Pagina 1 van 13

optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Geplaatst: za jan 24, 2009 10:11 pm
door hans vooijs
Hallo R4 rijders

Mijn vriendin heeft een R4 van 1992 met een 956 cc motor wat mij opviel toen ik hem leende dat de auto een beetje inhield als je 90 a 100 rijdt.
Als je de choke heel iets uittrekt tijdens het rijden loopt hij beter.
Aangezien ik tuner ben van raceauto's begon ik mij af te vragen waarom de R4 eigenlijk zo matig loopt.
Heb het probleem gevonden, de R4 heb ik op de rollenbank gezet en heb een aantal metingen verricht het bleek dat de auto te arm stond eenvoudig gezegd te weinig benzine te veel lucht vandaar dat hij beter loopt als je de choke uittrekt want dan beperk je de luchthoeveelheid.
Remedie is een grotere hoofdsproeier dan zou je denken dat het benzineverbruik om hoog gaat........... mooi niet de motor loopt beter waardoor je minder gas hoeft te geven!! dus zuiniger!!
Nog een stap verder gegaan en de ontsteking aangepast voor de hedendaagse benzine dat heeft niets te maken met het octaangehalte maar de verbrandingssnelheid die ligt namelijk lager dan benzine van vroeger.
We rijden op octaangehalte 95 (euro) maar kunnen ook rijden op 91 (duitse benzine).
Mijn vriendin is zeer tevreden over het resultaat, meer koppel (trekkracht) soepeler optrekken ect.
mvrgr hans

Geplaatst: za jan 24, 2009 10:15 pm
door schoapke
kan je misschien wat dieper ingaan op het aanpassen van de ontsteking?
heb zelf ook een late vier en die houdt ook meer in dan ik gewend ben.

onsteking R4

Geplaatst: za jan 24, 2009 11:25 pm
door hans vooijs
Het aanpassen van de ontsteking is bijna niet mogelijk, om een optimale (voor)ontsteking te krijgen voor de hedendaagse benzine. Het valt niet te doen met de originele ontsteking omdat die geregeld wordt door het vacuum (gasklepstand) in combinatie met de centrifugaalvervroeging (toerental). Dit is natuurlijk een ouderwetse methode tegenwoordig wordt dit elektronisch geregeld.
Er komt binnenkort een modern systeem op de markt kijk maar eens op de site van 123 ontstekingen een specialist op het gebied van ontstekingen voor klassiekers.
Voor Renault is er (nog) geen ontsteking leverbaar.
hans

Geplaatst: zo jan 25, 2009 12:03 am
door Renault Classique
Hallo Hans,

het wisselen van de sproeierbezetting is zeer interessante materie, even wat specifieker; van welke sproeierdiameter kwam er uit de 4 en welke heb je er in gezet? En wat voor carburateur zit er op de R4?

Geplaatst: zo jan 25, 2009 12:23 am
door Mark4GTL
en heb je er misschien foto`s van van hoe het er nu uitziet bij eventuele grotere aanpassingen (zoals een andere carb enzo)

veranderen van de sproeier

Geplaatst: zo jan 25, 2009 12:31 am
door hans vooijs
Het veranderen van de sproeier is afhankelijk van wat ik meet op de rollenbank meet de uitlaatgassen de zogenaamde lambdawaarde.
Dit is een maat hoe het benzinemengsel is verbrand,passen dit toe bij oa racemotoren om het beste mengsel te vinden.
Vond het gewoon leuk om een R4 te meten op de rollenbank het bleek dus dat een R4 met de standaard sproeier aan de arme kant stond.
Heb een grotere sproeier gemonteerd (ongeveer 5%) gaf een enorme verbetering daarna de ontsteking onderhanden genomen weer winst geboekt 15% meer vermogen (beter dan fabrieksopgave)
Erg leuk om een autoicoon te verbeteren!!

Geplaatst: zo jan 25, 2009 12:48 am
door cees en jantine
leuk idee voor een meeting...

met zijn allen op de testbank om af te stellen

meeting rollenbank

Geplaatst: zo jan 25, 2009 1:07 am
door hans vooijs
Ja goed idee! ........ is mogelijk in overleg met de club willen wij met alle plezier een R4-dag organiseren in ons bedrijf.
hans

Geplaatst: zo jan 25, 2009 2:20 am
door RVIER
We moeten een en ander denk ik wel in perspectief zien.

Zeker de R4-GTL was bedoeld als een (voor zijn tijd) zuinige auto. De 1100 CC motor werd uitgerust met een te kleine carburateur zonder accceleratiepomp. Het daaruit volgende relatief suffe optrekken was daar een direct gevolg van. Het mengsel is bij optrekken te arm omdat er niet extra wordt ingespoten
Andere typen (als de R6, R5) kregen een carburateur met een acceleratiepomp en die scheuren en stuk feller.

Interessant vind ik de opmerking van Hans dat de samenstelling van de benzine gewijzigd is waardoor het verbrandingstraject anders verloopt. Daarnaast maakt hij de opmerking dat de sproeier te klein is. Feitelijk zegt hij daarmee dat de verbrandingswaarde van de benzine is afgenomen!

Met een velleman ontsteking en een beetje choke trekt mijn r4 gtl best oke, een top van 140 met diezelfde choke is haalbaar. Ik zal de hoofdsproeier een vergroten.

Ben benieuwd naar het vervroegingstraject dat kennlijk optimaal is en hoe dat mogelijk door het veranderen van de veren(in de ontsteking) kan worden benaderd.


vr gr Fons

ontsteking

Geplaatst: zo jan 25, 2009 9:48 am
door hans vooijs
beste fons
Je geeft het zelf al aan, met iets choke(rijker mengsel) loopt de R4 beter dat wijs er dus op dat de hoofdsproeier te klein is!!
Wat je feitelijk doet is de luchthoeveelheid iets beperken de choke is niets anders dan een luchtklep die je dicht zet waardoor er minder lucht in de motor komt.
Maar dat willen wij niet want dat kost vermogen, wat wij willen is maximale luchthoeveelheid in combinatie met een hoofdsproeier die het ideale mengsel geeft.
Daar kan je alleen maar achter komen als je gaat meten op de rollenbank
en dan ook nog eens vol gas.
Hedendaagse benzine verbrand trager klinkt raar maar is echt zo!!
Aanpassing van de ontsteking is noodzakelijk om een optimaal rendement te krijgen.
Of het nu een Ferrari is of een Renault dat maakt niet uit, het principe blijft gelijk.
Nog even een opmerking over de ontsteking wanneer je gebruik maakt van een omgebouwde ontsteking (je maakt hem elektronisch) blijft de vervroeging nog steeds het zelfde de grondplaat met de opnemer wordt nog steeds bewogen door het vacuum en mechanische vervroeging.
De ideale curve heb ik softwarematig gemaakt direkt op de rollenbank tijdens het rijden en kan alleen maar in combinatie met een pingelsensor.
Een foute instelling van de ontsteking kan een motorschade veroorzaken.
mvrgr hans

ontsteking

Geplaatst: zo jan 25, 2009 10:13 am
door hans vooijs
Nog even een opmerking over de ontsteking.
De fabrieksgegevens wat betreft ontstekingstijdstippen zijn totaal achterhaalt, gebaseerd op benzine van daarmaals men ging ook nog eens een keer aan de veilige kant zitten omdat de benzinekwaliteit niet constant was. men had veel slechte benzine dus veel pingelen.
Nu is de benzine constanter van kwaliteit verbrandt welliswaar langzamer maar door bepaalde toevoegingen is de kans op pingelen een stuk minder.
De R4 heeft helemaal geen acceleratiepomp nodig monteren van een goede (moderne) ontsteking maakt hem een heerlijke soepele prettig rijdbare auto, vooral bij lage toerentallen.
mvrgr hans

Geplaatst: zo jan 25, 2009 3:01 pm
door Willem de Zwijger
Je hebt daar wel een super testomgeving, daar kan een normaal mens alleen maar van dromen.
Als je ooit een open dag oid organiseert kom ik langs, ik heb een R4 met een 1400 motor uit de R5 automaat, loopt prima bij hogere toeren, maar is onderin niet zo supersoepel als mijn standaard GTL. Zou fijn zijn om er een specialist naar te laten kijken waarbij je 'rijdend' kan zien wat er gebeurt. Ik heb er een Newtronic ontsteking op, die doet niets aan de vervroegingen, alleen zijn de puntjes vervangen door een gechopte lichtstraal.

R4 upgrade

Geplaatst: zo jan 25, 2009 3:08 pm
door RVIER
@ Hans,

Je verhaal wordt me duidelijk.

Met behulp van de pingelsensor stuur je eigenlijk de vervroeging. Je vervroegd softwarematig tot net voor het moment van pingelen. Je stuurt daarmee op maximaal vermogen bij het beschikbare brandstof mengsel.
Er is dus geen sprake meer van een standaard vervroegingscurve.

Ik kan me voorstellen dat dit al meer drivability winst oplevert dan het vergroten van de sproeier.
(Heb je bij je experiment de diverse vervroegers vastgezet of daar gewoon overheen geregeld?)

Over de grootte van de hoofdsproeier ben ik het gedeeltelijk met je eens. Hij is te klein voor maximaal vermogen, bv als je optrekt. Dan heb je een rijk mengsel nodig (20% luchttekort)). Hij heeft de goede grootte voor constante snelheid, waarbij zuinig rijden een ontwerpdoel was. Daarvoor heb je een luchtoverschot nodig, dus een armmengsel.

Eigenlijk zou op elk moment precies zoveel brandstof in het mengsel moeten hebben als noodzakelijk is voor een goed verbranding. Vroeger konden ze dat alleen mechanische benaderen omdat er nog geen betaalbare flexibele regelaars waren.

Het is dus niet zo gek dat vanaf de de latere R5-type een motormanagementsystemen ingevoerd zijn

vr gr Fons

Wat kost zo'n regelaar die jij gebrukt?

ontsteking

Geplaatst: zo jan 25, 2009 6:05 pm
door hans vooijs
De ontsteking die ik gebruik is alleen maar om te experimenteren,
tijdens het rollen (rijden) kan ik het ontstekingstijdstip bepalen bij elk toerental.
Eerst zorg ik dat het mengsel klopt maak de juiste keuze van de hoofdsproeier dan wordt het mengsel over het hele gebied rijker bij een grotere sproeier.
De R4 motor heeft wel degelijk meer brandstof nodig over zijn hele toerengebied.
Daarna kan er naar het ideale ontstekingstijdstip worden gezocht dat doe ik door middel van stappen te nemen van 500 toeren begin bij 1500 tot 5500 toeren. De pingelsensor gebruik ik om naar de verbranding te luisteren deze sensor is aangesloten op een versterker met koptelefoon.
Op deze manier luister ik naar de verbranding dat er geen pingelen (dat is een ongecontroleerde verbranding) optreedt.
Op deze wijze bepalen wij de ontstekingscurve van racemotoren maar ja renault of racemotor van Ferrari het proces is het zelfde!
Kan elke omstandigheid nabootsen in de meetkamer heb er nu zo'n lol in om met de Renault te testen dat ik kontakt heb opgenomen met een ontstekingsfabrikant deze zal een ideale ontsteking bouwen voor de R4.
Kost tijd maar houd de club op de hoogte!!
hans

vervroeging ontsteking

Geplaatst: zo jan 25, 2009 6:26 pm
door hans vooijs
Hallo Willem
Eigenlijk moet je met een stroboscooplamp kijken of de vervroeging wel werkt.
Onderschat het niet, een juist ontstekingstijdstip is van cruciaal belang !
Je kunt niet straffeloos een ontsteking van een 1100 op een 1400 zetten of andersom ondanks dat het wel past!!!
Oorzaak van het matig presteren bij lage toerentallen is vaak een verkeerde of fout ingestelde ontsteking.
Foute verbranding=minder vermogen=hoger verbruik