verlichting en claxon doet het niet meer

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

verlichting en claxon doet het niet meer

Bericht: # 158505Bericht RVIER »

Techniciennes en technici,

na een week of twee de R4 niet gebruikt te hebben was de accu leeg. Accu 2 jaar oud, opgeladen en met het weer aansluiten merkte ik dat er al een stroom liep zonder dat ik het contact oid aan had.
Gebruikers langsgelopen, alles doet het behalve de verlichting en de claxon. Richtingaanwijzers en remlichten deden het wel. Andere lichtschakelaar: geen resultaat

Conclusie (1) er zal wel ergens sluiting zitten naar de lampen toe. Met de stekker los zal het probleem (leeglopen) wel verholpen zijn. De rest zoek ik later uit.
Dag daarna weer accu leeg, weer geladen, weer af en toe ontlading :-(

Verder met de verlichting
Via de steker naar de schakelaar stroom op de draden gezet--> verlichting doet het
Conclusie (1) Geen sluiting naar de lampen toe. Er komt dus kennelijk geen stroom tot bij de schakelaar

Ander contactslot--> geen resultaat
Conclusie (2) zal wel voeding zijn vanaf zekeringdoos

Zekering doos losgehaald--> blijkt een contactbaan doormidden. Zekering 5 en 6 hebben een gekoppelde voeding en aan de achterzijde wordt er ongezekerd weer stroom verdeeld :-(
Voedingsdraden van de contacten aan de achterzijde van zekering 5 verlegd naar achterzijde 6 en alles doet het weer:-)

Conclusie (3) na 32 jaar begeeft een contact in de zekering kast het
Conclusie (4) kijk bij generieke uitval eens naar het schema en of de gebruiker voor of na de zekering zijn voeding krijgt.

Wat een gedoe (beer)

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: verlichting en claxon doet het niet meer

Bericht: # 158508Bericht Tweety »

Ja maar waarom was die accu nou leeg ?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: verlichting en claxon doet het niet meer

Bericht: # 158550Bericht Mark4GTL »

simpele metode?
12V lampje en 2 koperdraadjes.... Beginnen bij de zekeringen te meten en als dat niks oplevert verder zoeken...

Werkt nagenoeg altijd... Dr gaat vanzelf n lampje branden :wink:
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: verlichting en claxon doet het niet meer

Bericht: # 160611Bericht RVIER »

heren, dames ook

vermoedelijk probleem van de ontlading gevonden. Bij het monteren van de startmotor + aansluiting heb ik het oog een kwart slag gedraaid gemonteerd. Dan komt de dikke + kabel en het deels geisoleerde oog iets dichter bij het solenoidehuis. Mogelijk is er iets verbogen waardoor er na enige tijd de isolatie doorgesleten is. Er ontstond daardoor af en toe sluiting naar de massa. Ik kon een duidelijke gecorrodeerde "lekvlek" zien.
Probleem opgelost

ps er waren dus twee problemen die niets met elkaar te maken hadden :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie