Pagina 1 van 1

Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: zo mar 06, 2016 6:08 pm
door JelleP
Een gekke observatie. De motor van mijn R4 (TL met GTL motor) loopt eenmaal warm best oké, ik rij meestal met de choke een klein stukje dicht (dus het knopje een klein beetje open getrokken) zoals de meesten doen om net even wat meer pit uit het GTL 1108 blokje te halen. Bij stoplichten etc. duw ik de chokeknop altijd weer dicht om hem stationair wat langzamer te laten draaien. Hierbij gaat de motor dan vrij hard schudden, dus zet ik de choke er altijd maar weer een klein beetje af omdat hij met iets hogere toeren veel stiller ligt.

Nu komt het gekke: zodra ik dan even aan de kant ga staan, de motor afzet (met choke eraf) en na een paar seconden weer start (nog steeds geen choke) loopt hij ineens veel gelijkmatiger, ik zou willen zeggen 'als een naaimachientje'. Welk systeem van de motor zou er nou zoveel baat hebben bij die korte reset? Ik verdenk zelf de ontsteking, maar ben benieuwd of jullie dit herkennen.
Na die reset wordt het verschil tussen choke eraf of choke 1 a 2 cm erop trouwens ook ineens veel kleiner en lijkt het vermogen ook zonder choke best oké.

groeten Jelle

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: zo mar 06, 2016 6:50 pm
door R4F6GTX Automaat
ik denk dat je ergens een vaccuumlek hebt, hij trekt valse lucht. kan zijn inlaatspruitstuk, of carburateurvoet, of ergens een slangetje...

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: zo mar 06, 2016 6:52 pm
door JelleP
R4F6GTX Automaat schreef:ik denk dat je ergens een vaccuumlek hebt, hij trekt valse lucht. kan zijn inlaatspruitstuk, of carburateurvoet, of ergens een slangetje...
Ik zal de remreiniger-test eens doen binnenkort, bedankt voor de suggestie. Maar hoe verklaart dat dan de plotselinge verbetering nadat de motor een paar seconden uit heeft gestaan?

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: zo mar 06, 2016 7:36 pm
door R4F6GTX Automaat
er zou misschien wat troep toevallig in dat lek gaan zitten en zo afdichten?

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: zo mar 06, 2016 10:03 pm
door Tweety
Je kan ook de condensator 's vervangen, maar ik denk ook dat 't gewaggel wordt veroorzaakt door een lek...

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: zo mar 06, 2016 10:19 pm
door JelleP
Dat zou dan de carburateurvoet moeten zijn, het kunststof 'kapje' dat er van onderen tegenaan zat (Zenith 28) is kapot dus hij staat met z'n aluminium pootje direct op de papieren pakking. Ook zit er een barstje in de dikke plastic thermopakking maar dat is onzichtbaar als je het niet weet, maar toch maar even wat aan doen dan.

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: ma mar 07, 2016 10:30 am
door Bertje
JelleP schreef:Dat zou dan de carburateurvoet moeten zijn, het kunststof 'kapje' dat er van onderen tegenaan zat (Zenith 28) is kapot dus hij staat met z'n aluminium pootje direct op de papieren pakking.
?? kunststof kapje ??
JelleP schreef:Ook zit er een barstje in de dikke plastic thermopakking maar dat is onzichtbaar als je het niet weet, maar toch maar even wat aan doen dan.
Dat is je vacuumlek :D

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: ma mar 07, 2016 10:31 am
door Bertje
Aanvulling: als de gasklep wat uitgelopen is (en dat is meestal het geval) dan valt deze niet altijd meer helemaal dicht uit zichzelf. Als je motor stationair wat hoger in de toeren zit moet je maar eens een tikje op je gaspedaal geven, kan zijn dat de klep dan wél helemaal sluit, en je blokje rustiger gaat lopen.

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: ma mar 07, 2016 10:44 am
door JelleP
Ik stuur vanavond wel even een foto René, ik weet niet zo goed hoe ik het moet beschrijven. Het is een soort zacht plastic dat van onderen op het voetje zat geplakt, maar dat was niet helemaal vlak meer waardoor de carb wat wiebelig op de thermopakking stond.

Mag ik de thermopakking er tijdelijk tussen vandaan halen en alleen de papieren pakking tussen spruitstuk en carb zetten, om te kijken of het dan beter gaat? Of worden de pakking en carburateur dan echt te heet?

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: ma mar 07, 2016 3:06 pm
door JelleP
Ik lees steeds over een bypass van het spruitstuk naar de carburateur, als mogelijke veroorzaker van valse lucht. Kan het zijn dat ik die niet heb? (Zenith 28IF). Ik kan me niet herinneren een dergelijke slangetje te hebben losgehaald toen ik de carb uitbouwde.

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: ma mar 07, 2016 3:48 pm
door Tweety
nou op een Zenith 28(IF) hoort er wel 1-tje hoor... slangtje van het spruitstuk (aan de kant van de kop) met een bochje naar het T-stuk van de carterontluchtig en daarna de carburateur in boven de choke klep. hoort een restrictie in te zitten en wil wel eens inscheuren. Het niet meer helemaal terugvallen zoals Rene beschrijft komt vaker voor, wat extra veerdruk wil wel helpen echter bij slijtage rond het asje kan er daar ook een klein beetje valse lucht getrokken worden.

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: ma mar 07, 2016 5:24 pm
door JelleP
Ahh ja, in mijn herinnering liepen beide slangetjes vanaf het spruitstuk naar het kleppendeksel maar er gaat inderdaad een afslag naar het spruitstuk. Maar eh.. Ik zal het wel weer niet snappen, maar in de carburateur komt die slang gewoon direct onder het luchtfilter uit, dus zal het spruitstuk toch altijd schone lucht (zonder benzine) daarvandaan trekken en zo het mengsel beinvloeden? Wat is de functie van die slang?

Re: Motor loopt rustiger na af-en aanzetten

Geplaatst: ma mar 07, 2016 7:06 pm
door Bertje
Al meermaals toegelicht door Fons:
RVIER schreef:Heren
wat jullie beschrijven maakt geen deel uit van de carterventilatie (dat is alleen de dikke slag van de klepdeksel naar de carburateur). Het dunne slangetje is een bypass over de gasklep
en zorgt voor extra lucht bij gesloten luchtklep. Het is daarmee onderdeel van de (zenith 28) carburateur!
Door de restrictie in de slang laat je een beperkte hoeveelheid lucht door die je met de mengselregelschroef na de gasklep voorziet van brandstof. Als die restrictie er niet is kun je het toerental niet voldoende laag instellen.

Als je de slang aan de bovenzijde lostrekt gebeurt er niets. Als je hem aan de onderzijde lostrekt ontstaat er een vals lucht opening en gaat de motor harder lopen door het verarmde mengsel. Bij lage toeren (gasklep los) slaat hij dan af.
Met de choke open start hij vaak wel nog omdat je daarmee de valse lucht compenseert in het mengsel. Maar je krijgt de motor toerental niet omlaag

vr rg Fons
Check of er een restrictie in dit slangetje zit (metalen busje met binnendiameter minder dan 1 mm), dit hoort erin te zitten.