Schijfremmen ipv trommels

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174290Bericht jandoe1000 »

Vraagje: Stel ik zou de trommelremmen aan de voorkant van mijn 1976 R4 TL willen vervangen door schijfremmen. Volstaat het om de fusees te vervangen voor die met remschijven of moet er meer gebeuren? Uiteraard moet de handrem dan verhuizen naar de achterste trommels, dus daar moeten de ankerplaat en de trommels vervangen worden door iets moderns. Voor wie zich afvraagt waarom: De RDW vindt vanwege het met 100 kg toegenomen gewicht de remkracht van mijn R4 'Zero Emission' onvoldoende en de vraag is of dat met het huidige remsysteem met trommels rondom in orde kan komen. Dat heeft wel mijn voorkeur en ik hoop het van harte, maar ik bereid me voor op de 'worst case'.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174291Bericht Bertje »

Inderdaad fusees wisselen en ook ankerplaten achteraan vervangen. Vraag is wel even welk interieur je in de auto hebt staan, aangezien er dan ook een handremhendel tussen de voorstoelen moet passen.
Met het oog op originaliteit is het misschien een idee over te stappen op de voorste trommels van een bestelwagen, die zijn wat groter: 228 ipv 200 mm https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... elrem.html. Deze maat trommels zaten op de TL van mijn vriendin en dat remde uitstekend (als je wilde kon je tot slippende bandjes komen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174292Bericht jandoe1000 »

Hartelijk dank, Bertje. Dat is misschien wel een mooie tussenweg en eenvoudiger te realiseren. Dat betekent dus nieuwe trommels voor, bijbehorende nieuwe ankerplaten, passende remschoenen. Kunnen de wielnaven blijven zitten? Zijn de remcilinders ook anders? En passen de dichte wielen gewoon over deze grotere trommels?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174294Bericht Bertje »

Wielnaven hoef je denk ik niet te verwisselen, maar moeten wel los om de andere ankerplaten te monteren. Oud type gesloten velgen (met concave rand) past gewoon op de grotere trommels (maar is niet compatibel met remschijven omdat dan de remklauw aanloopt op de velg). Remcilinders zijn waarschijnlijk anders.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174295Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Die grotere voorremmen zaten niet alleen op de bestelwagens, maar ook op de eerste modeljaren van de 4 GTL.
Van 1978 tot 1982.
Waarschijnlijk kun je de handremkabels van de 200 mm fusees ook zo gebruiken op de 228 mm variant, maar dat weet ik niet zeker.
Wielremcilinders zijn inderdaad groter dan je huidige
Kan zo maar zijn dat ik nog een set L+R van die grote fusees compleet heb liggen.
Bij interesse meld het maar even.

Groet
Harry
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174301Bericht jandoe1000 »

Dank, Harry. Heb belangstelling. Stuur je een pb.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174308Bericht deutz »

Rembekrachtiger erop bouwen?
Van een R5, is simpel te maken!.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174309Bericht jandoe1000 »

Daar is helaas geen ruimte meer voor.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174311Bericht R4F6GTX Automaat »

toch zijn er een paar R4's die dat hebben...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174313Bericht deutz »

Inderdaad, ik heb er ook een, werkt super!!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174314Bericht jandoe1000 »

toch zijn er een paar R4's die dat hebben...
Maar die rijden niet op elektriciteit met niet alleen een elektromotor maar ook een battery pack en een controle unit onder de motorkap...
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174318Bericht Rik H. »

Kun je misschien nog ergens wat kilo's besparen? Reservewiel? Matten? Scheelt vast niet veel...maar met grotere remmen en iets minder kilo's zal het misschien net voldoende zijn. Weet je de remkracht die nu gemeten is en wat die moet zijn voor een goedkeuring?
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174319Bericht jandoe1000 »

De auto gaat donderdag naar de garage om te meten wat de remvertraging nu is en daarna gaan we kijken of die verbeterd kan worden. Dankzij Harry heb ik fusees met grotere trommels (228 mm) op de kop getikt, dus dat is een optie, maar eerst kijken of met 'alles nieuw' in de huidige constellatie het remmen verbetert.
Het blijft een opmerkelijke exercitie met de RDW, want zo heel veel gewicht is er niet bijgekomen, terwijl een R4 met het oorspronkelijke gewicht toch ook nog een aanhanger tot 750 kg mag trekken. Enfin, het zal wel goed komen.
Voor gewichtsbesparing zijn er niet veel mogelijkheden meer. Het reservewiel is er al uit en de 12 v accu (ten behoeve van de verlichting) is al kleiner dan normaal. En zonder matten is zo kaal.
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174325Bericht Rik H. »

Ik kan me herinneren dat er in een aflevering van Wheelerdealers een verbeterde remvoering aan bod kwam die meer remkracht kon leveren. De schoen bleef origineel maar er was een klein bedrijfje dat alleen de voeringen kon vervangen voor een verbeterde versie. Ik kan me alleen niet meer herinneren welke aflevering dat was of hoe dat spul heet...misschien is het nog ergens terug te vinden. Die Saab 95/96 misschien?
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Schijfremmen ipv trommels

Bericht: # 174817Bericht Tweety »

Trommelremmen hebben altijd als nadeel dat nieuwe schoenen pas na enige slijtage hun volledige remkracht krijgen. Vandaar is het vervangen van remschoenen beter enige tijd voor de APK vaak verstandiger. Dat is nu natuurlijk niet mogelijk.
Plaats reactie