Banden die tegen carrosserie aanlopen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Banden die tegen carrosserie aanlopen
Hallo Mensen,
Ik heb een paar weken geleden Alpine turbo velgen op mijn R4 gezet. Dit gaf geen problemen totdat de achterbank bezet werd en de auto met 4 man beladen was. Met mijn oude banden en velgen was dit geen probleem. Maar nu lopen de achterbanden tegen de carrosserie aan in een bocht. De bandmaat achter is 175/60 R13. Hoe is dit op te lossen? Stuggere schokdemper? Of torsievering verstellen en hoe werkt dat? Alvast bedankt
Gr, Mattje
Ik heb een paar weken geleden Alpine turbo velgen op mijn R4 gezet. Dit gaf geen problemen totdat de achterbank bezet werd en de auto met 4 man beladen was. Met mijn oude banden en velgen was dit geen probleem. Maar nu lopen de achterbanden tegen de carrosserie aan in een bocht. De bandmaat achter is 175/60 R13. Hoe is dit op te lossen? Stuggere schokdemper? Of torsievering verstellen en hoe werkt dat? Alvast bedankt
Gr, Mattje
Renault 4 beige 83'
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
Andere banden plaatsen...
Originele breedte is 135. Met 145 kom je ook weg. 155 begint bij belading rechts achter al aan te lopen.
Een pragmatische oplossing is misschien F6 schokdempers monteren. Die zijn veerbekrachtigd, zetten je 4 dus mogelijk iets hoger op de poten achteraan.
Originele breedte is 135. Met 145 kom je ook weg. 155 begint bij belading rechts achter al aan te lopen.
Een pragmatische oplossing is misschien F6 schokdempers monteren. Die zijn veerbekrachtigd, zetten je 4 dus mogelijk iets hoger op de poten achteraan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
Je kunt ook de spatbord randen netjes naar binnen buigen, hielp bij mij ook.
gr. Jan.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
@ herken ik
Oplossing Deutz is ok je kunt het spadbordrandje bv over een stuk remleiding vouwen.
Voor heb je mogelijk een soortgelijk probleem als je scherpe bochten maakt.
Maar: kijk ook even of hij de tankleiding niet raakt en of de tankontluchting.
Andere schokbrekers is geen oplossing: immers schokbrekers breken schokken, en hebben niets te maken met wagenhoogte en vering. F6 staven achter helpt ook maar is veel werk.
Oplossing Deutz is ok je kunt het spadbordrandje bv over een stuk remleiding vouwen.
Voor heb je mogelijk een soortgelijk probleem als je scherpe bochten maakt.
Maar: kijk ook even of hij de tankleiding niet raakt en of de tankontluchting.
Andere schokbrekers is geen oplossing: immers schokbrekers breken schokken, en hebben niets te maken met wagenhoogte en vering. F6 staven achter helpt ook maar is veel werk.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
Okay, Bedankt voor de reacties. Zal straks kijken of de tankleiding in contact komt met de banden. Ik was al aan het kijken voor schokbrekers maar dat is dus geen oplossing.
Renault 4 beige 83'
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
RVIER schreef:
Andere schokbrekers is geen oplossing: immers schokbrekers breken schokken, en hebben niets te maken met wagenhoogte en vering. F6 staven achter helpt ook maar is veel werk.
Bertje schreef: Een pragmatische oplossing is misschien F6 schokdempers monteren. Die zijn veerbekrachtigd, zetten je 4 dus mogelijk iets hoger op de poten achteraan.
@Mattje: ik denk dat ik eventueel een setje (gebruikte) F6 schokdempers te leen heb, dan kun je eens proberen of dat een oplossing zou zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
Heren,
die gedachte dat de F6 achterschokdempers van het "spontaan uitdruk type" zijn en daarmee de wagenhoogte achter zouden beïnvloeden is in eerste instantie niet zo'n gekke gedachte.
Zeker als je te maken zou hebben met verticaal geplaatste schokdempers, zou de wagen in theorie wellicht ietsje hoger kunnen komen.
Maar dus NOOIT bij een R4.
Plaats je zo'n uitdrukschokdemper onder een R4, dan ligt hij min of meer in horizontale positie, opgesloten tussen een vast punt aan de chassisbalk en een oogpunt aan de draagarm.
Daardoor zal het ding trachten om de afstand tussen deze 2 punten zo groot mogelijk te maken, waardoor de auto van achteren niet hoger komt te staan, maar juist de neiging krijgt om iets te zakken.
Maar nogmaals, puur theoretisch. In de praktijk zal het nauwelijks invloed hebben.
groet
Harry
die gedachte dat de F6 achterschokdempers van het "spontaan uitdruk type" zijn en daarmee de wagenhoogte achter zouden beïnvloeden is in eerste instantie niet zo'n gekke gedachte.
Zeker als je te maken zou hebben met verticaal geplaatste schokdempers, zou de wagen in theorie wellicht ietsje hoger kunnen komen.
Maar dus NOOIT bij een R4.
Plaats je zo'n uitdrukschokdemper onder een R4, dan ligt hij min of meer in horizontale positie, opgesloten tussen een vast punt aan de chassisbalk en een oogpunt aan de draagarm.
Daardoor zal het ding trachten om de afstand tussen deze 2 punten zo groot mogelijk te maken, waardoor de auto van achteren niet hoger komt te staan, maar juist de neiging krijgt om iets te zakken.
Maar nogmaals, puur theoretisch. In de praktijk zal het nauwelijks invloed hebben.
groet
Harry
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
Baseball knuppel of ander rond houten voorwerp tussen band en spatbord plaatsen en al rollend en bollend het randje geleidelijk verder (dubbel) plooien zo win je al vlug een cm en komt het spatbord verder naar buitenstaan. Ik heb er zo 175/70 op liggen
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
ik heb van die action handschoentjes, en trek het spatbord een beetje naar buiten, hoeft alleen rechtsachter
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
Goed punt, Harry. Nooit bij stil gestaan dat de schokdempers achteraan juist uitrekken bij inveren. Vraag me af hoe de constructeur dit bedoeld heeft, heb altijd gedacht dat men een F6 relatief hoog op de poten wilde hebben voor zo veel mogelijk laadvermogen.Voormalig Steunpunt NO schreef: Plaats je zo'n uitdrukschokdemper onder een R4, dan ligt hij min of meer in horizontale positie, opgesloten tussen een vast punt aan de chassisbalk en een oogpunt aan de draagarm.
Daardoor zal het ding trachten om de afstand tussen deze 2 punten zo groot mogelijk te maken, waardoor de auto van achteren niet hoger komt te staan, maar juist de neiging krijgt om iets te zakken.
Maar nogmaals, puur theoretisch. In de praktijk zal het nauwelijks invloed hebben.
groet
Harry
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen
de F6 zakt zelfs een beetje met die schokbrekers, zoals beschreven door Harry; heeft niks met lading te maken maar vanwege de wegligging, om minder topzwaar te zijn.
mijn eerste F6 had ik omgebouwd met een automaat erin, en daar had ik aan de voorkant de achterschokbrekers van een F6 wat omgebouwd om de de wagen wat hoger te krijgen, want de automaat is een stuk zwaarder als een gewone bak. een volgende keer als ik weer een automaat kan vinden wil ik iets anders gaan bedenken... mijn huidige F6 heeft zoals je misschien nog weet een slechte 5 bak erin liggen; de 1e versnelling knalt er vaak uit en ik heb geen zin om dat ding te gaan reviseren want het is toch niet die met de goeie overbrengingen ...
en van de topicstarter, dat de banden aanlopen is logisch. 175 is veels te breed voor een R4, looks is schijnbaar belangrijker dan het (redelijk) origineel; je zou ook een echte auto kunnen kopen. bedenk ook wel dat alle andere onderdelen meer op hun donder gaan krijgen door die brede sloffen zoals wiellagers, ophanging onderdelen zoals "koeienogen" (ik heb nog enkele nieuwe te koop ) en andere onderdelen en uiteraard gaat ie meer gebruiken...
mijn eerste F6 had ik omgebouwd met een automaat erin, en daar had ik aan de voorkant de achterschokbrekers van een F6 wat omgebouwd om de de wagen wat hoger te krijgen, want de automaat is een stuk zwaarder als een gewone bak. een volgende keer als ik weer een automaat kan vinden wil ik iets anders gaan bedenken... mijn huidige F6 heeft zoals je misschien nog weet een slechte 5 bak erin liggen; de 1e versnelling knalt er vaak uit en ik heb geen zin om dat ding te gaan reviseren want het is toch niet die met de goeie overbrengingen ...
en van de topicstarter, dat de banden aanlopen is logisch. 175 is veels te breed voor een R4, looks is schijnbaar belangrijker dan het (redelijk) origineel; je zou ook een echte auto kunnen kopen. bedenk ook wel dat alle andere onderdelen meer op hun donder gaan krijgen door die brede sloffen zoals wiellagers, ophanging onderdelen zoals "koeienogen" (ik heb nog enkele nieuwe te koop ) en andere onderdelen en uiteraard gaat ie meer gebruiken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"