Geen kilometerteller, wel snelheidsmeter

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Geen kilometerteller, wel snelheidsmeter

Bericht: # 161411Bericht JelleP »

Nu de grotere problemen bij mijn viertje zijn opgelost wordt het nu tijd om de kleine onhebbelijkheidjes aan te passen.
Eén daarvan is dat de kilometerteller niet werkt, die is ergens blijven hangen rond de 140.000. Nu zeggen die standen in dit geval weinig aangezien de motor al ouder is dan de auto. Ik wil graag weten hoeveel ik rijd, maar ik weet niet zo goed waar ik het probleem moet zoeken. De snelheidsmeter werkt gewoon. Hoe zit de kabel van versnellingsbak naar dashboard precies in elkaar? Is dat één draaiende kern dat pas in het dashboard wordt omgezet in twee verschillende outputs (snelheid en gereden km's) of geeft de kabel deze signalen al gescheiden door?
In dat eerste geval haal ik de tellerklok uit elkaar, in het tweede geval ga ik eerst de kabel vervangen, deze lijkt flink doorgesleten aan de kant van de bak.

groeten Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Geen kilometerteller, wel snelheidsmeter

Bericht: # 161413Bericht Rudolf2 »

Het is een draaiende kern, en in het dashboard zit rond de tellers het mechanisme dat enerzijds het aantal omwentelingen telt (de afstand) en anderzijds het toerental; van de kabel (is snelheid).
Een andere dashboardinhoud is ook een idee, en die klokkenkast is nog voldoende in omloop. ik heb er volgens mij nog wel eentje over hier in Belgie.

Rudolf
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Geen kilometerteller, wel snelheidsmeter

Bericht: # 161417Bericht Tweety »

Ja de kabel drijft via tandwieltjes de cijfer carrousel aan. (de snelheidsmeter is een slippende naald met een veer) 't kan zijn dat er iets losgeschoten is, de carrousel is eenvoudig te verwijderen en op de gewenste stand te zetten door deze vooruit te draaien, de lipjes moeten dan bij montage weer naar achter wijzen tussen de twee stalen pennen in. kijk ff wat er precies stuk is, km tellers zijn er volgens mij wel voldoende, maar als je KM stand erg veel afwijkt van de vorige keer bij de APK zou je best wel eens een steekproef kunnen krijgen, en das voor de meeste keurmeester met een R4 meestal niet zo tof (Steekproef is bijna nooit leuk natuurlijk)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Geen kilometerteller, wel snelheidsmeter

Bericht: # 161432Bericht JelleP »

Volgens mij is het gelukt! Ik heb de hele tellerunit uitgebouwd en daar vervolgens het klokje uit gehaald. Het mechanisme is erg simpel, de draaiing van de kabel wordt gewoon door drie wormwieltjes vertraagd (en een wormwiel vertraagt flink veel), en het laatste wormwieltje drijft de teller aan. Het is vrij eenvoudig om de tellerstand te wijzigen als je de getalschijfjes enigszins uit elkaar forceert (wel subtiel omdat het anders breekt). Ik heb er maar 100.000 van gemaakt, de teller stond op 70.000-en-een-hoop (geen 140.000 zoals ik eerst zei), ik denk dat het nu wel goed zit qua RDW controles.
Gelijk ook voor 30 jaar aan stof en vuil achter het dashboard vandaan geveegd.. morgen de boel weer inbouwen.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie