Torsiestaaf

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Torsiestaaf

Bericht: # 166430Bericht renault4f4 »

Hoi,
Is er toevallig iemand die door de club als deskundig genoeg wordt beschouwd om de brug te gebruiken op 20 augustus bij de bbq aanwezig die mij voor de bbq een uurtje zou kunnen helpen met een torsiestaaf 1 tandje verzetten en evt mits daar tijd voor is de schokdempers te vervangen. Mits dit natuurlijk bij t magazijn ook ok is...Nieuwe schokdempers heb ik al en de sleutel voor de torsiestaaf ook(thanx paul)

Bvd Stefan
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166448Bericht Mark4GTL »

mail louis hier even over. Louis@r4club.nl
die kan je hier vast even verder mee helpen qua mogelijkheden
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166450Bericht renault4f4 »

Als dat degene is die daar over gaat qua brug dan heb ik dat al gedaan. Vandaar op zoek naar iemand die in club ogen deskundig is.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166454Bericht Bertje »

1 tandje verzetten komt (voor de voorwielophanging) neer op 15 cm; is dat echt wat je wil? Voor fijnafstelling (per 7 mm) moet je beide kanten verstellen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166455Bericht renault4f4 »

Ik heb hem al een keer 1 tandje verzet (3 cm). Nu wil ik hem weer terug alleen geen brug tot mijn beschikking
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166459Bericht Bertje »

Achteras of voorwielophanging?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166464Bericht renault4f4 »

Voorwiel.... Heb m ook alleen rechts gedaan dus zou heel raar zijn als dat 15 cm was geweest.:-)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166486Bericht jeffr4 »

Ik heb voor de torsie 2 spiebanen verzet....dus 2 tandjes....was ook maar een paar centimetertjes ( exact 6 cm)

http://jeffr4.weebly.com/torsiestaven-v ... ellen.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Trouwens....ook zonder brug te doen..... met krikkie
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166493Bericht renault4f4 »

Ik wilde eigenlijk de andere 3 ook 1 tandje verlagen maar niet het juiste gereedschap voor achter. Dus nu rechtsvoor maar weer omhoog. Heb je met de krik wel genoeg ruimte om kracht op de sleutel te houden?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166499Bericht Bertje »

jeffr4 schreef:Ik heb voor de torsie 2 spiebanen verzet....dus 2 tandjes....was ook maar een paar centimetertjes ( exact 6 cm)
Dat verbaast mij. Ik heb dinsdag een torsiestaaf verzet van mijn 69er project (met F4 wielophanging), deze stond te hoog. 1 tandje lager gezet aan de ankerplaatzijde, dit scheelde aanvankelijk 9 cm en toen ik de andere kant ook lager had gezet maar liefst 12 cm(!) Ik heb heb idee dat de beginstand van de torsiestaaf uitmaakt voor wat de stapgrootte is, dus niet simpelweg elk tandje een vaste afstand. Volgens Kluwer moet je overigens meten welk koppel de staaf levert bij de gewenste stand van de wieldraagarm, dus idd niet simpel uit te meten in cm of zo. Mijn methode is: ongeveer goed zetten en dan de fijnafstelling doen de de staaf aan BEIDE zijden te verdraaien. Aan de ene kant zijn er 20 spiebanen, aan de andere 21, dus als je de staaf 1/20 verdraait en vervolgens 1/21 (dus net iets minder) terugdraait, dan kun je een fijnafstelling doen met stappen van 6 mm (dit zijn wel ongeveer vaste afstanden omdat de stapgrootte maar heel klein is, en de mate waarin je de staaf meer/minder opwindt dan verwaarloosbaar is).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166500Bericht Bertje »

renault4f4 schreef:Ik wilde eigenlijk de andere 3 ook 1 tandje verlagen maar niet het juiste gereedschap voor achter. Dus nu rechtsvoor maar weer omhoog. Heb je met de krik wel genoeg ruimte om kracht op de sleutel te houden?
Geen kracht op sleutel nodig. De voorwielophanging zit met 4 bouten op het chassis vast (beneden M17, boven M13). Zet de auto op de krik, haal wiel en fusee eraf en zet ter hoogte van de bovenste bouten een lijmklem om de boel bij elkaar te houden. Vervolgens de 4 moeren losdraaien en de lijmklem uitdraaien om gecontroleerd de wielophanging van het chassis weg te laten draaien. Na 5-10 cm of zo is de spanning er wel af. De onderste 2 bouten zijn het draaipunt van de bedoelde beweging.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166507Bericht renault4f4 »

En ik proberen om een brug voor elkaar te krijgen...........
Gebruikersavatar
renault4f4
Berichten: 76
Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
Locatie: Waalre

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166508Bericht renault4f4 »

No offence maar het zijn eigenlijk oplossingen voor een probleem wat ik niet heb. Ik was op zoek naar iemand...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166511Bericht Bertje »

Zoals je weet woon ik in de buurt...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
evenementencommissie
Berichten: 232
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 2:00 am
Contacteer:

Re: Torsiestaaf

Bericht: # 166719Bericht evenementencommissie »

Is het gelukt met de torsiestaaf?
Ik lees nu pas je oproep. Anders had ik melding gemaakt van de maandelijkse sleutelmogelijkheden in ons R4 Kwartier onder deskundige begeleiding.
Gisteren was de eerste bijeenkomst en veel leden hebben hier goed gebruik van kunnen maken!
In de agenda op deze website zie je de volgende mogelijkheden en onder Nieuwsoverzicht kun je een verslag lezen van de eerste sleuteldag.
Plaats reactie