Voorwiellager vervangen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Voorwiellager vervangen?

Bericht: # 165662Bericht RenaultHarry »

Beste forumleden. Hierbij een vraag om tips bij het vervangen van het voorwiellager rechts voor bij mijn GTL uit 1979.
Bij bochten hoor je rechts voor een zagend zacht maar vreemd geluidje. Ook zit er speling op het wiel. Ook op het aseinde waar het wiel op gemonteerd wordt. Speling is minimaal en Radiaal niet axiaal. Dus ik verdenk de wiellagers. Zijn deze te verwijderen zonder het fusee los te nemen en of de aandrijfas? Of moet de hele boel open aan de ophanging? Ik heb een vroege Gtl dus met trommelremmen voor. Is er een snelle manier en wat moet ik vooral ( niet) doen bij het monteren.
Alvast bedankt. Harry
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Voorwiellager vervangen?

Bericht: # 165689Bericht Bertje »

Moer op einde van aandrijfas moet eraf. Of je de wielnaaf er dan gewoon uit kunt trekken zou ik bij trommelremmen niet weten. Bij schijven kun je 3 vd 6 bouten demonteren waarmee de schijven vast zitten. Dan langere bouten erin draaien en de schijf rondom afzetten tegen de fusee, zo kun je de wielnaaf gaandeweg los drukken.

De officiële methode is natuurlijk de hele fusee eraf halen, hier heb je een fuseekogelpersje voor nodig.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Voorwiellager vervangen?

Bericht: # 165694Bericht Hanz »

Voor het verwijderen van de as moet, behalve de asmoer, de bovenste wieldraagarm aan de motorzijde los (die lange bout). Fusee kan gewoon vast blijven. Wel even oppassen dat je de flexibele remleiding niet molt.

Het lager zit echter in het fuseestuk gepersd dus die moet ook los.
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Re: Voorwiellager vervangen?

Bericht: # 165735Bericht RenaultHarry »

Beste Bertje en Hanz,
Bedankt voor de suggesties. Ik zal er dit Pinksterweekend eens even onderkruipen. En ik ga voor de optie van Hanz. Ik heb namelijk geen fuseekogel- pers. Ook nog nooit een voorlager stuk gehad trouwens in de 20 jaar dat ik met klassiekers rij. Mazzel?
Groetjes
Harry
Plaats reactie