Herrie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Herrie

Bericht: # 170964Bericht MartinEnRuth »

Hallo,

Vandaag de eerste, lange trip met mijn vier gemaakt en wel naar het magazijn in Beneden-Leeuwen. Dankzij Goos (en een nieuw setje contactpuntjes) weer een heerlijk lopend motortje, een recht stuur, een boel geleerd en veel plezier gehad. Enorm bedankt daarvoor!!

Wat mij op zowel de heenreis als de terugreis in negatieve zin is opgevallen, is de enorme herrie in de auto. De gtl die ik jaren geleden had, maakte zo’n herrie niet, meen ik mij te herinneren. Natuurlijk is het motortje goed hoorbaar, maar bij het intrappen van de koppeling bleef er ongelooflijk veel geluid over. De lagers van de wielen zijn volgens mij in orde (ga ik nog wel even heel goed checken) dus ik vermoed een andere oorzaak. Wat ik mij kan voorstellen (op basis van gezond verstand, niet op basis van kennis of kunde) is dat er veel rubbers in de ophanging zitten die hun soepelheid met de jaren hebben verloren en dat daardoor ieder trillinkje maximaal de koets binnenkomt. Maar misschien is het wel iets anders. Aan de banden ligt het niet (zijn alle vier net nieuw en van een goed merk).

Iemand tips of ideeën hoe ik dit stapsgewijs kan onderzoeken?

Groeten Martin
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Herrie

Bericht: # 170985Bericht Bertje »

Lastig iets zinnigs over te zeggen zonder omschrijving van het geluid en zonder het gehoord te hebben. Mogelijke oorzaken:
- Klepspeling te groot (scheelt echt een hoop!!) [ratelend geluid]
- Resonantie in luchtfilter, uitlaat, etc. Of gebroken uitlaatrubbers waardoor de uitlaat ergens tegenaan tikt (binnenscherm, chassis) [geluid kan afhankelijk zijn van toerental]
- Versleten of verkeerd afgestelde wiellagers [ruisend geluid]
- Banden [ruisend geluid, banden met beter profiel/meer grip kunnen meer herrie veroorzaken]

Geluidsisolatie zoals gebruikelijk in modernere auto's is bij de R4 trouwens volledig afwezig. Ik heb goede ervaringen met geluidsisolatie aanbrengen op het schutbord (motorgeluid pas dominant boven de 80 km/h).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie