Achterschokdempers: boven en onderkant

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174099Bericht Bertje »

Hoi sleutelaars, mij viel onlangs bij twee setjes achterschokdempers op dat deze aan één zijde als "dessous" gemarkeerd staan, en dat je ze inderdaad ook 180 graden gedraaid kan monteren. Heeft iemand een idee of ze inderdaad een boven- en onderkant hebben? Is het binnenwerk niet axiaal symmetrisch?

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174229Bericht Bertje »

Niemand ideeën hierover?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174230Bericht jandoe1000 »

Wat ik weet dat als er 'dessous' op een schokbreker staat, je die kant ook inderdaad naar onderen moet richten. Hoe het er van binnen uitziet heb ik me nooit afgevraagd maar het zal een reden hebben.
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174231Bericht walterg »

Ik heb er net ook nieuwe besteld en daar staat telkens bij :
Bij voordempers : Schokdemper bevestigingstype: Pen bovenaan, Oog onderaan
Bij achterdempers : Schokdemper bevestigingstype: Oog bovenaan, Pen onderaan
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174232Bericht jandoe1000 »

OK, dat is een andere manier van 180 gr. draaien dan ik had begrepen. Inderdaad moet bij montage van de achterdemper het oog naar voren en de pen naar achteren, maar ook als je dat goed hebt gedaan moeten de letters 'dessous' nog steeds naar onderen gericht worden, dus gericht naar de straat.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174233Bericht Bertje »

Ik bedoelde de 180 graden draaiing die jij had begrepen, Tim. Dat bij de achterdempers het draadeind naar achteren wijst en het oog naar voren is triviaal (anders kun je hem niet monteren), maar in die orientatie zijn er 2 mogelijkheden. Het verschil daartussen is dat je de schokdemper 180 graden om z'n as draait.
Ik heb me pas onlangs gerealiseerd dat die 2 mogelijkheden er zijn. Goed te weten dat ik niet de enige ben die wel eens "dessous" op de dempers heeft zien staan. Ik heb ook dempers in gebruik die ik ter bescherming heb overgeverfd, daarbij heb ik de onderzijde destijds niet gemarkeerd. Mogelijk zitten die dus verkeerdom.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174234Bericht Okido »

Het maakt volgens mij voor de werking helemaal niets uit. Wat wel scheelt is dat bij juiste montage het artikelnummer goed af te lezen is als de auto op brug staat.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Henno
Berichten: 131
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 1:29 pm
Locatie: Woensdrecht

Re: Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174236Bericht Henno »

Voor zover ik weet, moet je deze altijd monteren met “zuigerstang” naar beneden zodat er altijd olie op de afdichting aanwezig is, wat uitdroging van de afdichting vertraagd.
4L 1965 , F4 1976, F6 1984
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174237Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik ken deze markering ook.
Een oude Renault monteur heeft mij ooit ook uitgelegd dat de markering DESSOUS ook inderdaad naar de straatkant moet wijzen.
Dat had volgens hem te maken met interne constructie van kanaaltjes en klepjes in de schokdemper, waardoor de werking bij omgekeerde montage niet optimaal zou werken.
Ik heb zelf ook ooit rode Koni's gemonteerd, die ook een dergelijke montage handleiding hadden.
Daar zat ook nog een soort van borgring bij die maar op 1 positie paste.

Oog aan de draagarm spreekt voor zich. En bij de gietijzeren draagarm moet het oog vanaf de wielzijde zichtbaar zijn.
Ik heb al een paar keer gezien dat men het oog van de schokdemper aan de achterkant van het juk van de draagarm monteert. Bij de oude plaatstalen achterbrug valt het oog van de schokdemper in een soort van vorkdeel, dat kan maar op 1 manier.

Groet
Harry
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Achterschokdempers: boven en onderkant

Bericht: # 174248Bericht Bertje »

Bertje schreef: do okt 24, 2019 3:23 pm Heeft iemand een idee of ze inderdaad een boven- en onderkant hebben? Is het binnenwerk niet axiaal symmetrisch?
Voormalig Steunpunt NO schreef: di nov 12, 2019 10:02 pm Een oude Renault monteur heeft mij ooit ook uitgelegd dat de markering DESSOUS ook inderdaad naar de straatkant moet wijzen.
Dat had volgens hem te maken met interne constructie van kanaaltjes en klepjes in de schokdemper, waardoor de werking bij omgekeerde montage niet optimaal zou werken.
Bedankt Harry, dat versterkt mijn vermoeden. Iets om op te letten als het even kan dus.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie