fuseekogel bouten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

fuseekogel bouten

Bericht: # 176216Bericht dirkoosterhoff »

Hoi,
Mijn 4 is 50 jaar oud en heeft nog 3 van de 4 fuseekogels origineel. Tenminste daar ga ik vanuit want de 3 hebben nog de klinknagel verbinding en die ene heeft boutjes. Afgelopen december is de auto voor de APK goedgekeurd met deze kogelbouten dus ik ga er vanuit dat ze nog goed zijn. Mijn vraag is nu wel hoe betrouwbaar deze bouten van 50 jaar oud zijn? Of kan het zijn dat ze in het verleden wel eens zijn vervangen maar dan nog met klinknagels?
Ze zien er goed uit en niet roestig ofzo maar ja metaalmoeheid kun je niet zien :-?
groet,Dirk
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: fuseekogel bouten

Bericht: # 176217Bericht Rik H. »

Ik heb in het clubmagazijn eens nieuwe draagarmen gezien met de kogels erop geklinknageld. Dus misschien zijn de kogels bij jouw viertje wel eens vervangen inclusief de draagarm. Verder durf ik niets te zeggen over mogelijke metaalmoeheid. Behalve dat metaalmoeheid optreedt bij metaal dat in beweging is (buigt, strekt, krimpt). Als het materiaal dik genoeg is, treedt er minder beweging op, dus minder metaalmoeheid.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: fuseekogel bouten

Bericht: # 176218Bericht Bertje »

Als je bang bent voor metaalmoeheid in deze boutjes, hoe zit het dan met alle andere bouten in jouw wagen, bijv die waarmee de wielophaning vast zit? Om nog maar te zwijgen van de torsiestaven...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: fuseekogel bouten

Bericht: # 176219Bericht dirkoosterhoff »

Dat is waar maar de wielophanging bouten zijn behoorlijk dik en torsiestaven kunnen wel wat hebben. Die kogelbouten zijn een stuk fragieler en daar hangt het hele wiel aan. Ik denk niet dat mijn wielophanging al eens is vervangen inclusief kogels wan het ziet er erg origineel uit. Nou ja misschien maak ik mij druk om niks maar verlies liever geen wiel op een tachtig weggetje🤪
Erwindenbreejen
Berichten: 43
Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am

Re: fuseekogel bouten

Bericht: # 176220Bericht Erwindenbreejen »

Als je twijfelt over de staat van de fuseekogels dan zou ik ze vervangen. De kosten zijn niet zo hoog, het is wel even wat sleutelwerk, maar je zit dan wel met een gerust hart in je 4 te genieten.

Groeten Erwin
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: fuseekogel bouten

Bericht: # 176222Bericht jandoe1000 »

Ik heb nog nooit een fusee kogel met metaalmoeheid gezien. Wel met speling of een kapotte hoes. Als daarvan sprake is vervang ik. Zoniet dan niet. Metaalmoeheid is een gevolg van (langdurige) overbelasting, niet van ouderdom op zich. Een fusee kogel draait (beperkt) maar beweegt verder niet of nauwelijks. Het risico op metaalmoeheid lijkt me ook om die reden uiterst gering.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: fuseekogel bouten

Bericht: # 176229Bericht dirkoosterhoff »

Dan laat ik het vooralsnog lekker zitten :D .Misschien een keer een winterproject samen met de hoes van de aandrijfas, de boel schoonmaken en beschermen en gelijk nieuwe schokdempers.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: fuseekogel bouten

Bericht: # 176232Bericht jandoe1000 »

If it is not broken do not fix it!
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: fuseekogel bouten

Bericht: # 176233Bericht dirkoosterhoff »

Oke :D
Plaats reactie