iemand ervaring met antidreun materiaal?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164397Bericht dick holtrop »

op mijn chassis zat een soort van antidreun materiaal, onder de rubbermatten waar de voeten staan.

iemannd al een goed alternatief gevonden?

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164403Bericht Bertje »

Zelf heb ik bij mijn GTL en F6 het schutbord geïsoleerd met een soort plakschuim, de wagens zijn daardoor een stukje stiller geworden, en je brengt zo geen spul aan op plekken waar er waren onder kan kruipen (zoals in de voetenbakken).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164413Bericht RVIER »

heren

bitumen dakbedekking met de brander aanbrengen kan en werkt. Je moet de vloer dan wel primen met een hechtlak. Ik heb ook wel eens bitumen dakbedekking in de achterklep gedaan en dat werkte best goed.
Probleem blijft wel dat als je het niet goed doet er water tussen dakbedekking en vloer komt en hij verder rotten

Je zou natuurlijk ook bv strijkkit aan de buitenzijde van de bodem aanbrengen
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164415Bericht JdeW »

Heren,

Ik speel met dezelfde gedachte om antidreun bitumen te gaan gebruiken wanneer mijn project zijn voltooiing nadert. Dit i.h.k.v. nog meer "modern" rijcomfort 8)
Wat standaard onder de rubbermatten zit is eigenlijk sponsmateriaal wat vocht vasthoudt zoals we uit ervaring weten.
Moet er niet aan denken dat onder het nieuw aangebrachte antidreun bitumen weer vocht gaat opstapelen, de factor condensatie speelt uiteraard ook een rol.
Zelf denk ik om de voetenbakken, bodemplaat bestuurderszijde, bijrijderszijde en passagiersruimte vrij te laten en dus geen vaste laag, van welk materiaal dan ook, aan te brengen

Groet, Joop
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164420Bericht Bertje »

Oftewel, jij gaat ook puur voor schutbordisolatie (en geen bodemisolatie), Joop?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164423Bericht JdeW »

Hey Bert,
Idd wil ik de bodem vrij houden en alleen antidreun gebruiken op schutbord en alle overige klankkasten zoals deuren, achterklep en dak.
Maar onderschat het aantal decibel niet wat via het motorcompartiment binnenkomt, dus binnenschermen en motorkap worden eveneens meegenomen.
Dat is mijn huidig idee omtrent antidreun maar de bodem krijgt wel een losse bekleding laag of twee :D
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164426Bericht RVIER »

heren,

ik heb ook eens deuren volgespoten met purschuim. Je moet ze wel aan de buitenzijde met een plaat ondersteunen als je de pur erin doet anders worden de deuren bol :-). Hielp ook.

Ben ook bezig geweest met lavakorrels, die je met lijm mengt en dan ik de deur stopt. Je krijgt dan een poreuse massa in de deur die de deur stijver maakt, waardoor hij minder dreunt.

Twee rubbermatten op de achtervloer nemen ook veel geluid weg.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164428Bericht R4F6GTX Automaat »

Pur is dus geen goed idee, pur trekt vocht aan dus lijkt me niet goed voor de roestvorming; als je wil isoleren tegen geluid moet je gewicht hebben. als je wil isoleren voor de warmte moet en licht zijn, glaswol of piepschuim of dergelijk spul. Ik haalde vroeger ondermatten (onder de vloerbedekking)van Volvo's op een sloop, lekker zwaar en flexibel, beetje olieachtig, en daarop de rubbermat van de R4 zelf, en soms daar nog een vloerbedekking of zoiets op. werkt geweldig. kan ik voor mn huidige 4 wel weer eens gaan doen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164450Bericht Bertje »

JdeW schreef: Maar onderschat het aantal decibel niet wat via het motorcompartiment binnenkomt, dus binnenschermen en motorkap worden eveneens meegenomen.
Waarom zou je motorkap en binnenschermen willen isoleren? Dat zorgt toch alleen voor minder herrie buiten (ipv binnen) de auto? Aan de binnenzijde van de motorkap kan trouwens condens ontstaan, dit kan met isolatie misschien niet meer weg. Ook bij binnenschermen zou ik niet weten hoe je voorkomt dat er met het aanbrengen van isolatie vochtproblemen ontstaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164461Bericht Tweety »

Bertje schreef: Waarom zou je motorkap en binnenschermen willen isoleren?
vanwege de reflectie van het geluid binnen in de klankkast zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164462Bericht JdeW »

Al met al wordt het een mooie uitdaging om de R4 behoorlijk te isoleren op het gebied van stoorgeluiden. Diverse andere (old- c.q. youngtimer) fora hebben soortgelijke topics lopen. 100% isoleren is onhaalbaar en 100% antidreun materiaal aanbrengen is onnodig, men schrijft over max. 60% van een oppervlak.
Motorruimte en laadruimte zou ik zeker doen, evenals het dak en binnenzijde van deuren en achterklep.
De meeste antidreun materialen zijn op bitumenbasis en ja ik onderschrijf ieders gevoel bij onze grootste angst, condensvorming, opstapelend vocht en op termijn de gevreesde roest.
Het grappige is wel dat daar waar bij onze R4's bitumen gebruikt is (carrosserie op chassis) ik geen roest aangetroffen heb op de plaatstalen delen :D
Over de keuze van de verschillende soorten te gebruiken materialen? Daar heb ik nog tijd genoeg voor om me in te verdiepen.
Ik vind de keuze van Paul, van die olieachtige ondermatten op de bodemplaat, wel interessant doet me denken aan de Engelse "oily rag" methode :)
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
Le Quatrelle
Berichten: 20
Lid geworden op: ma mei 11, 2015 7:18 am
Locatie: Bocholt / Duitsland

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164464Bericht Le Quatrelle »

Hallo,

In 2015 heb ik mijn F4tje geisoleerd en opgeknapt.

Het verhaal sttat op http://www.r4-forum.de" onclick="window.open(this.href);return false;. Klick op " Forum " , in het Forum dan op " Suchen ".

Als je op " Suchen " bent toets " Minicamper " in . Dan kun je mijn witte Fourgonette bekijken.

Ik heb 2 verschillende sorten Anti Dröhn gebruikt.

groet Thilo
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164466Bericht Bertje »

JdeW schreef:Het grappige is wel dat daar waar bij onze R4's bitumen gebruikt is (carrosserie op chassis) ik geen roest aangetroffen heb op de plaatstalen delen :D
Daar blijft dan ook geen vocht/condens staan. Persoonlijk raad ik alleen het isoleren van de vloer en holle ruimtes (deuren, achterklep) af. Zelf ben ik tevreden over puur en alleen het schutbord isoleren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
FF Erik
Berichten: 957
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 8:04 pm
Locatie: Rotterdam

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164475Bericht FF Erik »

Ik heb om het motorgeluid te dempen in de voetenbak van mijn F6 Celadon een dikke zwarte kokosmat op maat gelegd.
Met de originele rubberen mat eronder.
Werkt goed en geeft een ouderwets gevoel aan je voeten.

Kost een paar tientjes bij de tapijthandel.
Gewoon de rubberen mat meenemen, aftekenen en (laten) snijden.

Bitumen gaat misschien stinken bij warm weer.
En alles wat je vastplakt hindert je wanneer je de voetenbak of andere metalen delen wilt controleren op roest.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Bericht: # 164533Bericht RVIER »

heren,
wat je ook doet, er komt altijd water in de auto :-(
Het gaat er dus niet om dat je voorkomt dat het erin komt maar zorgt dat het weer weer uit kan.
Een gat boren in de bodem helpt!
Rubber matten oid hebben de neiging water vast te houden al is het maar door de capilaire werking tussen mat en plaat. (dat geldt ook voor de kokosmat met rubber onderzijde). Gevolg is dat de verf daar niet tegen kan (de vloer zit immers niet in de onderwaterverf) en begint te roesten.
Het beste is eigenlijk materiaal dat dol is op water.bv een kokosmat zonder rubberonderzijde! Immers dat materiaal laat het water door, maar staat ook toe dat het verdampt. Vroeger had ik biezen matten in de auto liggen, werkte perfect. Zelfs een laagje zand werkt! Voordeel van kokos is dat het een tropische uitstraling heeft :-)

Over geluiddemping: Paul heeft gelijk dat gewicht helpt, maar voor de grote vlakken van onze auto (deuren, motorkap, binnenscherme geldt ook dat die als een trommelvel werken. Als je daar de eigenfrequentie van weet te verleggen bv door er in het midden een stuk dakbedekking op te plakken, scheelt het ook weer een stuk.

Overigens lost het probleem zich eigenlijk altijd vanzelf op:
Hoe langer je erin rijdt, hoe slechter je oren worden en hoe minder je er last van hebt :-) (beer)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie