Stabilisatorstang 'reviseren'

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Stabilisatorstang 'reviseren'

Bericht: # 168548Bericht tox »

Hallo,
ben bezig met een algehele revisieronde van m'n viertje (Clan). Nu zijn de rubbers van de stabilisatorstang voor praktisch vergaan en wil ik ze vervangen.
Moet ik bij demonteren/ monteren nog ergens op letten? Zit er veel spanning bijvoorbeeld op? En wat is de truc om dit te doen? Graag hoor ik het.

Groet Michiel
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Bericht: # 168561Bericht dick holtrop »

Zodra je de wielen los hebt van de grond, dan is de spanning er al aardig af. dan de moeren van de bouten van de schokbrekers loshalen, bouten laten zitten en dan de moeren bij de rubbers loshalen

dan springt de stabilisator stang ongeveer 5 cm los. (enige spanning). later kun je met een krikje deze stang gemakkelijk omhoog duwen en de moeren weer vastdraaien.

Tip draai de moeren niet gelijk vast aan 1 kant! de andere kant gaat dan een stuk moeilijker

Groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Bericht: # 168578Bericht tox »

Dank voor je reactie. Heb em eronder uit. Maar nu is deze stang dikker dan het revisiesetje, dat ik heb gekocht (was voor de GTL)! Kan het zijn dat er verschillende diktes stabilisatorstangen in omloop zijn?

Groet Michiel
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Bericht: # 168579Bericht dick holtrop »

jazeker zijn er verschillende maten! de bestel heeft dikkere stangen, maar het klopt dat de gaten te klein lijken.

je moet je een beetje kwaad en boos maken en dan de rubbers er op duwen.

even de stang in de bankschroef, met het uiteinde naar jezelf gekeerd dan wat vet er op, even een paar oer kreten en dan het rubber erop wrikken.

gelukt?

eerst de kleine driehoek rubbertjes erop natuurlijk, met een hamertje langzaam op de positie tikken
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Bericht: # 168602Bericht tox »

Stang eronder uit, maar nieuwe rubbers met geen mogelijkheid erop te krijgen! Stang is dan ook 15 mm dik. Volgens mij de stabilisatorstang van een F4/F6. zou dat kunnen?

Groet Michiel
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Stabilisatorstang 'reviseren'

Bericht: # 168607Bericht Voormalig Steunpunt NO »

12 mm is de standaard stabistang van de R4. Die van de bestelwagen is 16 mm.
In het begin had de Franzose die 8-vormige stabirubbers in 3 maten, met 10, 12 en 15 mm gaten.
Tegenwoordig is er meestal maar 1 maat voorradig, 12 mm.
Als je een 13 mm staalboor pakt en die laat je even door het gat van het rubber draaien, dan haalt hij er net genoeg materiaal uit.
Stang in de bankschroef en met vaseline in de gaten en op de uiteinden van de stang gaat het zeker lukken. :roll:
Plaats reactie