welke maat banden

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: welke maat banden

Bericht: # 155817Bericht deutz »

Daar ligt op: voor 165-70-13 en achter 175-70-13.
De 175 voor op gaat aanlopen, vandaar de verschillende maten, als er vervangen moet worden
komt er achter ook 165 onder, nu kan ik niet van voor naar achter wisselen, wat ik wel eens doe ivm
gelijkmatig afslijten.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Aart
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 24, 2021 3:16 pm

Re: welke maat banden

Bericht: # 178386Bericht Aart »

dick holtrop schreef: wo mar 04, 2015 9:35 pm breedte is niet zo van belang de wang hoogte bepaald de totale hoogte.

ik vind zelf de standard banden het beste rijden, het lijkt wel of de renault 4 daar speciaal voor ontworpen is (omg)

groet dick
marcGTL.BE schreef: ma mar 02, 2015 11:00 pm Standaard 135 80, als je breder gaat zou ik lager gaan. Naar 70 dus ,anders worden de wielen wel echt te groot
Bredere banden wil niet altijd zeggen beter, hoe breder hoe zwaarder Meer verbruik en minder weg-contact. op mijn gtl staan 145 70, 155 70 zou ook nog gaan. ga je naar een 165 70 heb je ineens ne jokel van een wiel onder je R4 (hoe breder hoe hoger de band wordt)
Aart
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 24, 2021 3:16 pm

Re: welke maat banden

Bericht: # 178387Bericht Aart »

Er is veel geschreven over de banden maat voor een R 4.
Ik heb op mijn R 4 de standaard stalen velgen, er staat op 400 B x 13. MV 12. 89.
Volgens het forum hoort er 135x80 x 13 op, maar 145x70 x13 kan ook ?
Ik wil geen spatbord randen verbuigen.
Graag jullie reactie.
Aart
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 24, 2021 3:16 pm

Re: welke maat banden

Bericht: # 178388Bericht Aart »

Nog een vraag over de velgen.
Onze R4 is van 1990 een GTL.
De bumpers zijn licht bruin en de velgen zilver kleur.
Is er een rall kleur bekend , ik wil ze op nieuw spuiten .
Graag jullie reaktie .
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: welke maat banden

Bericht: # 178392Bericht ervaar.R4 »

Die kleur van de bumpers en 'tonkers' viel mij ook op, toen mijn opa de R4 GTL net nieuw thuis had staan...
Ze waren een beetje 'beige-achtig', terwijl de grille en de stootstrippen grijs waren... En de velgen (satijn) 'zilvergrijs'...
'Beetje rare combinatie...
Zijn R4 daarvóór had nog verchroomde bumpers... ...'Veel mooier, vond ik... (en, zonder die rare 'beugels/ tonkers')

En over banden... Ik moest ook ooit eens nieuwe banden hebben...
'k Zei tegen de garagehouder; 'Gooi er maar 155 onder, want ik vind 145 een beetje te smal...
's Middags werd ik gebeld dat de banden eronder zaten...
Toen ik bij de garage kwam, hoopte ik een iets stoerdere R4 te zien met bredere banden...
...NIET, dus !...
'Had 'ie er 135 onder gegooid, 'want dat 'hoorde er standaard onder, volgens Renault' ...
-'Jàhh..., dat zal allemaal best, maar ik wilde er 155 onder hebben'...

Nou..., meneer wilde de banden er wel weer af halen, maar dan moest ik de extra uren + die 'oude' + nieuwe banden ook betalen, want dat was geen maat die hij vaak tegenkwam en makkelijk kon doorverkopen...
Daar had ik geen behoefte aan (en het geld niet voor), dus ik ben toen met tegenzin maar akkoord gegaan met de 135-ers... ...Grrr...

Oh, en met 145-ers hoeft er niets omgebogen te worden aan de spatborden...

('nog even een makkelijk omreken-programmaatje voor banden en velgen):
https://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
KLIK:
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: welke maat banden

Bericht: # 178393Bericht Hanz »

Over bumperkleuren is al vaak geschreven dus met een eenvoudige zoekopdracht zou je die zelf kunnen vinden, maar vooruit: hier bijvoorbeeld
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: welke maat banden

Bericht: # 178416Bericht Tweety »

Ik wil geen spatbord randen verbuigen.
Volgens mij had ik onder mijn F6 155/70 zitten, was wel ietsje krap, maar paste net. Benzine leiding RV zat echt dicht bij. Had ik wel een behoorlijke overdrive, maar met een F6 blok & bak was dat prima. Toen ik er later een GTL blok & bak had, was 145/70 wel echt beter.
Plaats reactie