optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 103244Bericht hans vooijs »

Hallo R4 rijders

Mijn vriendin heeft een R4 van 1992 met een 956 cc motor wat mij opviel toen ik hem leende dat de auto een beetje inhield als je 90 a 100 rijdt.
Als je de choke heel iets uittrekt tijdens het rijden loopt hij beter.
Aangezien ik tuner ben van raceauto's begon ik mij af te vragen waarom de R4 eigenlijk zo matig loopt.
Heb het probleem gevonden, de R4 heb ik op de rollenbank gezet en heb een aantal metingen verricht het bleek dat de auto te arm stond eenvoudig gezegd te weinig benzine te veel lucht vandaar dat hij beter loopt als je de choke uittrekt want dan beperk je de luchthoeveelheid.
Remedie is een grotere hoofdsproeier dan zou je denken dat het benzineverbruik om hoog gaat........... mooi niet de motor loopt beter waardoor je minder gas hoeft te geven!! dus zuiniger!!
Nog een stap verder gegaan en de ontsteking aangepast voor de hedendaagse benzine dat heeft niets te maken met het octaangehalte maar de verbrandingssnelheid die ligt namelijk lager dan benzine van vroeger.
We rijden op octaangehalte 95 (euro) maar kunnen ook rijden op 91 (duitse benzine).
Mijn vriendin is zeer tevreden over het resultaat, meer koppel (trekkracht) soepeler optrekken ect.
mvrgr hans
hans
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 103245Bericht schoapke »

kan je misschien wat dieper ingaan op het aanpassen van de ontsteking?
heb zelf ook een late vier en die houdt ook meer in dan ik gewend ben.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

onsteking R4

Bericht: # 103246Bericht hans vooijs »

Het aanpassen van de ontsteking is bijna niet mogelijk, om een optimale (voor)ontsteking te krijgen voor de hedendaagse benzine. Het valt niet te doen met de originele ontsteking omdat die geregeld wordt door het vacuum (gasklepstand) in combinatie met de centrifugaalvervroeging (toerental). Dit is natuurlijk een ouderwetse methode tegenwoordig wordt dit elektronisch geregeld.
Er komt binnenkort een modern systeem op de markt kijk maar eens op de site van 123 ontstekingen een specialist op het gebied van ontstekingen voor klassiekers.
Voor Renault is er (nog) geen ontsteking leverbaar.
hans
hans
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 103247Bericht Renault Classique »

Hallo Hans,

het wisselen van de sproeierbezetting is zeer interessante materie, even wat specifieker; van welke sproeierdiameter kwam er uit de 4 en welke heb je er in gezet? En wat voor carburateur zit er op de R4?
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 103248Bericht Mark4GTL »

en heb je er misschien foto`s van van hoe het er nu uitziet bij eventuele grotere aanpassingen (zoals een andere carb enzo)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

veranderen van de sproeier

Bericht: # 103249Bericht hans vooijs »

Het veranderen van de sproeier is afhankelijk van wat ik meet op de rollenbank meet de uitlaatgassen de zogenaamde lambdawaarde.
Dit is een maat hoe het benzinemengsel is verbrand,passen dit toe bij oa racemotoren om het beste mengsel te vinden.
Vond het gewoon leuk om een R4 te meten op de rollenbank het bleek dus dat een R4 met de standaard sproeier aan de arme kant stond.
Heb een grotere sproeier gemonteerd (ongeveer 5%) gaf een enorme verbetering daarna de ontsteking onderhanden genomen weer winst geboekt 15% meer vermogen (beter dan fabrieksopgave)
Erg leuk om een autoicoon te verbeteren!!
hans
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 103250Bericht cees en jantine »

leuk idee voor een meeting...

met zijn allen op de testbank om af te stellen
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

meeting rollenbank

Bericht: # 103251Bericht hans vooijs »

Ja goed idee! ........ is mogelijk in overleg met de club willen wij met alle plezier een R4-dag organiseren in ons bedrijf.
hans
hans
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 103254Bericht RVIER »

We moeten een en ander denk ik wel in perspectief zien.

Zeker de R4-GTL was bedoeld als een (voor zijn tijd) zuinige auto. De 1100 CC motor werd uitgerust met een te kleine carburateur zonder accceleratiepomp. Het daaruit volgende relatief suffe optrekken was daar een direct gevolg van. Het mengsel is bij optrekken te arm omdat er niet extra wordt ingespoten
Andere typen (als de R6, R5) kregen een carburateur met een acceleratiepomp en die scheuren en stuk feller.

Interessant vind ik de opmerking van Hans dat de samenstelling van de benzine gewijzigd is waardoor het verbrandingstraject anders verloopt. Daarnaast maakt hij de opmerking dat de sproeier te klein is. Feitelijk zegt hij daarmee dat de verbrandingswaarde van de benzine is afgenomen!

Met een velleman ontsteking en een beetje choke trekt mijn r4 gtl best oke, een top van 140 met diezelfde choke is haalbaar. Ik zal de hoofdsproeier een vergroten.

Ben benieuwd naar het vervroegingstraject dat kennlijk optimaal is en hoe dat mogelijk door het veranderen van de veren(in de ontsteking) kan worden benaderd.


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

ontsteking

Bericht: # 103257Bericht hans vooijs »

beste fons
Je geeft het zelf al aan, met iets choke(rijker mengsel) loopt de R4 beter dat wijs er dus op dat de hoofdsproeier te klein is!!
Wat je feitelijk doet is de luchthoeveelheid iets beperken de choke is niets anders dan een luchtklep die je dicht zet waardoor er minder lucht in de motor komt.
Maar dat willen wij niet want dat kost vermogen, wat wij willen is maximale luchthoeveelheid in combinatie met een hoofdsproeier die het ideale mengsel geeft.
Daar kan je alleen maar achter komen als je gaat meten op de rollenbank
en dan ook nog eens vol gas.
Hedendaagse benzine verbrand trager klinkt raar maar is echt zo!!
Aanpassing van de ontsteking is noodzakelijk om een optimaal rendement te krijgen.
Of het nu een Ferrari is of een Renault dat maakt niet uit, het principe blijft gelijk.
Nog even een opmerking over de ontsteking wanneer je gebruik maakt van een omgebouwde ontsteking (je maakt hem elektronisch) blijft de vervroeging nog steeds het zelfde de grondplaat met de opnemer wordt nog steeds bewogen door het vacuum en mechanische vervroeging.
De ideale curve heb ik softwarematig gemaakt direkt op de rollenbank tijdens het rijden en kan alleen maar in combinatie met een pingelsensor.
Een foute instelling van de ontsteking kan een motorschade veroorzaken.
mvrgr hans
hans
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

ontsteking

Bericht: # 103258Bericht hans vooijs »

Nog even een opmerking over de ontsteking.
De fabrieksgegevens wat betreft ontstekingstijdstippen zijn totaal achterhaalt, gebaseerd op benzine van daarmaals men ging ook nog eens een keer aan de veilige kant zitten omdat de benzinekwaliteit niet constant was. men had veel slechte benzine dus veel pingelen.
Nu is de benzine constanter van kwaliteit verbrandt welliswaar langzamer maar door bepaalde toevoegingen is de kans op pingelen een stuk minder.
De R4 heeft helemaal geen acceleratiepomp nodig monteren van een goede (moderne) ontsteking maakt hem een heerlijke soepele prettig rijdbare auto, vooral bij lage toerentallen.
mvrgr hans
hans
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 103266Bericht Willem de Zwijger »

Je hebt daar wel een super testomgeving, daar kan een normaal mens alleen maar van dromen.
Als je ooit een open dag oid organiseert kom ik langs, ik heb een R4 met een 1400 motor uit de R5 automaat, loopt prima bij hogere toeren, maar is onderin niet zo supersoepel als mijn standaard GTL. Zou fijn zijn om er een specialist naar te laten kijken waarbij je 'rijdend' kan zien wat er gebeurt. Ik heb er een Newtronic ontsteking op, die doet niets aan de vervroegingen, alleen zijn de puntjes vervangen door een gechopte lichtstraal.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

R4 upgrade

Bericht: # 103267Bericht RVIER »

@ Hans,

Je verhaal wordt me duidelijk.

Met behulp van de pingelsensor stuur je eigenlijk de vervroeging. Je vervroegd softwarematig tot net voor het moment van pingelen. Je stuurt daarmee op maximaal vermogen bij het beschikbare brandstof mengsel.
Er is dus geen sprake meer van een standaard vervroegingscurve.

Ik kan me voorstellen dat dit al meer drivability winst oplevert dan het vergroten van de sproeier.
(Heb je bij je experiment de diverse vervroegers vastgezet of daar gewoon overheen geregeld?)

Over de grootte van de hoofdsproeier ben ik het gedeeltelijk met je eens. Hij is te klein voor maximaal vermogen, bv als je optrekt. Dan heb je een rijk mengsel nodig (20% luchttekort)). Hij heeft de goede grootte voor constante snelheid, waarbij zuinig rijden een ontwerpdoel was. Daarvoor heb je een luchtoverschot nodig, dus een armmengsel.

Eigenlijk zou op elk moment precies zoveel brandstof in het mengsel moeten hebben als noodzakelijk is voor een goed verbranding. Vroeger konden ze dat alleen mechanische benaderen omdat er nog geen betaalbare flexibele regelaars waren.

Het is dus niet zo gek dat vanaf de de latere R5-type een motormanagementsystemen ingevoerd zijn

vr gr Fons

Wat kost zo'n regelaar die jij gebrukt?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

ontsteking

Bericht: # 103274Bericht hans vooijs »

De ontsteking die ik gebruik is alleen maar om te experimenteren,
tijdens het rollen (rijden) kan ik het ontstekingstijdstip bepalen bij elk toerental.
Eerst zorg ik dat het mengsel klopt maak de juiste keuze van de hoofdsproeier dan wordt het mengsel over het hele gebied rijker bij een grotere sproeier.
De R4 motor heeft wel degelijk meer brandstof nodig over zijn hele toerengebied.
Daarna kan er naar het ideale ontstekingstijdstip worden gezocht dat doe ik door middel van stappen te nemen van 500 toeren begin bij 1500 tot 5500 toeren. De pingelsensor gebruik ik om naar de verbranding te luisteren deze sensor is aangesloten op een versterker met koptelefoon.
Op deze manier luister ik naar de verbranding dat er geen pingelen (dat is een ongecontroleerde verbranding) optreedt.
Op deze wijze bepalen wij de ontstekingscurve van racemotoren maar ja renault of racemotor van Ferrari het proces is het zelfde!
Kan elke omstandigheid nabootsen in de meetkamer heb er nu zo'n lol in om met de Renault te testen dat ik kontakt heb opgenomen met een ontstekingsfabrikant deze zal een ideale ontsteking bouwen voor de R4.
Kost tijd maar houd de club op de hoogte!!
hans
hans
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

vervroeging ontsteking

Bericht: # 103275Bericht hans vooijs »

Hallo Willem
Eigenlijk moet je met een stroboscooplamp kijken of de vervroeging wel werkt.
Onderschat het niet, een juist ontstekingstijdstip is van cruciaal belang !
Je kunt niet straffeloos een ontsteking van een 1100 op een 1400 zetten of andersom ondanks dat het wel past!!!
Oorzaak van het matig presteren bij lage toerentallen is vaak een verkeerde of fout ingestelde ontsteking.
Foute verbranding=minder vermogen=hoger verbruik
hans
Plaats reactie