optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113352Bericht hans vooijs »

Een Lamborghini Countach heeft zijn slechte CW waarde te danken aan de achtervleugel, deze spoiler heeft het formaat van een forse picknicktafel.
In Saoedi Arabie hebben we een test gedaan op die achterlijke lange en brede snelwegen.
Lambo met vleugel top 278 km/u maar zonder 303 km/u voor die arabieren een reden om hun speeltje zonder spoiler te rijden, puur om te kunnen zeggen dat ze een 300 km + auto bezitten.
Ging vaak mis de lambo had de neiging op te stijgen.... na een crash werd vaak de auto achter gelaten in de woestijn... echt waar zelf gezien!
hans
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113355Bericht RVIER »

heren,

De weerstand van een object wordt (mede) bepaald door de Cw factor te vermenigvuldigen met de grootste doorsnede in de stroomrichting.
De auto gaat vervolgens net zo hard als de motor de weerstand kan overwinnen.
Onze R4 heeft een beperkt vermogen en een behoorlijke weerstand.

Ik denk ook dat het enkele centimeters openen van de motorkap goed is voor de Cw waarde . Ook het vastzetten van de achterklep (in het verlengde van het dak) zou de Cw kunnen verbeteren. Lengte is meestal goed voor het verlagen van de Cw.
Mogelijk moet je ook die sprong in het dak aanpakken met een schuine plaat.

Aan de onderkant valt stromingstechnisch ook nog heel wat te verbeteren!

Misschien is het beste om een plaat perspex (2,44x1,22) bij de praxis te halen, die zet te met ty-wraps vast aan de voorbumper en aan de achterkant van het dak. De achterklep zet je vast in het verlengde van het dak.
Je rijdt dat best voor gek maar wel een stuk harder! :D

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113366Bericht Tweety »

Rolweerstand en weerstand van de lagers kan je best grote winst mee halen zonder dat iemand het ziet, en zelfs ietsje grotere voorbanden (welliswaar iets breeder) 155r80 ofzo geven een groter eindoverbrenging, dus minder toeren bij een zelfde snelheid, en tja de CW waarde speelt een rol, zeker bij hogere snelheden, maar in de stad is vooral een laag gewicht van belang, dus alles eruit, geen gereedschap, reservewiel ed.
het verschil tussen een 40A dynamo en een 30A dynamo is bovendien ook niet te verwaarlozen.. Toch zou ik eerst voor een vers luchtfilter gaan, niet duur, eenvoudig aan te brengen zonder estetische bezwaren, en kan een verbetering opleveren tot 10 a 20%
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113769Bericht dick holtrop »

Afbeelding

kan iemand mij vertellen waar deze vertanding voor diend, en wat het effect is op de onsteking als je deze vertanding versteld?

mijn renault 4f4 met 1298 r5 automaat motor pingelt als je in een iets te laag toerenbereikt rijdt.
dus in een te lage versnelling.

de vooronsteking staat op 10 graden vooronsteking (dit hoort zo) ook kan de motor wel wat pittiger staan
zelf heb ik het gevoel dat de onsteking, niet bij stationair maar bij normaal rijden te vroeg staat.

hoe kan ik de onsteking iets later krijgen alleen bij hogere toerentallen?

ik ben benieuwd?

vrgr dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113777Bericht Willem de Zwijger »

Dat is voor afstellen van de vacuumvervroeger, die vervroegt de ontsteking naarmate er meer vacuum in het spruitstuk heerst, bv afremmen op de motor. Ik geloof niet dat er een truc is om alleen bij hogere toerentallen te vervroegen, je kunt alleen de hele grafiek opschuiven zeg maar. Maar waarom zou je dat niet eens proberen? Zet het hele spul op 5 graden voorontsteking, kijken of je er iets van merkt.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113811Bericht jeffr4 »

Nu verkrijgbaar bij o.a. Windclassic :
Afbeelding
en kijk voor complete info ophttp://www.123ignition.nl/brand/Renault.html

Het blijft natuurlijk aanpassen en behelpen met wat oudere motoren, maar... optimaliseren, nieuwe filter, iets grotere hoofsproeier (98), wel afstellen de stationairsproeier.
Zijn we er dan??
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113812Bericht jeffr4 »

Even nog het verhaaltje erbij:
Als je de motor hoort lopen met 123 ignition, kan je dat ook horen, dat zit hem een groot deel in de balancering.
Niet alleen de vonkmomenten worden zodanig ge-timed, dat de eenparigheid van het vliegwiel maximaal is, maar ook de vonk-energie wordt exact gebalanceerd( zeg maar de contacthoek)
Dit leidt tot een mooi draaiend motortje, praktisch zonder slijtage en onderhoud (kap/rotor wel elke 30.000)
Verder weet je zeker dat de juiste curve gebruikt, mechanisch niet altijd te zeggen.
Motor stiller en vooral onder belasting.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113813Bericht Tweety »

jeffr4 schreef:
Het blijft natuurlijk aanpassen en behelpen met wat oudere motoren, maar... optimaliseren, nieuwe filter, iets grotere hoofsproeier (98), wel afstellen de stationairsproeier.
Zijn we er dan??
eh... nou ik vind zo'n onsteking best duur, en ja Op Gas loopt ook heel mooi !! kost ook wel wat, maar dan is een gewone onsteking wel goed genoeg, al is het alleen al vanwege de klopvastheid van gas.... en dat loopt ook zo mooi.... en het Tankt ook zo lekker... en ja daar kan ik wel wat nieuwe puntjes van betalen....
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113814Bericht jeffr4 »

Tja ,het is wat je wilt en ook wilt besteden.Wat kost een LPG installatie wel niet?, hoeveel rij je per jaar?
Wat is dan duur? Je verdient het zeker terug door een optmale verbranding enz. en een stillere motor.
By the way, geef mij dan maar mijn eigen project met mijn e-motor, ook wel een investering, maar super milieuvriendelijk en goedkoop in gebruik, en.... zeer snel acceleratie, rijdt fantastisch zonder pingelen en dan is zelfs een 1400 AT motor met zijn blowtrough caburatie een langzame,milieuvervuilende, benzineslurpende oude verbrandingsmotor.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: onsteking R4

Bericht: # 113825Bericht jeffr4 »

hans vooijs schreef:Het aanpassen van de ontsteking is bijna niet mogelijk, om een optimale (voor)ontsteking te krijgen voor de hedendaagse benzine. Het valt niet te doen met de originele ontsteking omdat die geregeld wordt door het vacuum (gasklepstand) in combinatie met de centrifugaalvervroeging (toerental). Dit is natuurlijk een ouderwetse methode tegenwoordig wordt dit elektronisch geregeld.
Er komt binnenkort een modern systeem op de markt kijk maar eens op de site van 123 ontstekingen een specialist op het gebied van ontstekingen voor klassiekers.
Voor Renault is er (nog) geen ontsteking leverbaar.
hans
Ah kijk dat bedoel ik, door Hans zelf in zijn topic, ingebracht op 24 januari 2009, goh al weer bijna een jaar geleden, dus voor de belangstellende, die hun authentieke originele R4 motortje en op de huidige benzine soepel willen rijden met de aanpassingen van luchtfilter en sproeiers de bedoelde 123 ontsteking is in iedergeval beschikbaar!
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113837Bericht Jakke »

Hans, zoals al gezegd een zeer interessant verhaal! Ik zat ook al een tijdje in die richting te denken, en contacteerde Shell om hun reactie te horen op de veranderde samenstelling van benzines. Hieronder hun reactie:

Geachte klant,

Het lijkt er op dat de motor te arm draait, dus niet voldoende fuel heeft voor de aanwezige lucht, ten gevolge van de ethanol in de brandstof.
In geval van een ethanol vrije brandstof is de optimale lucht/brandstof verhouding 14.5. Dit betekent dat voor elke 14.5 kg lucht er 1 kg brandstof verbruikt wordt. In geval van een 5% ethanol in de benzine daait de massa van de hoeveelheid brandstof naar 14.2 kg voor de zelfde 1 kg lucht. Dit is een verlaging van 2% brandstof op 1 kg lucht.
Om er voor te zorgen dat de motor stabiel draait moet de brandstof massa met 2% verhoogd worden om de zelfde hoeveelheid van 1 kg lucht te verbruiken.
Deze theoretische brandstof massa verhoging is vrij klein, wat wil zeggen dat de aanpassing van de caburateur zeer naukeurig uit gevoerd moet worden.
Hoop dat met dit antwoord de auto motor weer stabieler ingesteld kan worden.

Hier is dus sprake van 2% vergroten van de sproeier, maar als die sowieso al aan de krappe kant was, dan klinkt die 5% die je noemt realistisch.

Wat de ontsteking betreft: is de afwijking die je vaststelt over het hele traject min of meer constant of niet? Wil je ons daar iets meer over vertellen?
Tot slot: als je contact hebt met producenten voor een nieuwe onsteking, wil je dan alsjeblieft de 850cc motor niet vergeten (zoals het geval met de 123 ontsteking)?
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113838Bericht Jakke »

En ja, voor diegenen die er aan denken om de sproeier te vergroten, daar bestaat speciaal gereedschap voor. Meer info:
http://www.autogereedschap.com/a-881348 ... ille-11085" onclick="window.open(this.href);return false;
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113847Bericht RVIER »

@ Jakke,

ook vorig jaar gevonden op de site van Shell
Wijzig berichtMeld dit berichtAntwoord met een citaatveranderende benzinesamenstelling--> ethanol in de tank
door RVIER » ma jan 26, 2009 8:30 pm

Heren,

Hans noemde de veranderende benzinesamenstelling die leidt tot tragere verbranding. Ook heb je er meer van nodig omdat de verbrandingswaarde kennelijk minder is geworden.
Volgens de website van Shell weten we nu zeker hoe dat komt:

Sinds januari 2006 mengt Shell de biocomponent ETBE (ethyl tertiar butyl ether) bij in deel van haar Euro 95 benzine. De toegepaste ETBE is gebaseerd op ethanol. Deze ethanol is gemaakt uit plantaardige grondstoffen. Dankzij de accijnsverlaging in 2006 van de Nederlandse overheid kunnen de brandstoffen met biocomponent zonder meerprijs worden aangeboden aan de
.

Alcohol/ethanol heeft een tragere verbranding dan benzine en de energie inhoud is ook minder (ongeveer 0.8 van benzine)
Ik herriner me dat destijds (2006) gezegd werd dat het bijmengen van 5% ethanol mogelijk is zonder dat de instellingen van de auto hoeven te wijzigen. Dat had natuurlijk betrekking op auto's van toen met uiteraard motormanagementsystemen die de verbranding en het mengsel zelf bijregelen.
Voor onze carburateurauto's moet je dat dus zelf regelen. Inderdaad een iets grotere sproeier en de ontsteking naar voren totdat hij net niet pingelt bij fors optrekken.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113939Bericht hans vooijs »

Klassiekers vinden het in het algemeen fijn als de ontsteking 3 tot 8 graden vroeger wordt gezet, de juiste waarde is afhankelijk van de vorm van de verbrandingskamer en heeft alles te maken met de huidige benzinesamenstelling.
De zaak natuurlijk ook niet overdrijven, staat de ontsteking te vroeg gaat hij pingelen wat tot zuigerschade kan leiden!

mvrgr hans
hans
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 114405Bericht BVDP »

Ik volg dit topic al ff. Echt interessant , zelfs de zijsprongetjes als de aceton toevoeging.
Vraagje 1: De 123 ontsteking lijkt me wel wat en in combinatie met een grotere sproeier en nog wat regelingen zou het dus zowat het summum moeten zijn van wat er momenteel te bereiken is met het motor management van de r4 motor. Klein probleem echter. Op de website van 123 lees ik dat er verschillende curves in te stellen zijn, enkel vind ik mijn curve er niet bij. Ik heb een 850 TL uit 1986. Met de zenith 32 IF dus. Op mijn stroomverdeler lees ik R287 D en hieronder 252. Achter de 'D' kan nog wat staan maar dat is niet te zien. Op de bougiekabel zit een plastiek hoesje met '+4° erop. Op de website van 123 ( http://www.123ignition.nl/id/44.html ) zie ik wel dat curve 5 ook is voor R 287 maar dan met toevoeging C34. Iemand een idee waar dit voor staat en of het toch op mijn wagen kan?
Vraagje 2: Mijn hoofdsproeier is maat 117. Als ik het verhaal van Hans volg zou dat dus 122 of 123 moeten worden. Iemand een idee waar ik losse sproeiers kan krijgen want ik wil wel wat experimenteren maar wil altijd nog wel terug kunnen naar de oorspronkelijke toestand. Ik heb ook begrepen dat de sproeiers slechts in stappen van 5 te koop zijn. 120 ( +2 %) lijkt me wat klein om echt effect te hebben, 125 dan maar al is dat meer dan 6 % erbij. Of komt het allemaal niet zo nauw?
Vraagje 3: Moet ik met de 123 ignition nog mijn voorontsteking instellen of gebeurd dat vanzelf zoals bij een moderne electronische ontsteking waar die instelling niet meer opzit?

mvg Bart
Plaats reactie