch ok lijkt mij?


Oh ja....kleppen stellen, kijk ik dan 'gewoon' naar de verdeelkap om te bepalen of de zuiger in bdp staat?
Inlaat ,15 ?
Uitlaat ,20 ?
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161865Bericht JelleP »

Elleirim schreef: Wat betreft de vacuumvervroeger....zodra ik hem lostrek kan ik bijna geen gas meer geven, dan 'pakt' hij niet lekker meer op zeg maar...die is dan toch ok lijkt mij?
Zo werkt het helaas niet. Als je het slangetje los trekt creëer je een gaatje in de aanzuiging en gaat de carburateur dus valse lucht trekken! En daar gaat de motor inderdaad beroerd van lopen. Het circuit moet echt luchtdicht zijn, ik heb die van mij ook afgedopt.
Met een lekke vervroeger is het uiteraard ook niet luchtdicht maar het maakt nogal verschil of er een minuscuul gaatje in het membraan aan de andere zijde van een 30 cm lang slangetje zit of dat je het buisje direct onder de gasklep blootlegt.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161871Bericht Okido »

Elleirim schreef:Misschien kleppen stellen? Hoe stel ik die af? Ik hoor ze wel lichtjes tikken...Heeft of kan dat zoveel invloed hebben?
Lichtjes tikken is oke, echter geen indicatie of ze goed staan. Soms is het nog erger als je ze niet hoort. Als ze echt verkeerd staan heeft wel invloed ja.

Elleirim schreef:Oh ja....kleppen stellen, kijk ik dan 'gewoon' naar de verdeelkap om te bepalen of de zuiger in bdp staat?
Inlaat ,15 ?
Uitlaat ,20 ?
Dat is niet echt nauwkeurig. Je kan de bougies eruit halen en dan voorzichtig voelen met een schroevendraaier of de zuiger boven staat. Vervolgens kijk je naar de tuimelaars. Als cilinder 1 boven staat, dan staan de kleppen net aan open van in- en uitlaat op cilinder 4, de tuimelaars hebben dan geen speling. Je kan dan de kleppen van cilinder 1 stellen.

Vervolgens geldt dat voor cilinder 2 tuimelaars vast naar cilinder 3 stellen.
En voor cilinder 3 tuimelaars vast naar cilinder 2 stellen.
En voor cilinder 4 tuimelaars vast naar cilinder 1 stellen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161873Bericht Elleirim »

Super bedankt voor deze tips
Ik ga straks voor het eerst kleppen stellen :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161874Bericht Bertje »

Okido schreef:
Elleirim schreef:Oh ja....kleppen stellen, kijk ik dan 'gewoon' naar de verdeelkap om te bepalen of de zuiger in bdp staat?
Inlaat ,15 ?
Uitlaat ,20 ?
Dat is niet echt nauwkeurig
Ik doe het zelf ook anders, namelijk volgens de instructie in Kluwer. Maar ik vind het idee van Elleirim zo gek nog niet. Aan het einde van de compressieslag moeten beide kleppen van de betreffende cilinder sowieso dicht zijn toch? De kleppen zijn sowieso het grootste deel van de cyclus dicht, dus als je er een beetje naast zit wat betreft krukasstand zal het nog steeds wel goed gaan, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161875Bericht Tweety »

ja in principe wel, ik doe altijd gewoon de tegenoverliggende van de klep die helemaal open staat en draai gewoon door tot dat ik de volgende open zie staan.
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161879Bericht Elleirim »

De kleppen zijn gesteld, de meesten stonden tussen de 0,3 En 0,5 , loopt veel rustiger nu!

Volgende vraag, ik heb de luchtschroef zo gedraaid dat hij lekker zonder hikken oppakt en nu merkte ik dat de motor eigenlijk steeds in een ander stationair toerental terugvalt.
Sowieso draait hij net even een te hoog toerental....terugstellen lukt niet omdat het niet zozeer aan de stationairschroef ligt, maar ik vermoed aan de as van de gasklep, dit omdat ik de zeg maar halfronde kunststof schijf handmatig altijd nog wat kan terugtrekken waardoor hij in een lager toerental terugvalt.
Is daar een oplossing voor? Ik zie zo gauw geen merk op de carb staan....
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161882Bericht JelleP »

Is de gaskabel niet te strak in de gasklep hefboom (de halfronde schijf) gespannen? Dat hij niet verder terugvalt doordat het gaspedaal al in de bovenste stand hangt zegmaar. Hoeveel kracht moet je zetten om het hefboompje naar minimale toeren te trekken?
Bij mij is het hefboompje trouwens van metaal (Zenith 28IF). Heb je een foto van de carb?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161883Bericht Elleirim »

Niet zoveel kracht hoor, dat valt wel mee.
Als je mij kan vertellen hoe ik hier simpel een foto kan plaatsen? Tot nu toe 'doe' ik dat via een link naar myalbum , maar dan staat hier nog niks...

De kabel staat naar mijn idee niet te strak, eerder heb ik hem wel wat strakker gezet omdat de gasklep maar 3/4 openging, maar als ik hem dus met de hand even terug'duw' of trek, dan blijft het toerental laag, dus er staat op dat moment geen spanning op...
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161884Bericht Tweety »

ik heb vaker gezien (ook bij mij) dat de gasklepveer wat verder aangespannen wordt, door er een centimeter of 5 van het eind een hoekje in te buigen en dat door het oogje dat uit het binnenscherm komt te trekken. Uiteindelijk is slijtage van het asje(en waar het doorheen gaat) de oorzaak, maar zo kan revisie wel een tijdje worden uitgestelt. Ook is het evt. een teken van een te arm mengsel.
Plaats reactie