850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Bericht: # 174200Bericht KristofD »

Hallo medeliefhebbers

Mijn eerste keer op dit forum en ook de eerste keer dat ik een R4 onder handen ga nemen!. Dus is het wellicht netjes mij even voor te stellen.
Kristof is de naam en ik ben 37 jaar oud, zo kort en krachtig. Interessanter is wellicht het project! :D
een Renault R4 TL van 1982 zou een 850cc moeten zijn. De auto is volledig compleet en orrigineel. Hij is destijds na zijn dienst als BOB-voertuig (Bijzondere OpsporingsBrigade) overdekt aan de kant gezet.

Nu de vraag waar jullie als experts ter zake wellicht kunnen helpen:
Ik beschik over een chassis van een recentere GTL in perfecte staat ZONDER laswerk, .... het idee was eenvoudig, "afdraaien van het oude chassis, en stapje voor stapje op het nieuwe chassis zetten, dan hou ik het overzicht makkelijk", MAAAAAR is dat wel zo eenvoudig? Ik heb namelijk ooit eens horen vertellen dat de verschillende motoren ook verschillende bevestigingspunten hebben? Klopt dat? of zijn er nog andere dingen waar ik tegen aan ga lopen? In ieder geval ben ik blij met alle info, zelfs al zou die niet met deze vraag te maken hebben, want als je van VW liefhebber naar een R4 gaat dan heb je waarschijnlijk heel wat bij te leren ;)

In ieder geval alvast bedankt op voorhand voor alle moeite die jullie nemen om de R4 kennis te delen.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Bericht: # 174205Bericht harbourseal »

Het belangrijkste is dat je de GTL motor ophanging van het chassis vervangt voor de ophanging van de TL. Die ophanging zit met 4 lange bouten tegen de binnenkant van het chassis geschroefd. Daarna is het een kwestie van Systematisch alles wat je vind overzetten.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
84-ML-48
Berichten: 235
Lid geworden op: wo jun 06, 2018 10:32 am

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Bericht: # 174206Bericht 84-ML-48 »

Idd, die ophanging is de motorsteun die op het chassis vast zit.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Bericht: # 174208Bericht marcGTL.BE »

KristofD schreef: vr nov 08, 2019 10:48 am
Ik beschik over een chassis van een recentere GTL in perfecte staat ZONDER laswerk, .... het idee was eenvoudig,
Wat ga je inschrijven het chassis met bijhorend nr of de auto? Als het de auto wordt hoe ga je het nummer overzetten?

Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Bericht: # 174211Bericht Bertje »

Chassis is inderdaad hetzelfde voor beide typen motoren. Zitten er nog papieren bij het GTL chassis? Zo ja, waarom dan geen GTL motor monteren?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Bericht: # 174252Bericht KristofD »

Heren,
Excuses voor de late reactie! En bedankt voor de info.

@Bertje : Van beide chassis zijn de papieren aanwezig, heel eventjes ook gedacht aan de 1100 motor (als R4-leek weet ik niet of dat een noemenswaardig voordeel geeft), stomme vraag misschien, maar past daar de "zijwaardse uitlaat" op? Ik ben nogal fan van het zo fabrieks-origineel mogelijk te houden.

@MarcGTL.be : Ik ging er van uit dat chassis nr's overzetten, niet mogelijk was, dus ik dacht gewoon het GTL chassis in te schrijven.

@harbourseal : Bedankt voor het weetje, dat mag dus niet moeilijk worden :D

Groeten Kristof
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Bericht: # 174254Bericht harbourseal »

Ik heb begrepen dat de Belgische keurmeesters erg voor de regeltjes gaan.

Dus ik denk niet dat je met een GTL met een Ventoux motor aan kunt komen.
Ombouw naar een 1108cc Cléon is dan wel de beste keuze.

Dan moet je waarschijnlijk ook je motorkap vervangen, een andere radiateur
En een andere versnellingsbak monteren.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Bericht: # 174255Bericht Bertje »

KristofD schreef: do nov 14, 2019 5:34 pm
@Bertje : Van beide chassis zijn de papieren aanwezig, heel eventjes ook gedacht aan de 1100 motor (als R4-leek weet ik niet of dat een noemenswaardig voordeel geeft), stomme vraag misschien, maar past daar de "zijwaardse uitlaat" op? Ik ben nogal fan van het zo fabrieks-origineel mogelijk te houden.
Ja, dat past. De "zijwaardse uitlaat" is bij de bestelwagens ook toegepast bij de "grotere" motor (1100cc). Dus je zou zo'n bestelwagenuitlaat kunnen monteren om bij een 1100cc motor de "look" van een 845 te krijgen (althans, zolang de motorkap dicht is ;)

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: 850cc motor op chassis van een 1100cc mogelijk?

Bericht: # 174258Bericht JoReno »

De Spaanse versie met 1100-motor heet daar 4 TL, en die hebben standaard i.d.d.een zijwaartse uitlaat.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie