Motorruim conserveren: tips gevraagd

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Motorruim conserveren: tips gevraagd

Bericht: # 175491Bericht MartinEnRuth »

Hallo,

Ik heb de motor en versnellingsbak uitgebouwd en alle losse onderdelen los gemaakt en aan de kant gelegd, en ben nu begonnen aan het schoon maken en vet vrijmaken van de motorruimte. Qua roest valt het reuze mee, hier en daar een plekje, maar voor wat betreft vet vrij maken en het terugbrengen van de originele lak valt het nog niet mee. Iemand daar een handig huishoudmiddeltje voor? Verder wil ik veel rubberen afdichting vernieuwen die opbschutbord horen. zijn die in de handel verkrijgbaar? Iemand daar nog tips voor? En als laatste: zijn er nog tips en handige weetjes voor het weer goed conserveren van de motoruimte voordat ik de motor weer in bouw?

Foto’s zijn gemaakt voor schoonmaak, behalve de laatste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Motorruim conserveren: tips gevraagd

Bericht: # 175515Bericht Bertje »

Dasty om te ontvetten:

Afbeelding

Als je vervolgens wil verven zou ik nog wel even na-ontvetten met thinner.

Wat verven betreft zou ik alleen de plekken waar echt geen lak meer zit (bijv onder accurplateau) nog even raken met ronde staalborstel op boormachine en dan aantippen met witte primer, bijv Epifanes Multimarine Primer: https://www.verfgroothandel.nl/epifanes ... rimer.html

Overigens: waar vet zit komt geen water en dus geen roest, dus het kan strategisch zijn om je motorruimte ook weer niet té schoon te maken :)

Rubbertjes vervangen: zijn ze dusdanig bros dat ze beginnen weg te brokkelen? Zo nee, zou ik ze laten zitten, ze zijn niet makkelijk te krijgen. Misschien dat Melun uit Frankrijk ze heeft, en bij de rubber afdichtdoppen van Hornbach vind je ook wel eens iets geschikts.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Motorruim conserveren: tips gevraagd

Bericht: # 175548Bericht MartinEnRuth »

Thanks again Bertje! Dat van die rubbers was ik al bang voor. Zou een aardig idee zijn die eens in een aanzienlijke hoeveelheid te laten maken. Kan zo duur niet zijn en de vraag ernaar groeit alleen nog maar, zou ik zeggen...

Kent iemand een producent die het zou kunnen maken?
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Plaats reactie