Pagina 1 van 1

Koets op chassis: koud of met pakking?

Geplaatst: wo feb 26, 2020 2:26 pm
door R1126 Beige Sahara
Werd de koets in de fabriek al dan niet met een 'pakking' of kit op het chassis geschroefd?

Wat is de beste methode na liften, restauratie en weer samenbouwen? Rubber, kit, vet?

Bij de VW Kever wordt een behoorlijk dikke rubberen pakking gebruikt. Bij de 2cv heb ik ook wel eens een soort van pakking gezien op de schroefranden.

Re: Koets op chassis: koud of met pakking?

Geplaatst: wo feb 26, 2020 2:48 pm
door harbourseal
Er werd een zeer flexibele kit gebruikt om het koetswerk op het chassis te plaatsen. Daarna werd het boeltje vast gebout.

Ik heb voor mijn Sinpar kitband gebruikt die ik bij de Brezan heb gekocht.
Voor mijn F6 heb ik weer kitband gekocht deze keer bij R-Quatre.nl.

Een vriend van mij heeft Womykit gebruikt voor zijn restauratie. Dat gaat ook prima. Opties genoeg zou ik zeggen.

Re: Koets op chassis: koud of met pakking?

Geplaatst: wo feb 26, 2020 3:13 pm
door Rik H.
Het zat oorspronkelijk met elastisch blijvende kit. Er zijn vast meerdere mogelijkheden maar je kunt de koets terugplaatsen met Sikaflex 221 kit of, zoals ik ga doen, met Mike Sanders vetband: https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/mik ... escription.

Re: Koets op chassis: koud of met pakking?

Geplaatst: wo feb 26, 2020 3:36 pm
door R1126 Beige Sahara
Dat laatste lijkt me een goede oplossing. Mits het vet ook in het linnen blijft en het niet na verloop van tijd op- of uitdroogt.

Re: Koets op chassis: koud of met pakking?

Geplaatst: do feb 27, 2020 10:56 pm
door Bertje
Ik heb afdichtingsband/kitband van 3M gebruikt. Blijvend flexibel, zoals het origineel.

https://webshop.altac.nl/lijmen-kitten- ... 1-rol.html

Afbeelding

Re: Koets op chassis: koud of met pakking?

Geplaatst: vr feb 28, 2020 3:29 pm
door JoReno
Heb ervaring met zowel R4 als met 2CV als met Volkswagen Kever. De Volkswagen heeft een stevige rubberen strook tussen koets en chassis, en die was nog in dermate goede staat dat hij goed te hergebruiken was. Bij de 2CV zit er een ´schuimrubberen´ band (best stevig) van ongeveer 15 mm breed en 5 mm tussen koets en chassis. Dat spul is ´op de rol´ te koop (bij de 2CV-specialisten). Ik dacht dat materiaal óók te gebruiken toen ik de koets van mijn 4F4 op het chassis wilde plaatsen...…..dat lukte echter niet, want die pakweg 5 mm bleek te dik te zijn. Er ontstonden kieren en het plaatwerk tussen de A- en de B-stijl ging bol staan tussen de chassisbouten. Toen heb ik er dus dat linnen met vet tussen gedaan. Even lastig werken met al dat vet aan je vingers, maar je kunt het mooi op maat maken en het blijft stevig op zijn plek liggen als je de koets weer op het chassis legt. Koud monteren zou ik nooit doen. Kitten is een optie......als je er van overtuigd bent dat je de koets nooit meer van het chassis tilt. Succes !