optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: Rik H., Mark4GTL, R4F6GTX Automaat, Nando

hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114413Bericht hans vooijs
zo jan 31, 2010 6:05 pm

Beste Bart,
Vraag 1:Volgens mij moet je wel curve 5 hebben voor jouw auto maar ben niet helemaal zeker, zal morgen de fabrikant het nog even vragen.
Het getal op de originele ontsteking heeft te maken met de vervroegingscurve van betreffende ontsteking.
Vraag 2:Heb tot nu alleen maar ervaring met de 956cc en de 1108cc wat betreft vergroten van de sproeier, of het voor de 850 geldt waarschijnlijk wel maar heb nog nooit een 850 op de rollenbank gehad.
Vraag 3: De 123 onsteking moet wel degelijk ingesteld worden! Dat wordt gedaan met een stroboscooplamp daarmee stel je het ontstekingstijdstip in bij stationaire toerental.(zie 123 gebruiksaanwijzing)
Als die is ingesteld regelt de 123 ontsteking de vervroeging bij hogere toerentallen zelf,daarom moet je een curve ingeven.
De gebruiksaanwijzing van 123 ontstekingen is zeer gebruikersvriendelijk!

mvrgr hans vooijs
hans

BVDP
Berichten: 631
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114420Bericht BVDP
zo jan 31, 2010 9:26 pm

Ok, bedankt Hans. Benieuwd wat de fabrikant er van zegt. Er zijn ongetwijfeld nog meer R4 rijders met dezelfde curve.

mvg Bart

Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114421Bericht Jakke
zo jan 31, 2010 9:33 pm

OPGEPAST: volgens mij zit in de 123 ontsteking wel degelijk de goede curve voor de 845cc motor, maar de stroomverdeler zelf past niet (tenzij recentelijk een aangepast model is uitgebracht)!

hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114539Bericht hans vooijs
do feb 04, 2010 10:25 am

Inderdaad Jakke heeft helemaal gelijk de 123-ontsteking past niet op de 850cc!!
Vandaar dat er geen curve voor is ombouwen van het voetstuk is dan de enigste optie.

mvrgr hans vooijs
hans

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114540Bericht jeffr4
do feb 04, 2010 2:07 pm

Hoezo "Sleutelen aan de Renault R4"? Zit met dit weer meer achter de pc, als sleutelen, terwijl er nog zoveel gehobbied moet worden! Nou ja, had begrepen dat de loods van Bram ook te koud is om wat te doen, dus ben niet de enige.
Of de 123 ignition zo 123 past op een 850cc TL 86 ??? De R287 is het nummer van de Renault centrifugaal vervroegings-curve en de C34 is de aanduiding van de vacuumvervroegingscurve.
Suggestie : Nu WindClassic hofleverancier hiervan is, kun je Ruud natuurlijk vragen hoe het e.e.a.toepasbaar is voor de 850 ? Hij zal het toch weten?

Gebruikersavatar
schoapke
Berichten: 2771
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114546Bericht schoapke
do feb 04, 2010 7:20 pm

de vorm van de stroomverdeler voor een 850 is anders dan die van de 1100. het palletje dat onder aan zit en diep in het blok via via in de nokkenas grijpt. Voor het aanpassen zal dan wel het hele blok uit elkaar moeten. Kan je er net zo goed meteen een 1100 in zetten (uhm)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

lordje
Berichten: 618
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114548Bericht lordje
do feb 04, 2010 8:30 pm

Dat palletje onder in het motorblok kun je er met een magneetstaafje zo uithalen bij een 850 blok. Of het bij een 1100 ook kan weet ik niet, is het proberen waard. De inkepingen zijn niet gelijk, zodat de ontseking niet verkeerdom geplaatst kan worden. Groet Lordje

Gebruikersavatar
schoapke
Berichten: 2771
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114549Bericht schoapke
do feb 04, 2010 9:00 pm

maar zijn die palletjes uitwisselbaar?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114716Bericht jeffr4
di feb 09, 2010 12:16 pm

@BVDP,
even terugkomend op je vraagje 2 over de hoofdsproeiers, er zijn losse Zenith hoofdsproeiers te verkrijgen.
je kunt het proberen via BCCP fuelsystems.
Zie websitehttp://www.bccp.nl De maten, die via hun verkrijgbaar zijn 120 en/of 125
Onderdelenuitlevering doet Annet Grootjans

Afbeelding

BVDP
Berichten: 631
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 115028Bericht BVDP
wo feb 17, 2010 2:05 pm

Voor andere forumbezoekers die wat met de sproeires willen expermenteren. Ik heb de 2 sproeiers (120 en 125) bij BCCP besteld. Koste met verzenden naar Belgie 34€. Toen ik ze in handen kreeg zag ik dat ze wel zeer sterk leken op sproeiers voor de Dellorto carburateurs van Gilera-Vespa-Piaggio brommers. Even gekeken en jawel, precies hetzelfde. Ze zijn dan ook veel goedkoper te halen bij Q-parts. Het is de dikke uitvoering maar mi past de dunne uitvoering ook. De maten lopen op in stappen van 2. Voor alle duidelijkheid, het gaat bij mij om een zenith 32 carburateur. Misschien dat iemand anders even kan vertellen voor welke carburateurs er ook kan besteld worden.

http://www.q-parts.nl/catalog/index.php ... =3a&page=1

mvg Bart

Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 115037Bericht Jakke
wo feb 17, 2010 10:46 pm

Bart, interessant wat je daar schrijft!
De link die je meegeeft komt die meteen terecht bij de juiste sproeiers van Dellorto? Ik zie dat ze in de dikke uitvoering oplopen tot max. 120. Is dat voldoende denk je, of heb je de 125 nodig? Voor alle duidelijkheid: rijd je ook met een 845cc?

BVDP
Berichten: 631
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 115040Bericht BVDP
wo feb 17, 2010 11:19 pm

Jakke, ik heb een 850cc. De zenith 32 heeft normaal een 117 sproeier. Ik ga eerst de 120 monteren en daarna de 125 om te zien wat het best is. Dat zal wel op iets warmere temperaturen wachten.
mvg Bart

Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 115064Bericht Jakke
do feb 18, 2010 8:45 pm

Ik ben benieuwd: ik had ondertussen al een setje speciale boortjes gekocht voor het ruimen van sproeiers. Als ik wist dat je nieuwe sproeiers zo goedkoop kon kopen ... maar jaar nu kan ik "alle" situaties aan hé! Ik heb ook nog een ander restauratieproject staan (Indian 1942!).

Hou me op de hoogte, wil je?

BVDP
Berichten: 631
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 115091Bericht BVDP
do feb 18, 2010 11:11 pm

ja, doe ik.

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 115096Bericht jeffr4
do feb 18, 2010 11:53 pm

@Bart,

Goed bezig met die brommersproeiers, dat scheelt in prijs!
Ik heb het adres van BCCP fuelsystems geplaatst in mijn zoektocht naar de grotere sproeiers voor de Zenith 28 en volgens mij passen de 120/125 niet , wel op de 32 type, dus niet door mij aangekocht bij hun ( gelukkig maar achteraf, gezien de prijs)
Dus volgens mij gaat het niet op voor alle Zenith's en dan toch maar eerst opboren de 91A sproeier naar 100 en een KN filtertje.

Plaats reactie