viertje rammelt

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161821Bericht leonW »

Morgen heb ik weer wat tijd om er verder mee te gaan. Ik neem alle tips mee. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik nog niet alles van de carrosserie (goed) vast heb zitten. Binnenspatborden zijn onderlangs nog niet aan het chassis bevestigd. Maar het lijkt me toch dat dat geen erge trillingen kan veroorzaken, of....?

Grt Leon
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161822Bericht harbourseal »

Kijk ook even of de beugel die over de startmotor zit nog vast zit. Die stabiliseerd het motorblok tegen zijdelings bewegen. Als die los zit dan gast de motor heen en weer liggen te schudden.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161823Bericht R4F6GTX Automaat »

Dat is wat Mark ook al zei...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161824Bericht harbourseal »

R4F6GTX Automaat schreef:Dat is wat Mark ook al zei...
Excuseer niet gelezen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161830Bericht leonW »

Vandaag de tijd genomen om alles goed vast te zetten, en hetgeen vast zat te controleren. Helaas geen resultaat. nu bedenk ik me wel net het volgende. Ik heb per ongeluk de voorkant aardig verlaagd. Bij demontage is 1 torsiestang uit elkaar geweest. Blijkbaar heb ik ze niet juist terug gezet, want voorkant staat een stuk lager. Eigenlijk vind/vond ik het wel mooi uitzien, dus verder zo gelaten. Ik kan me voorstellen dat de voorkant nu veel te weinig spanning krijgt van de torsiestaven, en daardoor te slap is.

Kan dit de oorzaak zijn van het trillen?

Grt Leon
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161835Bericht Mark4GTL »

spanning zal wel meevallen, de hoogte is anders.
Dus ja, er kan wat aanlopen...

Even met zn 2en kijken. 1 beweegt de auto (goed schudden voor gebruik :lol: )
en de ander kijkt zn ogen uit naar letterlijk alles.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161848Bericht Bertje »

Bertje schreef:Het kan ook nog eens aan je ontstekingstijdstip liggen. Dat de motor bij laag toerental tegen het afslaan aan hangt. Onsteking netjes met stroboscoop afgesteld bij 1000 toeren?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161854Bericht deutz »

Viertjes op een vroeger tijdstip afstellen, dit in verband met een heel andere kwaliteit benzine als in de tijd dat de Viertjes gebouwd werden, veel betere trekkracht !
mvg.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161876Bericht leonW »

@ Bertje, ik weet zeker dat de ontsteking zo niet is afgesteld.

Ik zelf weet niet hoe het moet, dus ben afhankelijk van (eigenwijze) vriend monteur.

Welke waardes moet ik aanhouden bij de 1000 toeren? Ik heb electronische ontsteking. Met of zonder vacuum afstellen?
Dan kan ik dit zo doorgeven, en hopen dat het ook gebeurt...

Bedankt alvast,

Grt Leon
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161877Bericht Bertje »

Met vacuumaansluiting los én afgedopt (stukje tape strak over het slangetje). Uit mij hoofd 4-7 graden voorontsteking. 1 krukasgraad komt overeens met dik 2 mm. (Het vliegwiel heeft een diameter van 248mm, dus 1 graad geeft 248*pi/360=2.2 mm)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161922Bericht leonW »

Nou, ontsteking is gesteld, was eigenljjk zo goed als goed. Kop nagetrokken, en kleppen gesteld. Maakt
allemaal geen verschil, ik zal het dus echt in de koppeling moeten gaan zoeken. Betekent dus weer het blokje er uit halen...

grt Leon
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: viertje rammelt

Bericht: # 161923Bericht deutz »

Nog een remedie, is niet de geeigende weg: Motor laten lopen, vierde versn. inschakelen, flink gas geven
en de koppeling even flink laten slippen, enkele seconden, anders verbrand je de boel!
gr.J@n.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie