Ratelen bij zware achterbank

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160445Bericht JelleP »

Oei, mijn R4 maakt weer gekke geluiden. Wanneer er iemand op de achterbank zit komen er onheilspellende geluiden uit in de bocht. Uit de auto dan, niet uit de passagier.
Bij één iemand alleen aan de kant waar diegene zit, bij twee personen aan beide kanten en dan alleen in die kant die inveert in de bocht. En na een drempel heel even aan beide kanten.
Het geluid klinkt alsof er iets aanloopt, vermengd met een metaalachtig ratelend geluid. Rechtdoor geen probleem, en met lege achterbank al helemaal niet.
De plaatstalen achteras is een paar maanden terug door Le Car vervangen door een gietijzeren uit een ouder model (roestbestendig). Een modificatie die hij vaker uitvoert, maar het aanlopen heeft hij nog nooit gehad.
Heeft iemand enig idee, voordat ik de auto ergens op een brug kan bekijken? Ik denk dat de banden aanlopen in de spatborden, en dat zou natuurlijk niet handig zijn. Mijn moeder durft nu niet meer met me mee :cry:
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160450Bericht Rudolf2 »

Ik denk in eerste instantie ook aan aanlopende banden; dat is een rotgeluid dat ik herken uit mijn blauwe, en uit jouw exemplaar tijdens een rit Thenay- Blois hypermarche.

Rudolf
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160452Bericht JelleP »

Huh, ken je mijn R4 of begrijp ik je berichtje verkeerd?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160453Bericht Rudolf2 »

Ik zal het vast wel verkeerd hebben, maar niet met het geluid: de spatbordranden zijn het probleem,of de grotere bandenmaat, of ingezakte vering.

Rudolf
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160454Bericht JelleP »

Aangezien de banden tegelijk met de as zijn vernieuwd zou het kunnen dat daar het probleem zit. Ik had er daarvoor ook geen last van. Heeft het zin om de carrosserie één tandje hoger te zetten? En is dat makkelijk te doen of moeten de torsiestaven er dan helemaal uit?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160455Bericht harbourseal »

Welke maat banden zit er onder?

Voor het verhogen moeten de torsiestaven er helemaal uit.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160457Bericht RVIER »

Denk ook aan de banden die de spatbordrand raken. Remedie: randje verder naar binnen buigen of om een stukje remleiding kralen. Bij grotere bandenmaat gebeurt aan de voorzijde hetzelfde/

Als het probleem alleen rechtsachter voorkomt--> band komt tegen de tankvulpijp :-(

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160465Bericht Bertje »

Als de banden aanlopen op de spatborden moet je dat naast de auto staand kunnen beoordelen; het is dan te zien dat de spoorbreedte groter is dan de wielkasten aankunnen, en je moet trouwens ook op de banden een slijtagelijn in het rubber kunnen zien.

Jelle, puur uit interesse: moet jouw moeder op de achterbank dan?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160471Bericht JelleP »

Ik heb geen slijtagelijn aan de buitenzijde van de band kunnen ontdekken, binnen heb ik nog niet goed kunnen kijken. Nu is het wel zo dat ik bijna nooit met mensen op de achterbank rij, dus als je alle aanloop-momentjes bij elkaar optelt gaat het om enkele seconden. Ik zal vanavond even kijken, ook naar de bandenmaat.

Probleem zit aan beide kanten trouwens, als beide plaatsen achterin bezet zijn. Anders alleen aan de kant die bezet is.
Bertje schreef: Jelle, puur uit interesse: moet jouw moeder op de achterbank dan?
Ze kan ook wel bij m'n vader op schoot op de voorstoel, maar dat doen ze maar lekker in hun eigen auto (stug)
En op de terugweg werd de voorstoel ingenomen door een IKEA-kast. Heb ik toch nog wat aan m'n schuifdak gehad deze winter.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160472Bericht walterg »

JelleP schreef:
En op de terugweg werd de voorstoel ingenomen door een IKEA-kast. Heb ik toch nog wat aan m'n schuifdak gehad deze winter.
Dat is dus een kast uit de koopjeshoek geworden. Alle andere zitten in een klein doosje en kunnen zo in de koffer :lol: :lol:
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160477Bericht JelleP »

Nee hoor, hij zat nog keurig netjes in de doos. Gemonteerde meubels uit de koopjeshoek zijn voor vrijgezelle vrouwen.
Het verbaasde me hoeveel er in zo'n viertje past zonder de achterbank neer te hoeven klappen. Het dak kon na het inladen zelfs weer dicht en die doos is toch bijna 2 meter lang!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160478Bericht Rudolf2 »

Eens een radiator van 2,40 m vervoerd met alle deuren dicht; moest wel de r. voorstoel er even uit...
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160483Bericht Okido »

Jelle, Zo is natuurlijk niet achter de oorzaak te komen. Er zit niets anders op dan met je vader, moeder en IKEA-kast in de auto naar Michiel te gaan en op de brug volgeladen onder de auto te kijken waar het aanloopt :D
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160485Bericht JelleP »

Hahaha, het grootste probleem hier is dat Michiel het zo druk heeft dat zijn bruggen altijd wel bezet zijn :P
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Ratelen bij zware achterbank

Bericht: # 160495Bericht JelleP »

Banden zijn 145/80 R13, achter Firestone en voor Michelin. Zijn die te groot?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie