Kleppendeksel spuiten

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Kleppendeksel spuiten

Bericht: # 171151Bericht Rutger-peer »

Dit gaat prima houden, ten minste: als de Motip lak en de Action-primer goed samen gaan.

Gewoonlijk straal ik de meeste delen en zet ik ze dan in 2 of 3 lagen zwarte Tenco Ferro, doorgaans met Avis zwarte of grijze primer, gespoten in mijn spuitcabine. Als het om een enkel onderdeel gaat dat weinig te verduren heeft (puur cosmetisch, bijvoorbeeld een interieurdeeltje), wil ik nog weleens met de spuitbus in de weer.

Zo ook mijn kleppendeksel. Die zit in een stuk of wat lagen Action-spuitbuslak, gaat al jaren goed. Hittebestendige lak is zelfs af te raden. Hier had ik mijn motorblok en carterpan ooit mee gespoten, maar hittebestendige lak heeft juist hitte nodig om uit te harden, dus dat deed het nooit omdat een blok inderdaad hooguit 90 graden wordt. Deze lak was er praktisch af te poetsen met een doek. Hittebestendige lak is dus zwaar af te raden.

Een kleppendeksel wil ook nog weleens vettig worden, waardoor lak op alkydharsbasis ("gewone lak") misschien zelfs ook af te raden is, want dat gaat niet zo best samen met (warme) olie. Spuitbuslak heeft hier naar mijn idee minder last van (al lekt mijn kleppendeksel niet: probeer eens koperen ringetjes onder de moeren en een nieuwe rubberpakking ;)).

Hoe dan ook: met de spuitbus breng je veel minder laagdikte aan in de lak, maar de lak heeft weinig te verduren op een kleppendeksel. Mijn ervaringen zijn prima met spuitbuslak van de Action op het kleppendeksel ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Kleppendeksel spuiten

Bericht: # 171276Bericht JelleP »

2 jaar en ca. 10.000 km verder zit de verf er inderdaad nog prima op. Enige beschadigingen zijn ontstaan door gemorste carburateurreiniger uit een spuitbus, dat beet helaas in, en een slijtplekje door de vacuumslang van de vervroeger die contact maakte met het deksel.
Ook valt aan te raden om het gedeelte rondom de olievuldop ongespoten te laten. De verf bladdert daar wat af door het open/dichtdraaien van de dop en dat wil je niet in je kleppen hebben.
Afbeelding
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie