voorwielophanging

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

voorwielophanging

Bericht: # 174624Bericht R4F6GTX Automaat »

ik weet de naam effe niet, maar die busjes waar de draagarm op scharniert, 2 per bout, waar de draagarm mee vast zit; ik hoorde van iemand dat ze deze vervangen met soort teflon bussen in plaats van de originele dingen. wie kan me daarover meer vertellen daar ik niet zeker ben van deze dingen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: voorwielophanging

Bericht: # 174625Bericht Bertje »

Bovenste draagarm bedoel je? Dat zijn de silent blocks: https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... agarm.html

Waarom zou je daar iets anders willen plaatsen dan het origineel? Het zijn maar scharnierpunten, je wagen gaat er niet strakker door sturen of veren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: voorwielophanging

Bericht: # 174628Bericht R4F6GTX Automaat »

ja, die bedoel ik. Teflon zou beter zijn maar ik twijfel of het beter is...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: voorwielophanging

Bericht: # 174630Bericht lordje »

Hallo heren, deze rubbers hebben wel degelijk invloed op de vering en weggedrag. Daarom ook pas de lange bout aandraaien als de wagen met de wielen op de grond staat. De bussen zitten dan vast en de rubber vervormt dan nog bij in en uitveren. Groeten Lordje
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: voorwielophanging

Bericht: # 174634Bericht Bertje »

Hoi Leo, het vastzetten van de bout zoals jij omschrijft is bedoeld om het rubber veerweg te laten hebben beide kanten op. Als je de bouten aandraait met de auto opgekrikt zouden de rubbers kunnen scheuren bij de eerste keer (diep) inveren.
De rubbers zijn niet stug genoeg om daadwerkelijk bij te dragen aan vering/demping van de auto: dat nemen de torsiestaven en schokdempers voor hun rekening.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: voorwielophanging

Bericht: # 174818Bericht Tweety »

Bertje schreef: ma jan 27, 2020 4:35 pm De rubbers zijn niet stug genoeg om daadwerkelijk bij te dragen aan vering/demping van de auto: dat nemen de torsiestaven en schokdempers voor hun rekening.
Nee dat niet maar slijtage heeft wel invloed op de uitlijning.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: voorwielophanging

Bericht: # 174827Bericht Bertje »

Kan zijn, maar de vraag ging over het verschil tussen teflon (waarschijnlijk wordt urethaan bedoeld) en origineel. Niet over het verschil tussen nieuw en versleten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: voorwielophanging

Bericht: # 174833Bericht Tweety »

Wat slijt het snelst of langzaamst dan ? Zal allebei wel vrij lang mee gaan waarschijnlijk.
Plaats reactie