R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161887Bericht JelleP »

Dus, als je je gaspedaal loslaat zakt het toerental terug tot een bepaald verhoogd stationair toerental, en als je hem dan met de hand nog verder dichttrekt blijft hij gewoon zo staan totdat je weer gasgeeft?
Misschien loopt de gaskabel wat stroef en is de veer net niet sterk genoeg om hem maximaal dicht te trekken. Volgens mij kan het helpen om flink wat WD40 door de kabel te laten lopen (plastic mantel met staaldraadje erin, net als remkabels op een fiets). Of een nieuwe monteren natuurlijk.

Als je een directe URL naar je online afbeelding hebt, zet deze dan tussen [img] en [/img], de afbeelding zal dan verschijnen.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161890Bericht Bertje »

Gaskabel kan idd een beetje blijven hangen, dit komt idd door slijtage van het asje van de gasklep. Dit wordt alleen maar erger als je de veer strakker zet. Wat ook helpt is voor het stoplicht even een tikje op het gaspedaal geven; de klep valt dan wél helemaal dicht.

Maarre, Ellereim: is je motorprobleem nu opgelost?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161892Bericht Elleirim »

De gasklepveer truc heb ik een paar weken geleden al eens toegepast, dus de veer aan het uiteinde een stuk ingekort en een nieuwe bocht gemaakt.
Als mijn vrouw vanavond thuis is zal ik een foto maken van de carb met de halve schijf èn van de gaskabel (die ik dan ook zal smeren, goeie tip!) , want ik begrijp de gaskabel zelf ook niet helemaal, althans de mechanische werking van die veer die op het kleppendeksel zit, daar lijkt ook wel wat te ontbreken
Heeft iemand hier een duidelijke foto van die veer die zeg maar de buitenkabel op spanning houdt?
Laatst gewijzigd door Elleirim op di jun 07, 2016 11:23 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161893Bericht Elleirim »

@Bertje, de motor loopt veeeeel mooier nu, ik moet hem nog even laten testen op de snelweg, want zelf kan ik niet meer rijden(zitten) door reuma.
Mijn vrouw is nu met de auto naar haar werk en soms rijdt ze een klein stukje over de snelweg, zal vanavond even horen....het mleine stukje wat ik gisteren zelf heb gereden in de straat, vond ik de auto fel zat voor een 1100'tje, ben net zo benieuwd als jij :D
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161901Bericht Elleirim »

Afbeelding
Afbeelding

De auto loopt steeds hoger stationair, hoort dat malle veertje en die kunststof busjes wel of niet daar op de kleppendeksel? Dat spul zat er allemaal al op, en ik heb dat transparante busje maar even met 2 kleine Tie-wraps vastgezet, want helemaal los sloeg echt nergens op.......
Gaarne Uw meningen in deze, als ik de binnenkabel wat losser maak gaat de gasklep niet helemaal open namelijk
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161902Bericht JelleP »

Die zit inderdaad niet helemaal jofel nee. Je hebt wel dezelfde carburateur als ik, dat halve maantje (gasklep hefboom) is dus van metaal en niet van plastic. Het is een Zenith 28IF, weet je dat ook weer.

Wat die veer op het kleppendeksel nou precies doet snap ik ook niet helemaal, ik geloof dat hij de gaskabel strak houdt ofzo. Feit is wel dat hij ingedrukt hoort te zijn door het plastic busje, zie mijn foto.
Afbeelding

Bij het minimale toerental (voor zover de gasklep daar wat over te zeggen heeft, er spelen meer factoren mee) ligt een deel van de hefboom tegen een nokje aan dat (in die richting!) niet beweegbaar is. Verder dan dat gaat de hefboom dus niet.
Mijn autofocus vond andere onderdelen wat interessanter dus ik heb de nok niet scherp op de foto dus ik heb er een pijl bij gezet.
Afbeelding

Het stationaire toerental is hoger in te stellen door de gasklep een positieve opening te geven. Door middel van een stelschroef duw je de hefboom verder naar buiten en neemt de stelschroef de functie van de nok over. Dan gaat de gasklep dus nooit meer helemaal dicht.
Waarom je dat zou willen doen is mij niet zo duidelijk, want bij mij loopt de motor op maximaal dichte gasklep (de stelschroef doet dus niks) al vrij hoog stationair.

De stelschroef:
Afbeelding

Ik heb verder eigenlijk geen ideeën meer waarom jouw gasklep zo hapert, maar misschien kun je wat met bovenstaande foto's.

groetjes Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161904Bericht Elleirim »

dubbel, sorry
Laatst gewijzigd door Elleirim op di jun 07, 2016 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161905Bericht Elleirim »

Hoi Jelle,
Dank voor je foto's, super duidelijk, top!
Na enig 'nadenken'....jawel :D, denk ik dat de veer bij de buitenkabel iets zal helpen bij het voorkomen van 'gasgeven' als de motor in zijn rubbers beweegt. Althans dat lijkt mij het meest logische.
Verder zie ik bij mij geen nokje maar wel de platte strip die bedient wordt door de stationairschroef.
Afbeelding
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161906Bericht Elleirim »

Welke heb ik nou nodig? Ze is van 1985, maar ik zie hier niet die kunststof busjes bij het kleppendeksel....?
Wie weet raad in dit kabelbos :roll:
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161907Bericht JelleP »

Elleirim schreef: Verder zie ik bij mij geen nokje maar wel de platte strip die bedient wordt door de stationairschroef.
Het nokje is deel van het armpje dat de chokeklep bovenin de carburateur beweegt en zit vlak onder de grote terugtrek-veer, is zichtbaar op je foto. Als je de choke helemaal dicht trekt (dus de hendel helemaal open) trek je daardoor ook de gasklep een klein stukje open. Bij mij ligt de boel in ruststand dus tegen elkaar aan en bij jou niet. Lijkt erop dat de chokeklep dus in ruststand niet volledig geopend is, misschien dat dat het wat verhoogde toerental verklaart. Het is eenvoudig te stellen door het schroefje dat het dunne stangetje bovenaan de carburateur vastklemt wat te lossen en te verstellen.

Overigens zou dat niet het gebrek aan vermogen moeten verklaren, GTL-blokjes met specifiek deze carburateur rijden juist ineens een stuk pittiger als je de choke een klein stukje dichttrekt. Maar dat regel je liever handmatig wanneer dat nodig is (snel moeten optrekken) dan dat het een permanente instelling is. Maak je minder herrie bij het stoplicht.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161909Bericht kneul0 »

In dat kunstof busje moet een groefje zitten waar je een klem ringetje omheen doet zodat deze achter de metalen plaat op het kleppendeksel blijft zitten. Zonder dit is je gaskabel bijna niet af te stellen.
Zit het groefje er niet dan is het uiteinde afgebroken en zal je op zoek moeten naar zo een busje en klem ringetje helaas zelf ook al eens meegemaakt.
Deze zijn vaak niet meegelevert bij een nieuwe gaskabel.

Maar een behulpzame renault dealer kan deze wel bestellen.
Helaas zijn niet alle dealers even behulpzaam aks je met een 4tje aankomt.

Groet leon
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161911Bericht Tweety »

dingen rond de carburateur luisteren soms heel nauw, als je dat veertje op de klepdeksel gefixed hebt zou ik ook even kijken of je niet gewoon ergens valse lucht zuigt, bv and de carburateur voet , of ergens bij het beruchte slangetje met restrictie, dat zou namelijk zowel gebrek aan vermogen als hoog stationair verklaren, Ik heb trouwens de gasklepveer van de ander zijde in 't halve maantje steken, ook dat kan iets schelen tav de hoek waaronder getrokken wordt. en dus evt weerstand.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1100 GTL komt nauwelijks aan de 100

Bericht: # 161912Bericht Bertje »

Die voorziening met dat veertje op het kleppendeksel is een overspanningsbeveiliging. Als de gaskabel te strak zit, en je zou het gaspedaal helemaal indrukken, dan zou er enorm veel spanning op het asje van de gasklep komen. Dit wordt nu door dit veertje opgenomen, de gasklep wordt daarmee ontlast.

Inderdaad is bij Ellereim het zwarte busje ter hoogte van het sleufje voor het borgclipje afgebroken, zoals Leon zei.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie