Ramen vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
marcelbergen
Berichten: 32
Lid geworden op: di jul 19, 2016 6:20 pm

Ramen vervangen

Bericht: # 173110Bericht marcelbergen »

Op welke wijze kan ik de ramen wegnemen uit de voor- en achterportieren en hoe kan ik deze weer terug plaatsen?
Het betreft een Renault 4 L uit 1983.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173112Bericht marcGTL.BE »

Langs de binnenzijde onder de rubber zitten enkele metalen clipjes. Deze verwijderen ( en bijhouden) en de ramen zijn los.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
marcelbergen
Berichten: 32
Lid geworden op: di jul 19, 2016 6:20 pm

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173118Bericht marcelbergen »

Hartelijk dank voor het antwoord. Heb inmiddels het rubber geïnspecteerd. Ik tref daar geen metalen clipjes aan. De achterportieren hebben geen schuifmechanisme, maar een gesloten raam (het betreft een 4L). Heb ik iets over het hoofd gezien?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173119Bericht Hanz »

De metalen clips worden niet altijd teruggezet. Je kunt de ramen gewoon van binnen naar buiten los duwen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173120Bericht R4F6GTX Automaat »

dit werkt dus niet zo met de achterramen in dit geval want dat zijn dus vaste ramen en dan zitten ze in een pees, net als de achterruit en de voorraam, dus die zijn er niet zo uit te halen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173121Bericht Hanz »

Of ze nou in een frame of een rubber pees zitten je verwijdert ze door ze van binnen naar buiten te duwen net zoals voorruit en achterruit. Schuifportierramen gaan hoogstens iets makkelijker.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173126Bericht R4F6GTX Automaat »

als ze alleen in een rubber (of met pees) zitten dan duw je het hele raam (glas) eruit, niet een frame waar het raam in zit...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
marcelbergen
Berichten: 32
Lid geworden op: di jul 19, 2016 6:20 pm

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173164Bericht marcelbergen »

Vandaag bezig geweest met de ramen. Bij de voorportieren ging het verwijderen vrij makkelijk. Echter, de achterportieren vertonen problemen: er zitten schuiframen in met een verticale raamstijl. De weerstand is behoorlijk. Is dit nu een kwestie van stevig doordrukken of is nog een andere methode. Ben er even mee gestopt om eventuele schade te voorkomen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173166Bericht R4F6GTX Automaat »

eerder schreef je dat je gesloten ramen hebt en nu zeg je weer wat anders, wat is het nu?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
marcelbergen
Berichten: 32
Lid geworden op: di jul 19, 2016 6:20 pm

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173168Bericht marcelbergen »

R4F6GTX Automaat schreef: zo jun 16, 2019 8:25 pm eerder schreef je dat je gesloten ramen hebt en nu zeg je weer wat anders, wat is het nu?
Beiden. De deur die ik heb staan komt uit de originele R4. De deuren die nu in de auto staan komen uit een TL. Ik ga dus de originele deuren in de 4L plaatsen. De deuren van de 4L zijn onder de raamlijsten dermate verroest dat de oorspronkelijke gesloten ramen in een TL deur geplaatst zullen worden. Overigens gaat het gesloten raam uit de 4L er ook niet makkelijk uit. Ik voel wel speling, maar het raam komt niet los. Durf niet te forceren, of wel doen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173169Bericht Hanz »

Bij een gesloten raam moet je in een van de hoeken beginnen het raamrubber los te peuteren en naar buiten te duwen. In het begin is dat wat lastig; gewoon rustig doorduwen. Het breekt niet zo snel hoor. Een schuifraam is makkelijker, als de metalen clips ontbreken duw je het ding zo in zijn geheel naar buiten. Just checking: je hebt toch geen metalen raamframe? Dat zit namelijk met een paar parkertjes vast.
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Ramen vervangen

Bericht: # 173175Bericht lordje »

Een beetje zeepsop tussen de rubber helpt ook aardig. Als je de klemmetjes niet kunt vinden zitten er waarschijnlijk kleine parkertjes in, goed zoeken dus. Suc6
Plaats reactie