optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 103276Bericht Mark4GTL »

kijk das nu mooi

een speciale ontsteking voor de r4.
ben er benieuwd naar.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: vervroeging ontsteking

Bericht: # 103290Bericht Willem de Zwijger »

hans vooijs schreef:Hallo Willem
Eigenlijk moet je met een stroboscooplamp kijken of de vervroeging wel werkt.
Onderschat het niet, een juist ontstekingstijdstip is van cruciaal belang !
Je kunt niet straffeloos een ontsteking van een 1100 op een 1400 zetten of andersom ondanks dat het wel past!!!
Oorzaak van het matig presteren bij lage toerentallen is vaak een verkeerde of fout ingestelde ontsteking.
Foute verbranding=minder vermogen=hoger verbruik
Ik heb het originele ontstekingshuis laten zitten, alleen de puntjes 'ge-electroniseerd'. Ik weet zo goed als zeker dat het ietwat hokkerige lopen bij lage toeren veroorzaakt wordt door de carburateur (Weber 32DIR); op het R5 forum heb ik daar ook geregeld klachten over gelezen. Moet ik nog bijzeggen: ik heb er een K&N luchtfilter opgezet en de winterstand is dus ook vervallen.
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

slecht lopen 1400

Bericht: # 103297Bericht hans vooijs »

hallo willem
Het kan zeer goed zijn dat de carburateur niet helemaal goed staat qua sproeierbezetting kan veroorzaakt worden door de K&N filter.
Er kan meer lucht in dan kan het zijn dat het mengsel te arm is niet zo zeer met half gas maar als je langdurig (bijna) vol gas zou rijden kan het een motorschade veroorzaken.
controle na een stukje flink gassen een bougie, deze bekijken: kleur moet koffiebruin zijn NIET WIT!!
Stationaire sproeier kan ook te klein zijn voor de hedendaagse benzine controleer het CO (uitlaatgastester) bij laag toerental.
mvrgr hans
hans
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

veranderende benzinesamenstelling--> ethanol in de tank

Bericht: # 103300Bericht RVIER »

Heren,

Hans noemde de veranderende benzinesamenstelling die leidt tot tragere verbranding. Ook heb je er meer van nodig omdat de verbrandingswaarde kennelijk minder is geworden.
Volgens de website van Shell weten we nu zeker hoe dat komt:
Sinds januari 2006 mengt Shell de biocomponent ETBE (ethyl tertiar butyl ether) bij in deel van haar Euro 95 benzine. De toegepaste ETBE is gebaseerd op ethanol. Deze ethanol is gemaakt uit plantaardige grondstoffen. Dankzij de accijnsverlaging in 2006 van de Nederlandse overheid kunnen de brandstoffen met biocomponent zonder meerprijs worden aangeboden aan de
.

Alcohol/ethanol heeft een tragere verbranding dan benzine en de energie inhoud is ook minder (ongeveer 0.8 van benzine)
Ik herriner me dat destijds (2006) gezegd werd dat het bijmengen van 5% ethanol mogelijk is zonder dat de instellingen van de auto hoeven te wijzigen. Dat had natuurlijk betrekking op auto's van toen met uiteraard motormanagementsystemen die de verbranding en het mengsel zelf bijregelen.
Voor onze carburateurauto's moet je dat dus zelf regelen. Inderdaad een iets grotere sproeier en de ontsteking naar voren totdat hij net niet pingelt bij fors optrekken.
Ik ben benieuwd naar de vervroeginscurven van Hans zijn experiment.
Die moeten stelling mechanisch te benaderen zijn door het aanpassen van de veren van de centrifugaalvervroeger
Dus Hans, laat het plaatje maar zien!

vr gr Fons

ps Als je op pure ethanol wilt rijden moet je de doorlaten van de sproeiers met 20% vergroten en de ontsteking moet wel 20 graden naar voren!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 103302Bericht roberto »

Ik rij al 2 jaar met een toevoeging van 0,2 % aceton de eerste keer na 5 km moest ik de motor langzamer afstellen dus de verbranding was direct beter hij loopt zeer regelmatig en start sneller.
Wat ze uit de benzine halen moet je er gewoon weer in stoppen ik ben begonen met aceton en naar alle tevredenheid

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/193268
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

ontstekingscurve

Bericht: # 103306Bericht hans vooijs »

Fons
Je treft de spijker op z'n kop inderdaad wat ik al zei de verbranding van de hedendaagse benzine is trager.
Moderne auto's hebben een lambda-sonde die meet continu de verbranding de elektronica regelt dan het ontstekingstijdstip.
Het brandstofmengsel heeft tijd nodig om te ontbranden moderne benzine is trager dus moeten wij het eerder aansteken!!
Het hoogtepunt van de verbranding moet ongeveer 8 (krukas)graden na zijn hoogste punt zijn dan hebben wij het meeste rendement.
Het blijkt dat men over het algemeen 5 tot 10!!!! graden vroeger moet gaan met de ontsteking om dit te bereiken.
Maar pas op niet doen met de originele ontsteking want bij de hogere toerentallen moet de vervroeging minder zijn.
Te vroege ontsteking geeft detonatie (pingelen) vind het motortje niet fijn

Moet nog even tijd vinden om de goede curve te vinden voor de verschillende R4 motoren.
Laat een paar ontstekingen bouwen 1x voor de 850cc 1x 956cc 1x 1108cc .
Wil Fons uitnodigen voor een gratis test op de rollenbank met zijn 1400
om tevens zijn carburateur goed af te stellen en de nieuwe ontsteking te testen.
Maar nog even geduld aub !
PS De vervroeging wijzigen dmv andere veren is moeilijk tijdrovend achterhaald is makkelijker met de laptop!!
mvrgr. hans
hans
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

ontsteking

Bericht: # 103307Bericht hans vooijs »

Sorry Willem jij bent ook van harte welkom want jij was de man die problemen heeft met de 1400 met Weber carburateur.
Maken binnenkort wel een afspraak rollen wij beide Renault's die van jouw en van Fons.

mvrgr. hans
hans
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 103309Bericht Willem de Zwijger »

Prima, ik hoor het graag.
Je hebt die rollenbank zeker wel in een klimaatkamer staan zodat we ook meteen zomer en winter kunnen testen :wink:
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 103337Bericht RVIER »

@hans,

kom graag een keer langs.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 103374Bericht ronny »

Hoi Hans,
Heb een grotere sproeier gemonteerd (ongeveer 5%) gaf een enorme verbetering
De hoofdsproeier in mijn R4 (688-motor met zenithcarb.V05078B) is een 91B, met 5% groter zou ik dus aan een sproeier 95 moeten zien te komen, waar koop je die?

groeten, ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 103377Bericht cees en jantine »

brommer zaak kan ze hebben
of bij bijvoorbeeld www.bccp.nl

misschien dat hans ze ook verkoopt, met afstellen op de rollenbank moeten ze er verschillende op voorraad hebben..?
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 103378Bericht ronny »

leuk idee voor een meeting... met zijn allen op de testbank om af te stellen
Ja goed idee! ........ is mogelijk in overleg met de club willen wij met alle plezier een R4-dag organiseren in ons bedrijf.
hans
:D we hebben wel heeeel veeeel leden dus pas maar op voor je het weet heb je overuren :wink:
Toch lijkt het me een leuk om eens te zien hoe milieuvriendelijker en zuiniger het nog kan met een goede afstelling.

mvg,r
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

sproeiers

Bericht: # 103379Bericht hans vooijs »

Hallo R4-ers
Voor een zenith of solex zijn moeilijk sproeiers te krijgen wat ik gedaan heb is een sproeier van een ander merk aangepast.
Bij mijn vriendin haar auto een 956 cc ben ik van sproeier 88 naar 92 gegaan.
De 5% is een schatting kan zijn dat de 845 en de 1108 een andere grote nodig hebben.
De Zenith 28 heeeft een hoofdsproeier met schroefdraad M6x0,75 en een kopdiameter van 6,35 mm
Qua schroefdraad komt een dell'orto sproeier overeen met de Zenith alleen de kop iets afdraaien.
Eigenlijk moet je meten of de hoofdsproeier goed is of niet daar kom je alleen maar achter door (kortstondig) volgas de samenstelling van je uitlaatgas te meten.
mvrgr.
hans
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

grotere sproeier of kleinere luchtdoorlaat

Bericht: # 103422Bericht RVIER »

heren,

als je niet aan een goede sproeier kunt komen kun je ook de luchtinlaat verkleinen. Je creert dan een soort permanente choke.

Voor een zenith 28 F betekent dat dat je de luchtinlaat van de carburateur met 5% kunt verkleinen (van de oppervlakte wel te verstaan!). De diameter moet in theorie verkleind worden van 34 naar 33 mm. Ik zal er eens ring van 1mm dik inzetten (dan verklein ik de doorlaat dus met 2 mm) en kijken wat het oplevert.

Het zal wel duidelijk zijn dat we met deze methode een stukje aan de bovenkant van de performance enveloppe kwijt raken :(

Het grappige is dat de R4 nu een auto is die met een sterk vervuild luchtfilter beter loopt dan met een nieuwe!! Dit zou wel eens de echte besparing kunnen zijn! :D

wordt vervolgd

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 103426Bericht Willem de Zwijger »

Theoretisch lijkt me dat hij daar nooit zuiniger door gaat lopen. Ik heb altijd geleerd dat smoren een groot verlies geeft voor de benzinemotor, en dat is precies wat je doet door er een ring in te zetten. Maar ik laat me graag verrassen door een praktijkproef.
Plaats reactie