Driehoek achterwielophanging er los af

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gemoll
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 09, 2018 10:09 pm

Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168795Bericht Gemoll »

Beste forumleden,

Ik zal me even kort voorstellen; ik ben Gijs van Asselt uit Lelystad en heb sinds vorige week een Renault 4 GTL uit 1986. Auto heeft wat werk, vooral laswerk. Ik dacht dat ik wel kon lassen maar met het dunne materiaal van deze R4 leer ik heel wat bij! Maar goed: aan de Renault moeten de driehoeken waar de achterste draagarmen aan de buitenkant insteken vervangen worden. Ik heb twee nieuwe besteld en binnen. Nu vroeg ik me af of de hele as met torsiestangen eraf moet, of kun je als je de drie bouten waar het driehoekje mee vast zit los hebt het driehoekje verdraaien en van de draagarm aftikken?

Alvast bedankt!

Groeten,
Gijs
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168805Bericht harbourseal »

Hoi, Welkom op het forum.

Om de silentblocs te vervangen, moet de hele achteras onder de auto vandaan.
Ik neem aan dat dat is wat je bedoelt met driehoeken.
Ook voor het lassen van de swingarm bevestiging moet de achteras er onder vandaan.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168806Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Gijs van Asselt? Dat moet de zoon van Jack zijn, een vroegere voorzitter van deze club.
Ik herinner me je nog als klein jochie van de jaren '90 evenementen.
Mooi dat je toch niet door je pa besmet bent met het Peugeot virus, maar nu een 4tje hebt.

Groet
Harry Velthuis
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168808Bericht Bertje »

Die driehoeken heten silent blocks. As moet er inderdaad onderuit om ze te vervangen. Let erop dat je de nieuwe silent blocks er in de juiste stand onder zet, de binnenrubbers hebben maar een beperkte veerweg. Zie ook:

https://la4ldesylvie.fr/index.php?optio ... Itemid=139" onclick="window.open(this.href);return false;

https://la4ldesylvie.fr/images/stories/ ... ere-4l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

NB Als de silent blocks verroest zijn, dan heb je 9 van de 10x ook laswerk aan de bevestigingspunten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gemoll
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 09, 2018 10:09 pm

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168809Bericht Gemoll »

Bedankt voor de tips! De achteras gaat er dan af! Ook bedankt voor de links, kan ik wat mee.
Ik ben inderdaad de zoon van Jack, het gaat bij mij om een algeheel oude-auto-virus; maar zo'n Renault 4 moest er toch een keer komen.
R4-wanted
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 9:49 pm

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168811Bericht R4-wanted »

De roestschade aan het chassis lijkt bij haast elke R4 aan de orde. Hier wordt ook het zeer dunne plaatmateriaal genoemd.

Ik vraag mij af...is het denkbaar dat een R4 uit bijvoorbeeld het zonnige zuiden op de kritieke punten volledig roestvrij is of slechts vliegroest heeft? Of is de constructie dusdanig, dat je nimmer aan laswerk ontkomt?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168812Bericht Bertje »

Viertjes uit zonnige oorden kunnen wat roest betreft zeer gaaf zijn. Ik heb vaker autosloperijen in Frankrijk bezocht, en de tranen springen je in de ogen als je ziet hoe gaaf de chassis nog zijn onder die gebutste en door de zon verweerde carroseriën.
Wel is de lak op zo'n Zuidelijk chassis vaak flinterdun geworden. Dus je doet jezelf een enorm plezier als je zo'n chassis eerst serieus conserveert voordat je er ook af en toe mee door Nederlandse regenplassen gaat rijden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168813Bericht Bertje »

Los daarvan: als je koets en chassis op een paar kritieke plekken grondig afkit (wat Renault zelf niet heeft gedaan) kun je een aantal roestgevoeligheden flink terugdringen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4-wanted
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 9:49 pm

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168815Bericht R4-wanted »

Bertje schreef:Los daarvan: als je koets en chassis op een paar kritieke plekken grondig afkit (wat Renault zelf niet heeft gedaan) kun je een aantal roestgevoeligheden flink terugdringen.
Is er een mogelijk al door iemand beschreven welke plekken je dan moet afkitten? En daaraan voorafgaand wellicht een duidelijke handleiding hoe de gevoelige punten te controleren bij aankoop?
R4-wanted
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 9:49 pm

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168817Bericht R4-wanted »

roberto schreef:Misschien heb je hier wat aan?

http://renault4.weebly.com/belangrijk-bij-aankoop.html
Zeker! Zeer helder overzicht. Dank voor de link.

Vraag betreffende de achterwielophanging:

De tekening op deze site met de diverse letters en aandachtspunten laat een vrijwel horizontale carrosserie zien. Dus weinig ruimte tussen bovenkant achterwiel en onderkant achterscherm.

Bij R4's irl zie je vaak een naar voren hellende carrosserie met veel meer ruimte tussen bovenkant achterwiel en onderkant achterscherm. Duidt dit op een verkeerde afstelling van de achterwielophanging? Hoe hoog moet de carrosserie achter staan bij een juiste achterwielophanging?
Gemoll
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 09, 2018 10:09 pm

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168824Bericht Gemoll »

Vanavond de operatie gestart, de achteras was er nu af geweest als niet iemand de as aan de kikkerbalk had vastgelast, beetje onhandig dus. Geen slijptol die klein genoeg was om erbij te komen, maar die hebben we ergens anders waarschijnlijk wel, dus dat komt zaterdag goed! De silentblocls, of in ieder geval het metaal eromheen is echt compleet vergaan, dit deed mij het ergste vrezen voor de kokerbalken waar ze omheen schuiven, maar deze lijken in veel en veel betere staat dan gevreesd, kortom: het wordt echt nog wel even lassen maar veel minder dan verwacht, ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168829Bericht Bertje »

R4-wanted schreef:
roberto schreef:Misschien heb je hier wat aan?

http://renault4.weebly.com/belangrijk-bij-aankoop.html
Zeker! Zeer helder overzicht. Dank voor de link.

Vraag betreffende de achterwielophanging:

De tekening op deze site met de diverse letters en aandachtspunten laat een vrijwel horizontale carrosserie zien. Dus weinig ruimte tussen bovenkant achterwiel en onderkant achterscherm.

Bij R4's irl zie je vaak een naar voren hellende carrosserie met veel meer ruimte tussen bovenkant achterwiel en onderkant achterscherm. Duidt dit op een verkeerde afstelling van de achterwielophanging? Hoe hoog moet de carrosserie achter staan bij een juiste achterwielophanging?
Heb je hier wat aan? http://la4ldesylvie.fr/index.php?option ... cle&id=255" onclick="window.open(this.href);return false;

Google ook eens op "dimensions Renault 4L"

De achteras haal je niet zomaar even uit elkaar. Bij auto's die naar voren hellen is het waarschijnlijker dat de voorwielophanging in de loop der jaren wat is doorgezakt, of dat er ooit torsiestaven los zijn geweest aan de voorkant.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gemoll
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 09, 2018 10:09 pm

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168852Bericht Gemoll »

Het afgelopen weekend veel gelast en vanavond de achteras er weer onder gekregen. Een hele klus, maar met twee man, een brug, twee versnellingsbakkrikken en gericht grof geweld zit de as er weer onder! Tank, schokdempers etc. Ook weer, morgenavond de laatste dingetjes en hopelijk woensdag naar de apk.

In verband met de apk, misschien een stomme vraag maar hoe bedien in de ruitensproeier? Het gaat om een gtl uit ‘86.
Verder moet de motorkap nog goed sluiten, de gloednieuwe uitlaat eronder, handremkabels weer aansluiten en nog wat van deze kleine klusjes. (Woensdag apk is ambitieus, maar ik wil er zaterdag een rit mee rijden en bij afkeur heb ik dan nog 2 dagen)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Driehoek achterwielophanging er los af

Bericht: # 168853Bericht JoReno »

Gemoll schreef:misschien een stomme vraag maar hoe bedien in de ruitensproeier? Het gaat om een gtl uit ‘86
met het voetpompje links onder.......even zoeken met je linkervoet............links onder in de bovenhoek.........als het al werkt.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie